زخم های icu | زخم های آی سی یو چیست؟ درمان و پیشگیری

زخم های آی سی یو | زخم های icu

زخم های آی سی یو


زخم های icu

اکثر بیمارانی که در این بخش بستری هستند در یک یا چند ارگان بدن ب هصورت سیستمیک مشکلات جدی دارند. به عموان مثال بیمارانی که به تنهایی قادر به تنفس نیستند.

آی سی یو و زخم های آی سی یو:

آی سی یو از بخش های تخصصی بیمارستان است که درمان و مراقبت از بیمارانی که وضعیت وخیم دارند را شامل می شود. این بخش از متخصصین آموزش دیده و ویژه کار و تجهیزات مخصوص به خود برخوردار است.

چه کسانی در ICU بستری می شوند؟

بیمارانی که به علت شدت و وخامت بالای بیماری نیاز به درمان و نظارت دقیق تری دارند یا بعد از انجام عمل جراحی باید تحت مراقبت های ویژه قرارگیرند تا به بهبودی آن ها کمک شود.

ازدلایل رایج بستری شدن در ICU:

  • تصادفات شدید، آسیب جدی به سر(آسیب تروماتیک مغزی)، سقوط از ارتفاع یا سوختگی شدید
  • عفونت شدید مانند سپسیس
  • اعمال جراحی ماژور
  • شوک،کاهش جریان خون به اندام های حیاتی مانند مغز،ریه،قلب وکلیه ها و…
  • سکته مغزی
  • بیماران مبتلا به سرطان که نیاز به نظارت و درمان بیشتر دارند
  • نارسایی های تنفسی

زخم های icu و زخم بستر:

امروزه زخم فشاری پس از سرطان و بیماری­­های قلبی عروقی سومین بیماری پرهزینه محسوب می­شود.زمانی که حرکت بیماران بدحال با محدودیت روبرو می شود، همین بی حرکتی باعث بروز زخم های فشاری (که عمده ترین آن زخم بستر است) می شود.

نواحی مستعد ابتلا :

زخم فشاري اغلب در برجستگي هاي استخواني مثـل ساكروم، برجستگيهاي ايسكيال، پاشـنه، تروكـانتر، ناحيـه پـس سري و كتفها ايجاد ميشود و بندرت در بيني و گوشها و لبها هم ديده ميشوند. پس هر بـافتي كـه در مقابـل سـطوح سـخت تحت فشار باشد، ممكن است دچار زخم فشاري شود.

علت زخم فشاری: سن بالای 70 سال، جنس مذکر، نژاد سفید پوست، استعمال دخانیات، شاخص توده بدنی پایین، کم تحرکی، کاهش سطح هشیاری، بی ­ اختیاری ادراری مدفوعی، سوء تغذیه  فشار ممتد و طولانی مدت لایه های زیرین بر پوست.

زخم بستر بیشتر در بیمارانی دیده می شود که توان حرکت ندارند و به ناچار برای مدت طولانی در یک وضعیت قرار می گیرند.

شرح علل ایجاد زخم بستر و زخم های icu:

به علت فشرده شدن ممتد پوست در نقاط برجستگی استخوانی، مویرگ های تغذیه کننده ی پوست مسدود شده و تا برطرف نشدن فشار مسدود می مانند. این انسداد باعث می شود تا خونرسانی به پوست مختل شود و درنتیجه بافت پوست می میرد.

از علت های دیگر می توان به کشیدگی، لغزش و سایش پوست بیمار اشاره کرد .در برخی ازموارد جابجایی های ناصحیح بیمار باعث کشیدگی پوست بیمار روی بستر شده واین کشیدگی شکستگی های خفیفی در لایه های زیرین پوست ایجاد میکند یا به عروق خونی پوست آسیب هایی می رساند که از همان نقاط ایجاد زخم شروع می شود.

درمرحله ی اول شدت زخم خفیف ودر مراحل بعدی تبدیل به زخم های عمیق می شود.

درجه بندی زخم بستر و زخم های icu:

درجه ی یک زخم های icu : پوست سالم است ولی مستعد زخم است.معمولا تغییر رنگ با ناحیه ی قرینه دیده می شود.

درجه ی دو زخم های icu: اپیدرم و قسمت سطحی درم آسیب دیده، ممکن است تاول دیده شود.رنگ زخم قرمز و اغلب بدون بافت اسلاف است.

درجه ی سه زخم های icu : اپیدرم،درم و هایپودرم آسیب دیده و زخم می تواند بافت اسلاف یا نکروز داشته باشد. مقادیری از اگزودا دیده می شود.

درجه چهار زخم های icu : عضله،استخوان و تاندون دیده می شود.

Unstageable یا غیرقابل درجه بندی: سطح زخم با بافت نکروزی که ضخامت آن مشخص نیست پوشیده شده،لازم است ابتدا بافت نکروز دبرید شود تا عمق زخم بررسی شود.

یکی از انواع زخم های فشاری “Deep tissue injury” نامیده می شود.در این نوع زخم آسیب بافتی در لایه های زیرین پوست ایجاد شده ولی ساختار پوست تخریب نشده است.معمولا در لمس بافت زیرین سفت وبدون انعطاف است.ممکن است تغییر رنگ به سمت کبود یا سیاه دیده شود.

همچنین ببینید: مراقبت پای دیابتی و زخم بستر

درمان زخم های icu:

  1. جابه جایی مکرر: بیمار باید حداکثر هر دوساعت یکبار در تخت تغییر وضعیت پیدا کند. به این شکل: دو ساعت به پشت – دو ساعت بعد به پهلوی سمت راست – دو ساعت بعد به پهلوی سمت چپ سپس دو ساعت به پشت و تکرار حالت های قبل. این چرخه باید در طی شبانه روز و در تمام روزهای هفته مرتب تکرار گردد. حین تغییر وضعیت باید سعی شود به پوست کشش و آسیبی وارد نشود.
  2. استفاده از تشک مواج: از تشک های مواج با قطر و ارتفاع بالا استفاده نمایید تا اثرات کاهش فشار مناسب ایجاد کنند. باید توجه داشت که برای پیگیری از زخم فشاری و درمان آن از انواع مختلف تشک مواج استفاده می شود.
  3. استفاده از سطوح حماین کننده و کاهنده فشار: استفاده از بالش یا بالشتک ها برای کاهش فشار در محل مستعد و یا درگیر زخم بستر روشی کمک کننده خواهد بود.
  4. برداشتن بافت های آسیب دیده و مرده مانند نکروز در بستر زخم: از هیدروژل ژل ایکس پلاس برای دبریدمان ( برداشت بافت های مرده) اتولایتیک می توان استفاده کرد. این روش دبریدمان بدون درد، خون ریزی، روشی غیر تهاجمی و آهسته می باشد.
  5. شستشو زخم و نواحی اطراف: استفاده از محلول آنتی سپتیک مناسب مانند طباسپت باعث پیشگیری از عفونت و یا درمان آن در زخم های فشاری  می شود.
  6. استفاده از پانسمان مناسب برای زخم های فشاری: با توجه به وسعت، درجه و شرایط زخم از محصولات مختلفی از جمله  طبادرم، طبادرم پلاس، طباگرن، ژل ایکس و فوم آنتی باکتریال طبافلکس برای درمان موثر و سریع تر زخم های فشاری می توان استفاده کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *