تسکین درد زخم

تسکین درد زخم در بیماری

تسکین درد زخم، درمان زخم یک عمل زمان‌بر بوده و هر مرحله از ترمیم ممکن است با درد برای بیمار همراه باشد. خوشبختانه امروزه روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن درد زخم خود را کاهش داده و آن را تسکین دهید. هر یک از این تکنیک‌ها باعث می‌شود تا شما بتوانید سرعت بهبودی زخم خود را افزایش داده و یا اقدام به تسکین درد زخم کنید. با تریتا همراه باشید تا در این مطلب نگاهی به روش تسکین و مدیریت درد انداخته و در رابطه با آن موضوعاتی را بیان کنیم.

روش‌های تسکین درد زخم

مثل هر توصیه پزشکی، حتماً پیش از اجرای موارد و نکات گفته در این مطلب با پزشک خود مشورت کنید، چرا که درد زخم‌ها با توجه به نوع آن‌ها نیاز به روش‌های مختلف درمانی دارند، بنابراین در مسیر بهبودی حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا دچار مشکل نشوید.

1. بلافاصله پس از ایجاد زخم به دنبال روش درمان باشید

اولین کاری که باید پس از ایجاد زخم در بدن انجام دهید، اقدام فوری برای درمان زخم است. در موارد زیادی، بیماران شخصاً اقدام به مراقبت از زخم می‌کنند، اما باید بدانید که عدم مراجعه به موقع به مراقبت‌های پزشکی ممکن است باعث شود تا روند بهبودی شما طولانی‌مدت شده و درد زخم شما افزایش پیدا کند.
اگر خودتان درحال درمان زخم خود هستید، اما هنوز هم با مشکل درد زخم مواجه هستید، بهترین راه برای کاهش درد این است که به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان مناسب قرار بگیرید.

2. جلوگیری از عفونت زخم برای تسکین درد زخم

جلوگیری از عفونت در اولویت اصلی در زمان درمان زخم است، چرا که عفونت باعث افزایش درد زخم می‌شود. هر برنامه درمان زخم باید شامل رویکردی متناسب به منظور جلوگیری از عفونت زخم باشد.
نکته مهم این است که بوی زخم و التهاب غیر معمول یا مداوم، هر دو از نشانه‌های رایج ایجاد عفونت هستند. اگر زخم شما این علائم را دارد، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. برای جلوگیری از درد و عفونت زخم احتمالاً پزشک برای شما آنتی بیوتیک و پانسمان‌های حاوی ترکیبات ضد میکروب تجویز می‌کند.

3. پانسمان زخم خود را به طور منظم عوض کنید.

عوض کردن پانسمان زخم می‌تواند باعث تسکین درد شود. پانسمان از زخم شما محافظت می‌کند، بنابراین لازم است تا دستورالعمل‌های مراقبت از زخم را از پزشک خود پرسیده و روش تعویض پانسمان را به‌درستی یاد بگیرید تا بتوانید به خوبی پانسمان زخم خود را تغییر دهید.
مدیریت درد باید  قبل، در حین و بعد از پانسمان شدن زخم انجام شود. به همین دلیل است که انتخاب محصولات زخم پیشرفته‌ی مناسب مراقبت از زخم، کلید اصلی برای جلوگیری از درد و کمک کردن به آن برای بهبودی است.

4. از داروهای کاهش درد زخم استفاده کنید.

از پزشک خود بپرسید که چه داروهایی برای کنترل درد شما وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید. در صورت تأیید پزشک در برنامه درمانی خود می‌توانید از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن بدون نسخه استفاده کنید. بسته به نوع و شدت زخم و چگونگی درمان زخم، پزشک همچنین ممکن است برای تسکین درد شما ضد التهاب، آنتی بیوتیک یا سایر داروها را تجویز کند.
اگر این داروها نتوانستند به اندازه کافی درد شما را کاهش دهند، به پزشک مراجعه کنید. درد اغلب می‌تواند لحظه به لحظه نوسان داشته باشد و داروی شما باید بتواند به خوبی درد زخم را کاهش دهد.

5. سعی کنید حواس خود را پرت کنید

وقتی توجه شما فقط به درد زخم معطوف می‌شود، درد شما افزایش پیدا می‌کند. حواس پرتی درمانی روشی است که هدف آن منحرف کردن ذهن بیماران از درد و جلب توجه به فعالیت‌های مثبت است. برخی از روش‌های متداول کاهش درد با روش حواس پرتی عبارت‌اند از:

  • تسکین درد زخم، گوش دادن به موسیقی
  • تسکین درد زخم، صحبت با دوست یا یکی از اعضای خانواده
  • تسکین درد زخم، طب سوزنی و طب فشاری
  • تسکین درد زخم، تمرینات تنفسی
  • تسکین درد زخم، حل معما
  • تسکین درد زخم، مراقبه
  • تسکین درد زخم، لمس درمانی

ثابت شده که این تکنیک ها با پرت کردن حواس بیمار، به روند بهبود طبیعی بدن کمک کرده و درد را کاهش می دهد.

همچنین ببینید: استفاده از محصولات زخم تریتا برای درمان زخم بستر

انواع درد

دو نوع درد وجود دارد که بیمار ممکن است با آن مواجه شود. یک درد ناشی از واکنش فوری در برابر آسیب بافتی است، مانند برخورد چاقو به بدن یا سوراخ شدن پوست، که باعث تحریک اعصاب می‌شود تا درد را در مغز نشان دهد. نوروپاتیک نوع دیگری از درد است که از آسیب سیستم عصبی مرکزی شما نشأت می‌گیرد و ممکن است احساس سوزش یا سوزن سوزن شدن باشد. هر دو نوع این دردها می‌تواند فرد را با مشکل مواجه کند.

درمان درد

زخم‌های حاد که به طور ناگهانی از خراش یا آسیب جزئی ایجاد می‌شوند، معمولاً می‌توانند با درد خفیف همراه باشند اما با روش‌های درمانی پزشکی و همچنین روش‌های طبیعی می‌توان به‌سرعت آن‌ها را بهبود بخشید. مرحله التهاب مرحله اصلی در بهبود طبیعی زخم است. گاهی اوقات بیماران از ناراحتی در طی این روند شکایت می‌کنند.

روش درمان سریع درد

اجتناب از عفونت، هدف کلی در تمامی مراحل مراقبت از زخم و درمان آن است. پاسخ سریع به هر آسیب و زخم در بدن، بدون توجه به اندازه آن اولین قدم برای مدیریت درد است.

  • در مرحله اولیه شما باید اقدام به پاکسازی کامل ضایعه با آب کنید. سعی کنید از صابون، پراکسید هیدروژن یا ید استفاده نکنید، زیرا می‌تواند باعث تحریک زخم شده و در نتیجه درد بیشتری ایجاد می‌شود. با این حال، شما باید زخم خود را بررسی کنید تا هر گونه آلودگی یا بقایایی را که می‌تواند خطر عفونت زخم را افزایش دهد را از بین ببرید.
  • بعد از این که ناحیه آسیب دیده را پانسمان کردید، باید پانسمان را به صورت روزانه عوض کنید. داشتن خواب کافی و خوردن غذاهای مقوی می‌تواند سرعت روند بهبود شما را افزایش داده و به شما کمک کند تا زخم خود را درمان کنید.
  • اگر زخم عمیق است، یا اگر التهاب و درد ادامه‌دار دارید، فوراً به پزشک مراجعه کرده و برای درمان زخم خود اقدام کنید.

6 دیدگاه

    • با سلام، بسته به شرایط زخم محصولات مختلف وجود دارد. بورگر در ابتدا باید علت زمینه ای برطرف بشه، استعمال دخانیات قطع بشه و در کنار آن اقدام به درمان زخم با محصولات پیشرفته نمود.
      برای راهنمایی بیشتر لطفا با شماره 02166976700 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام جای بخیه بلفاروپلاستی که انجام دادم التهاب پیدا کرده چیکار کنم که زودتر التهابش برطرف بشه قرص آناهیل هم دوروز دارم استفاده میکنم ولی میخام زودتر برطرف بشه ممنون

    • سلام من پام حدود هشت سانت با شیشه بریده و عمقش رو نمیدونم چون خون ریزی زیاد بود و زود پام رو بستم ولی با وجود گاز ایتریل و دستمال کاغذی خون خیلی زیاد پس داده برای کاهش درد و کاهش خونریزی باید چیکار کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *