درمان خونریزی داخلی + علائم و انجام کمک های اولیه

کنترل خونریزی داخلی

درمان خونریزی داخلی : زمانی که در اثر یک ضربه یا آسیب بدن شما خونریزی می کند این خونریزی داخلی می باشد و قابل مشاهده نیست و البته بدون علت بدن خونریزی نمی کند و باید علت خونریزی را جویا شوید و با توجه به معاینات پزشک این مشکل را بررسی و شروع به درمان می کند . پس در درمان خونریزی داخلی باید  اول علت خونریزی را پیدا کرد و در نهایت آن را درمان کرد .

خونریزی داخلی از دست دادن خون از یک رگ خونی در داخل بدن است. خونریزی داخلی معمولاً از بیرون بدن قابل مشاهده نیست. خون‌ریزی داخلی یک وضعیت اورژانسی و پزشکی جدی است اما میزان شدت آن به میزان خونریزی و محل خونریزی (مانند سر، تنه یا …) بستگی دارد. اگر درمان پزشکی مناسب به سرعت دریافت نشود، خونریزی داخلی شدید در قفسه سینه، شکم، فضای خلفی صفاقی، لگن و ران‌ها می‌تواند باعث شوک هموراژیک یا مرگ شود.  خونریزی داخلی یک اورژانس پزشکی است و باید بلافاصله توسط متخصصان پزشکی درمان شود.

دلایل خونریزی داخلی

تروما: جراحت‌های عمیق، پارگی و جراحت اعضای مختلف بدن (مثلاً پارگی یا لهیدگی کبد و طحال)، پارگی رگهای خونی. زخمهای خونریزی دهنده و بافتهایی که شدیداً متورم شده‌اند، خونریزی داخلی ایجاد می‌کنند. قطع رگهای خونی اصلی قفسه سینه یا شکم در عرض چند دقیقه یا حتی چند ثانیه موجب مرگ می‌شود. جراحت‌هایی که عمقشان زیاد است به‌خصوص در ناحیه قفسه سینه و شکم، باعث پارگی سرخرگها و سیاهرگهای اصلی و در نتیجه خونریزی داخلی می‌شود. هرگونه جراحت در ماهیچه یا شکستگی استخوان نیز می‌تواند سبب خونریزی داخلی شود.

بیماری‌ها و شرایط پاتولوژیک: مانند اولسر پپتیک، واریس مری، آنوریسم، فشارخون بالا، سرطان، حاملگی نابجا، هپاتوما، اسکوروی، هموفیلی، ترومبوسیتوپنی و …

ایاتروژنیک: ناشی از اقدامات درمانی مانند برخی اقدامات جراحی یا داروهایی مانند داروهای ضدانعقاد خون.

انواع خونریزی داخلی

خونریزی نای و شش‌ها

چنانچه در این مراکز خونریزی ایجاد گردد، خون به منزله جسم خارجی عمل کرده و باعث تحریک مخاط شش‌ها شده و ایجاد سرفه می‌کند. در این موارد خون با سرفه از دهان بیمار خارج می‌شود که به رنگ قرمز روشن بوده و کف آلود است.

خونریزی جمجمه

در صورتی که ضربه‌ای به جمجمه وارد شده و باعث خونریزی شود، داخل سفیدی چشم، قرمز رنگ شده و از بینی خونابه خارج خواهد شد. یا ممکن است از گوشها و بینی خون خارج شود. در صورتیکه شکستگی ضعیف باشد و خون بیرون راه پیدا نکند تجمع خون در داخل جمجمه باعث فشار به مغز شده و فقط با سردرد و استفراغ مکرر یا کاهش هوشیاری ممکن است خودش را نشان دهد. در صورت ضربه به سر- استفراغ مکرر و سردرد زنگ خطر بزرگی جهت اعلام خونریزی داخل مغزی می‌باشد که می‌تواند باعث مرگ مصدوم گردد.

خونریزی دستگاه گوارش

هرگاه در مری و معده خونریزی ایجاد شود، بیمار خون روشن یا مواد قهوه‌ای رنگ استفراغ می‌کند. در صورت خونریزی از روده‌ها (بسته به محل) دفع خون روشن یا مدفوع قیری رنگ اتفاق می‌افتد. در صورت ضربه به شکم- دل درد شدید زنگ خطر بزرگی جهت اعلام خونریزی داخلی می‌باشد که می‌تواند باعث مرگ مصدوم گردد.

خونریزی از دستگاه ادراری و کلیه‌ها

خونریزی از دستگاه ادراری و کلیه‌ها با تغییر رنگ ادرار، کدر شدن ادرار یا ادرار خونی مشخص می‌شود.

خونریزی غیرقابل رویت

خونریزی داخلی نسج در شکستگیها، خونریزی کبد و طحال، خونریزی داخل حفره شکم، خونریزی داخل قفسه سینه که خون دیده نمی‌شود بسیار خطرناک است و باید در تمام موارد تصادفات یا ضربه‌ها مخصوصاً به نواحی کبد و طحال در جستجوی علایم خونریزی داخلی بود.

علائم خونریزی داخلی

از دلایل خطرناک بودن خونریزی داخلی این است که قابل مشاهده از بیرون نیست ولی باید به یک سری علائم توجه کرد این علائم شامل موارد زیر می باشد :

علائم خونریزی متوسط : سرگیجه ، سردرد ، اسهال ، ضعف عمومی ، درد شکمی ، درد قفسه سینه ، از دست دادن حافظه ، مشکلات بینایی ، تنگی نفس ، کبودی و غیره می باشد .

علایم خونریزی شدید : فشار خون پایین ، ضربان سریع قلب ، استفراغ خون ، از دست دادن هوشیاری ، نارسایی ارگان های بدن ، تشنج و غیره می باشد که برای درمان خونریزی داخلی باید علائم آن را شناسایی کنیم .

علائم عمومی خونریزی داخلی

  • گیجی
  • ضعف شدید مخصوصاً وقتیکه فرد ایستاده‌است
  • پریدگی رنگ صورت و لب
  • پوست سرد و مرطوب
  • تشنگی، بیقراری، ضعیف و تند شدن ضربان قلب ممکن است نبض‌های انتهایی قابل لمس نباشند
  • پایین افتادن فشار خون
  • تنفس سریع و سطحی
  • کاهش سطح هوشیاری و بی‌هوشی
  • علایم خونریزی داخلی که در واقع شوک ناشی از خون‌ریزی داخلی هستند. که در این موارد بایستی بیمار سریعاً به بیمارستان منتقل گردد.

دلایل احتمالی برای خونریزی داخلی

خونریزی داخلی در اثر یک سری عوامل رخ می دهد که به مرور زمان دیواره رگهای خونی را ضعیف می کند و جلوگیری از لخته شدن خون می کند . این عوامل شامل داروها ، برخی شرایط پزشکی و عادات سبک زندگی می باشد که به موارد زیر تقسیم می شود:

جراحت جزئی ، فشار خون بالا ، داروهای رقیق کننده ، کورتیکواستروئیدها ، آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد افسردگی ، دیابت ، مصرف بیش از حد الکل ، سیگار کشیدن ، قرص های رژیم غذایی ، داروهای ضد لخته شدن ، سکته قلبی ، سرطان ، ترومبوز وریدی عمقی  و غیره می باشد .

تشخیص خونریزی داخلی

برای تشخیص خونریزی داخلی ابتدا پزشک بیمار را معاینه می کند و سابقه پزشکی آن را مرور می کند و پزشک برای بیمار آزمایش های مختلف را تعیین و دستور تصویربرداری ، توموگرافی کامپیوتری  و سونوگرافی را می دهد ‌. زمانی که منبع خونریزی مشخص شد از آنژیوگرافی برای بررسی داخلی رگهای خونی استفاده می کند . تجویز نوار قلب یا اشعه ایکس را  می دهد و همه این موارد را برای تشخیص خونریزی داخلی  ضروری می داند . پس برای درمان خونریزی داخلی ابتدا باید پزشک تشخیص دهد که این خونریزی از کدام قسمت بدن می باشد  و بعد شروع به درمان می کند . بنابراین شناسایی و درمان سریع خونریزی داخلی برای جلوگیری از بروز بسیاری از عوارض مهم می باشد .

درمان خونریزی داخلی

برای درمان خونریزی داخلی در حالت خفیف یا جزئی استراحت و هیدراتوسیون بدن موثر می باشد ولی برای خونریزی داخلی متوسط تا شدید می توان از تجویز پزشک برای استفاده از ویتامین k  وریدی و پلاسمای منجمد تازه ، خون و پلاکت استفاده کرد و امروزه پزشکان از دوزهای ویتامین کمپلکس و ترکیبات دیگر برای لخته شدن خون استفاده می کنند . در بعضی مواقع پزشکان مایعات داخل وریدی غنی از الکترولیت را به افرادی که خونریزی داخلی دارند تجویز می کنند و هنگامی که خونریزی بیمار ثابت شد و متوقف شد از داروهای پیشگیری خونریزی استفاده و فیزیوتراپی و ترک سیگار و الکل هم در کاهش خونریزی داخلی موثر می باشد .

عمل جراحی اورژانسی

در بعضی مواقع  که شدت خونریزی بسیار زیاد می باشد پزشک دستور جراحی را می دهد و نوع جراحی بستگی به میزان خونریزی شدید ، محل خونریزی و سلامت بدن شما انجام می گیرد و پس از ثابت شدن خونریزی درمان برای هر گونه آسیبی توسط پزشک انجام می شود .  می توانید از محصولات زخم تریتا استفاده کنید .

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم ؟

زمانی که مشکوک به خونریزی داخلی هستید فوری با بیمارستان یا مراکز اورژانس تماس گرفته و باید به بیمارستان منتقل شوید چون اگر خونریزی شدید باشد منجر به مرگ می شود . پس حتی اگر خونریزی شدید هم نباشد باید حتما بیمار را به بیمارستان منتقل کرد.

کمک های اولیه در خونریزی داخلی

کمک‌های اولیه مجموعه اقدامات و مراقبت‌های فوری و آنی است که برای نجات جان مصدوم یا جلوگیری از بدتر شدن وضعیت مصدوم که بلافاصله پس از وقوع حادثه و قبل از رسیدن اورژانس بر روی شخص مصدوم تا رسیدن پزشک، نیروهای امدادی و رساندن به مراکز درمانی توسط یک شخص آموزش دیده صورت می‌گیرد. امروزه برای پیشگیری از عوارض و اماده سازی مصدوم برای انتقال به مراکز درمانی انواع مختلف جعبه کمک های اولیه مورد استفاده می باشد

هدف اصلی از این اقدامات عبارتنداز:

    • جلوگیری از مرگ) زنده نگه‌داشتن جان مصدوم(
    • پیشگیری و جلوگیری از پیشرفت درد ، صدمات و عوارض بعدی
    • کاهش درد و رنج مصدوم تا زمان بهبودی
    • جلوگیری از شدت یافتن عارضه یا افزایش مصدومیت
    • این اقدامات می‌توانند شامل اقدامات جسمی یا روحی باشند.
  • بیمار را به حالت راحت و بدون حرکت بخوابانید. مجروحینی که از ناحیه ستون فقرات و گردن آسیب دیده‌اند باید تحت مراقبت بیشتری قرار گیرند تا صدمات این نواحی تشدید نشوند.
  • کنترل علایم حیاتی: هر۵ دقیقه، علائم حیاتی را کنترل کنید (نبض- تنفس- فشار خون)
  • کنترل راه‌های هوایی: مسیر تنفسی آزادی برای مجروح فراهم کنید.
  • قرار دادن بیمار در مناسبترین وضعیت: مثلاً اگر بیمار دچار تهوع و استفراغ مکرر است او را به پهلو بخوابانید.
  • از راه دهان هیچ چیز به مصدوم نخورانید؛ زیرا ممکن است مجروح استفراغ کند و با وارد شدن محتویات استفراغ به ریه، مشکلات تنفسی برای وی ایجاد شود.
  • هرگونه خون‌ریزی خارجی را مهار کنید.
  • لباسهایی را که در ناحیه گردن و کمر ایجاد فشار می‌کنند، آزاد کنید.
  • مراقبتها و کمکهای اولیه لازم را در مورد شکستگیها انجام دهید. مصدوم را به آرامی و با احتیاط جابه‌جا کنید.
  • هرچه سریعتر مصدوم را به بیمارستان برسانید. در مورد خون‌ریزی داخلی مهم‌ترین کار رساندن بیمار به بیمارستان است؛ زیرا در منزل نمی‌توان برای بیمار کار مؤثری انجام داد.
  • به یاد داشته باشید مصدومینی که دچار خون‌ریزی در نواحی قفسه سینه یا شکم شده‌اند در اولویت درمان و انتقال قرار دارند.

سخن پایانی

برای درمان زخم خونریزی داخلی حتما قبل از اینکه بیمار به وضعیت وخیمی برسد آن را به بیمارستان منتقل کنید تا تحت درمان قرار بگیرد و با صلاحدید پزشک معالجه و درمان شود چون خونریزی داخلی علت اصلی مرگ های ناشی از تروما می باشد که در صورت عدم درمان منجر به نارسایی عضو ، کما ،  تشنج و غیره می شود پس شناسایی و درمان به موقع باعث جلوگیری از این عوارض می شود ‌.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *