درمان زخم لثه سالمندان

درمان زخم لثه سالمندان

زخم لثه به دلایل مختلفی در سالمندان ایجاد می‌شود. برای درمان زخم لثه سالمندان چندین روش مؤثر و نتیجه‌بخش وجود دارد.

سالمندی و سلامت دهان

با افزایش سن، بدن به علت کم‌آبی و فرسایش و کاهش انعطاف‌پذیری با تغییر و تحولاتی همراه می‌شود که این تغییرات روی سلامت دهان و لثه نیز اثرگذار هستند. مشکلاتی که با افزایش سن برای دهان و دندان سالمندان ایجاد می‌شود شامل پوسیدگی دندان، خشکی دهان، زخم لثه، کاندیدیاز، استوماتیت و سرطان دهان و … هستند. زخم‌های لثه به صورت برآمدگی‌های کوچک در دهان ظاهر می‌شوند و گاهی با درد و خون‌ریزی همراه هستند. معمولاً با رعایت بهداشت دهان و دندان از ایجاد این زخم‌ها پیشگیری می‌شود.

دلایل ایجاد زخم لثه

زخم لثه به دلایلی همچون کم‌خونی سالمندان، تغذیه نامناسب و کمبود ویتامین‌های مورد نیاز بدن، عدم استفاده صحیح از مسواک و نخ دندان، بیماری‌های دهان، دندان و لثه، استعمال سیگار، عوارض تبخال‌های شدید، عوارض مصرف داروهای شیمی درمانی، عوارض مصرف برخی از داروها، تأثیرات دندان مصنوعی و … ایجاد می‌شود.

همچنین ببینید: رنگ زخم نشانه چیست؟

روش‌های درمان زخم لثه سالمندان

اقدامات مؤثری که در درمان این زخم نتیجه‌بخش می‌باشند، موارد زیر هستند:

رعایت بهداشت

رعایت بهداشت اولین اقدام برای درمان هر نوع زخمی است. در سالمندان نیز، رعایت بهداشت دهان و دندان برای سلامت دهان آن‌ها ضرورت دارد. سالمندان به دلیل اینکه سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، برای ابتلا به انواع زخم‌ها مستعدتر می‌باشند. بنابراین سالمندان برای پیشگیری از زخم لثه باید به مراقبت از دندان‌های طبیعی خود و یا تمیز کردن و شستشوی مداوم دندان مصنوعی خود اقدام نمایند. به محض دیدن کوچکترین علائم خرابی دندان، به درمان آن اقدام نمایند.

ماساژ دادن لثه ، برای درمان زخم لثه سالمندان

اگر لثه را با ویتامین E به آرامی ماساژ دهید، در کاهش درد و التهاب زخم تأثیرگذار است. این اقدام موجب افزایش گردش خون در لثه می‌شود. برای ماساژ درمانی با ویتامینE ، بهتر است روکش قرص را با سوزن کمی سوراخ نمایید تا مواد ویتامین به درون لثه نفوذ کند.

استفاده از محلول‌های دهان شویه

استفاده از محصولات زخم با کیفیت که مخصوص ضدعفونی دهان و دندان هستند، می‌توانند در درمان زخم لثه سالمندان مفید باشند. شستشو با محلول‌های ضدعفونی کننده دهان و دندان، از عفونت زخم لثه جلوگیری می‌کند. محلول ضدعفونی‌کننده دهان قادر خواهد بود با میکروارگانیسم‌ها مقابله کند و دهان را از وجود این میکروارگانیسم‌ها پاکسازی نماید.

تغذیه مناسب

تغذیه‌ای که فاقد ویتامین‌ها و مواد لازم همانند آهن، روی و … باشد سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود. با تضعیف سیستم ایمنی، بدن برای ابتلا به انواع بیماری‌ها مستعد می‌شود. یک تغذیه سالم باید سرشار از ویتامین‌ها و میوه‌ها و سبزیجات و مقدار کافی پروتئین و کلسیم و … باشد. ویتامین سی از جمله ویتامین‌های لازم برای درمان زخم لثه سالمندان است.

نکته دیگری که باید به منظور درمان زخم لثه در تغذیه سالمندان درنظر گرفته شود، پرهیز از مصرف غذاهای تند و محرک است. غذاهایی که دارای فلفل و ادویه بسیار زیادی هستند و حالت اسیدی دارند، برای زخم لثه بسیار مضر هستند و سبب تحریک این نوع زخم می‌شوند. بنابراین تا بهبودی کامل زخم لثه از مصرف ادویه‌ها به ویژه فلفل خودداری شود.

پرهیز از استرس و اضطراب

استرس و اضطراب عواملی هستند که می‌توانند در برخی افراد سبب ایجاد زخم لثه کنند. این عوامل همچنین می‌توانند درمان این نوع زخم‌ها را به تأخیر بیندازند. سالمندان که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، با داشتن استرس و اضطراب به این زخم‌ها بیشتر دچار می‌شوند. لذا ضرورت دارد که سالمندان با کنترل استرس و اضطراب خود و داشتن خواب راحت و باکیفیت، از ابتلا به این عوارض پیشگیری نمایند.

باکتری لاکتوباسیلوس

لاکتوباسیلوس از باکتری‌هایی است که دارای خصوصیات اعجاب انگیزی است. این باکتری دارای فواید زیادی برای بدن انسان می‌باشد. باکتری لاکتوباسیلوس در درمان بیماری‌های گوارشی، درمان چاقی، دیابت و درمان زخم لثه سالمندان، درمان آکنه، درمان عفونت ادراری، درمان سندروم روده تحریک پذیر و درمان بسیاری از بیماری‌های دیگر مفید است.

این باکتری به صورت طبیعی در بدن انسان و در برخی از غذاهای غنی شده مانند کلم ترش و … وجود دارد. همچنین در تولید ماست، دوغ، میسو، کفیر و … نیز از این باکتری استفاده می‌کنند. بنابراین برای درمان زخم لثه سالمندان می‌توان از منابع این باکتری مصرف نمود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *