با زخم بورگر آشنا شوید + درمان

درمان زخم بورگر باید تحت نظر پزشک با مصرف داروهای مخصوص انجام شود. ترک سیگار از اقدامات اولیه برای درمان این بیماری می‌باشد.

بیماری بورگر چیست ؟

این بیماری درمان زخم بورگر ، یک عارضه‌ای است که در سرخرگ‌ها و سیاهرگ‌های دست و پا ایجاد می‌شود. در این بیماری رگ‌های خونی تورم پیدا می‌کنند و پس از لخته شدن خون در آنها ، دچار گرفتگی می‌شوند. تمامی مبتلایان بیماری بورگر از مصرف‌کننده های دخانیات می‌باشند.

علائم و نشانه‌های بورگر چیست ؟

با مشاهده علائم زیر باید برای تشخیص و درمان زخم بورگر اقدام نمایید.

  • تغییر رنگ در دست و پا
  • سوزن سوزن شدن و احساس بی‌حسی و کرختی در دست و پا
  • احساس درد شدید در این نواحی
  • التهاب و تورم
  • رنگ پریدگی انگشتان موقع قرارگیری در هوای بسیار سرد
  • ایجاد زخم‌های باز در نواحی انگشتان دست و پا

عوامل خطر بیماری بورگر چیست ؟

عوامل زیر می توانند این بیماری را وخیم‌تر کنند و درمان زخم بورگر را مشکل‌تر کنند.

ناراحتی لثه

بیماری مزمن لثه از عوامل خطر بیماری بورگر می‌باشد. عفونت لثه در صورتی که شدید باشد و در طولانی مدت ادامه پیدا کند ، وضعیت بورگر را وخیم تر می‌کند. افراد سیگاری باید به وضعیت بهداشت دهان و دندان خود توجه زیادی داشته باشند.

سن و جنس

معمولاً بیماری بورگر در سنین کمتر از 45 سال ایجاد می‌شود. این بیماری در آقایان در مقایسه با خانم‌ها بیشتر می‌باشد. علت این موضوع مصرف بیشتر دخانیات در آقایان است.

استعمال دخانیات

مصرف دخانیات سبب افزایش خطر ابتلا به این بیماری می‌شود. البته به جزء سیگار ، تنباکوهای دیگری وجود دارند که سبب این بیماری می‌شوند. کشیدن نیم پاکت یا یک پاکت سیگار در طول روز ، وخیم‌ترین نوع این بیماری را ایجاد می‌کند.

عوارض بیماری بورگر در صورت عدم درمان زخم بورگر

بیشترین عوارضی که در اثر این بیماری ایجاد می‌شود شامل ضعف و بی حسی در دست و پا  ، ایجاد زخم در دست و پاها و خروج ترشحات از زخم بورگر است. این عوارض اولیه در صورتی که درمان نشوند عوارض شدیدتری مانند قطع دست و پا را ایجاد می‌کنند.

پیشگیری از بورگر

هر گونه دخانیاتی که مصرف می کنید را ، ترک کنید. سیگار از متداول ترین دخانیاتی است که توسط افراد مصرف می‌شود. روش‌های زیادی برای ترک سیگار وجود دارد. اگر ترک سیگار برای شما دشوار است می‌توانید تحت نظر پزشک با کمک داروهای کمک کننده ترک سیگار ، این کار را انجام دهید که قطعاً نتیجه بخش است.

بورگر چگونه تشخیص داده می‌شود ؟

برای درمان زخم بورگر ابتدا باید از ابتلا به این بیماری مطمئن شوید. یعنی باید مطمئن شوید که این علائم و نشانه‌هایی که در فرد بوجود آمده است به دلیل بیماری بورگر می‌باشد. آزمایشی برای تشخیص قطعی این بیماری وجود ندارد.  اما انجام آزمایشاتی به تشخیص این بیماری کمک می‌کند.

آزمایش خون ، نشان می‌دهد که این علائم ایجاد شده مربوط به بیماری خود ایمنی مانند لوپوس و دیابت نمی‌باشد.

تست آلن با نمونه‌برداری از خون دست شما انجام می‌شود. این تست وضعیت جریان خون بیمار را نشان می‌دهد.

آنژیوگرام را با کمک سی تی یا ام آر آی به شکل غیر تهاجمی انجام می‌دهند. آنژیوگرام شرایط عروق را نشان می‌دهد. در این روش با تزریق یک رنگ خاص به سرخرگ‌ها و تابش اشعه ایکس ، به تصویربرداری از شریان‌ها اقدام می‌شود. پزشک در صورت لزوم ، به انجام آنژیوگرافی از دست و پاها دستور می‌دهد.

درمان زخم بورگر چیست ؟

  • برای درمان زخم بورگر مهمترین اقدام درمانی برای رفع این مشکل ، ترک سیگار می‌باشد. ادامه مصرف سیگار شرایط این بیماری را به مراتب بدتر می‌کند. دکتر دستورهای لازم را برای ترک سیگار ارائه می‌دهد. محصولاتی حاوی نیکوتین وجود دارند که با تأمین نیکوتین بدن می‌توانند جایگزین خوبی برای سیگار در روزهای ابتدایی ترک باشند.
  • مصرف داروهای بهبود دهنده جریان خون و جلوگیری از لخته شدن خون ، برای این بیماران الزامی می‌باشد.
  • در صورت تجویز پزشک محل زخم بورگر را باید با پانسمان‌های مناسب مانند پانسمان پیشرفته زخم تریتا پانسمان نمود. بانداژ کردن دست و پا سبب افزایش جریان خون در رگ‌های بدن می‌شود که برای درمان زخم بورگر مفید می‌باشد.
  • تحریک نخاع از اقدامات مفید برای کمک به روند درمانی این بیماری می‌باشد.
  • در موارد نادری ، برای کنترل درد و بهبود گردش خون از روش‌های جراحی استفاده می‌کنند. روش‌هایی که به منظور قطع اعصاب محل آسیب دیده انجام می‌شود.
  • داروهایی که سبب رشد رگ‌های خونی می‌شوند برای درمان بیماری بورگر مفید می‌باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *