درمان زخم گاز گرفتن توسط انسان

گاز گرفتن توسط انسان

درمان زخم گاز گرفتن توسط انسان

گاز گرفتگی های انسانی اگر باعث پاره شدن پوست بشوند می توانند بسیار خطرناک باشند و باید آن ها را جدی گرفت. زیرا باکتری ها و ویروس های فراوانی در دهان انسان وجود دارند که در صورت ورود به زخم می توانند منجر به عفونت شوند.

چه افرادی در معرض گاز گرفتگی انسانی قرار دارند؟

معمولاً کودکان خردسال ممکن است از روی عصبانیت یا کنجکاوی یکدیگر یا یک فرد بزرگسال را گاز بگیرند. بنابراین کودکان و والدین آن ها بیشتر از سایرین در معرض زخم های ناشی از گاز گرفتگی قرار دارند.

دعوا و درگیری نیز ممکن است منجر به زخم های ناشی از گاز گرفتگی های انسانی در کودکان و بزرگسالان شود. برای مثال، ممکن است پوست دست فردی که در حال مشت زدن به دهان شخص دیگری است توسط دندان طرف مقابل پاره شود. بعضی اوقات زخم های گاز گرفتگی انسانی تصادفی هستند و در اثر زمین خوردن یا تصادف ایجاد می شوند.

تشخیص عفونت زخم گاز گرفتگی

زخم ناشی از گاز گرفتن توسط انسان ممکن است سطحی ​​یا عمیق باشد. گاز گرفتگی عمیق می تواند سبب پارگی پوست‌، خونریزی یا ایجاد کبودی شود. بسته به محل گاز گرفتگی، ممکن است حتی به مفصل یا تاندون فرد نیز آسیب وارد شود.

علائم عفونت زخم گاز گرفتگی عبارتند از:

  • قرمزی، تورم و گرم شدن اطراف زخم
  • زخم ترشحات چرکی دارد
  • دردناک بودن و حساسیت زخم یا پوست اطراف آن به لمس
  • تب یا لرز

همان طور که گفته شد، به دلیل باکتری های موجود در دهان انسان، گاز گرفتگی انسانی به راحتی می تواند منجر به عفونت شود. بنابراین  در مواردی که باعث پاره شدن پوست شود، باید به پزشک مراجعه کرد. در اینگونه مواقع احتمالاً لازم است واکسن کزاز زده شود.

سیستم ایمنی ضعیف نیز احتمال بروز عوارض ناشی از گاز گرفتگی انسانی را افزایش می دهد.

کمک های اولیه برای درمان زخم گاز گرفتن توسط انسان

اگر فرزندتان دچار گاز گرفتن توسط انسان شده است، ابتدا دستان خود را با صابون ضد باکتریایی بشویید و سپس زخم او را تمیز کنید. در صورت امکان، از دستکش های یک بار مصرف استریل استفاده کنید تا خطر انتقال هرگونه میکروب و باکتری به زخم کاهش پیدا کند.

اگر زخم سطحی است و خونریزی ندارد، برای درمان زخم گاز گرفتن توسط انسان آن را با آب و صابون بشویید اما مواظب  باشید که روی آن را خراش ندهید. سپس آن را با باندهای استریل و غیر چسبنده  پانسمان کنید اما روی باندها را چسب نزنید، زیرا ممکن است باکتری های موجود در زخم به دام بیافتند. برای تسکین درد مقداری یخ را در دستمالی بپیچانید و روی زخم بگذارید. این کار به کاهش تورم نیز کمک می کند. یخ را مستقیماً روی پوست نگذارید زیرا ممکن است باعث یخ زدن پوست شود.

اگر زخم خونریزی دارد، آن ناحیه از بدن را در صورت  امکان بالاتر از سطح قلب قرار داده و با استفاده از یک پارچه تمیز یا حوله روی  زخم را فشار دهید.

پس از تمیز کردن و پانسمان زخم به پزشک مراجعه کنید.

 

مراقبت های پزشکی برای درمان زخم گاز گرفتن توسط انسان

درمان زخم های عمیق را برای کاهش احتمال عفونت باید سریعا تحت درمان زخم قرار داد. پزشک معالج ممکن است برای مقابله با عفونت باکتریایی آنتی بیوتیک تجویز کند. برای عفونت های شدید ممکن است آنتی بیوتیک ها به صورت وریدی  تزریق شوند.

آنتی بیوتیک هایی که برای عفونت  گاز گرفتگی های انسانی استفاده می شوند معمولاً آموکسی سیلین/کلاوولانات یا آمپی سیلین/سولباکتام هستند. زیرا این آنتی بیوتیک ها در مقابله با باکتری Eikenella corrodens که عامل بسیاری از عفونت های گاز گرفتگی انسانی است موثر هستند.

برخی از زخم ها به خصوص آن هایی که روی صورت قرار دارند ممکن است به بخیه نیاز داشته باشند. همچنین، در صورت آسیب دیدن تاندون یا مفصل احتمالا به عمل جراحی نیاز است.

اگر بخشی از بدن در اثر گزیدگی جدا شده است، حتما آن را به بیمارستان  منتقل کنید تا در صورت امکان مجددا به بدن پیوند زده شود. اگر بیمارستان از محل زندگی شما دور است عضو جدا شده را داخل یک کیسه پلاستیکی در آب یخ قرار دهید (یادتان باشد آن را به طور مستقیم روی یخ نگذارید).

مدت زمان لازم برای بهبودی گاز گرفتن توسط انسان و درمان زخم انسانی به شدت زخم و عفونی شدن آن بستگی دارد. در صورت درمان عفونت، معمولاً زخم  طی 7 تا 10 روز بهبود می یابد. زخم های عمیق تر ممکن است باعث ایجاد اسکار (جای زخم) و آسیب عصبی شوند.

بهترین راه برای اطمینان از بهبودی کامل گاز گرفتن توسط انسان درمان آن قبل از بروز عفونت است. گاز گرفتگی های عفونی بخصوص اگر روی دست باشند می توانند باعث آسیب دائمی و اختلال در عملکرد طبیعی شوند. همچنین، درمان عفونت گاز گرفتگی روی غضروف گوش و بینی بسیار سخت است. با این حال خوشبختانه آنتی بیوتیک های قدرتمند بسیاری در دسترس هستند؛ بنابراین با درمان مناسب حتی گازگرفتگی های عفونی نیز کاملاً خوب می شوند.

همچنین درمان زخم گاز گرفتن توسط انسان با وجود اینکه احتمال انتقال ویروس HIV از طریق گازگرفتگی بسیار اندک است اما فردی که دچار گازگرفتگی شده  و پوستش در محل آسیب پاره شده است برای احتیاط باید آزمایش HIV بدهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *