تأثیر دیابت روی پوست

تاثیر دیابت بر پوست

تأثیر دیابت روی پوست به صورت‌های گوناگون می‌باشد و گاهی هم از نشانه‌ها و علائم اولیه ابتلا به دیابت در افراد می‌باشد.

عوارض و تأثیر دیابت روی پوست

دیابت دارای عوارض گوناگونی شامل نابینایی و کم بینایی، اختلالات کلیوی، و سایر عوارض‌ها می‌باشد. یکی از این عارضه‌های ناخوشایند مشکلات پوستی می‌باشد. در ادامه برخی از این مشکلات پوستی اشاره می‌کنیم.

حساسیت‌های پوستی

حساسیت‌های پوستی در برخی افراد وجود دارد و این افراد نسبت به  برخی داروها، غذاها حساسیت دارند. حساسیت‌های پوستی در مبتلایان به دیابت به علت دریافت انسولین بیشتر می‌باشد.

عفونت‌های باکتریایی

عفونت‌های باکتریایی که با درد و ورم و تب همراه هستند ممکن است ایجاد تاول کنند این تاول‌های پوستی در سراسر بدن احتمال دارند نمود کنند و پزشک معمولاً داروهای آنتی بیوتیک را تجویز می‌کند.

عوارض دیابت بر پوستعفونت‌های قارچی

از دیگر موارد تأثیر دیابت روی پوست، عفونت‌های قارچی می‌باشد. این زخم‌های قارچی با سوزش و خارش همراه است. حتماً باید تحت نظر پزشک به درمان زخم‌ های قارچی اقدام نمود.

با استفاده از محصولات زخم به ضدعفونی این زخم‌ها و تاول‌ها بپردازید و پس از ضدعفونی آنها را خشک نمایید و از داروهای ضد قارچی و استروئیدی تجویز شده از سوی پزشک به صورت منظم و سر وقت استفاده نمایید.

آترواسکلروزیس

با ضخیم شدن دیواره‌های رگ‌های خونی در برخی از دیابتی‌ها، جریان خون کاهش می‌یابد و اکسیژن‌رسانی کمتری به اجزای بدن صورت می‌گیرد که ممکن است با ریزش مو و شکننده شدن ناخن‌ها همراه شود.

درموپاتی دیابتی

ایجاد لکه‌هایی در پوست همانند پولک‌های قرمز یا قهوه‌ای، از عوارض دیابت بر پوست می‌باشد که به سبب اثرگذاری روی رگ‌های خونی ایجاد می‌شود و این عارضه را درموپاتی دیابتی می‌گویند.

تاول‌های دیابتی

تاول‌های دیابتی در سرتاسر بدن دیابتی‌ها ممکن است شکل گیرد. از ترکاندن این تاول‌ها خودداری نمایید. چنانچه این تاول‌ها همراه با ترشحات بود بایستی با محصولات زخم که مخصوص ضدعفونی و جذب ترشحات عفونی هستند و از عفونت آنها جلوگیری می‌کنند، به درمان آنها پرداخت.

سیاه شدن پوست

زخم‌هایی در بدن دیابتی‌ها بوجود می‌آید که احتمال دارد با گذشت زمان اندام‌های بدن را سیاه کند و حتی اگر درمان زخم ها به موقع انجام نشود، سبب قطع  آن عضو سیاه شده می‌شود.

اسکلرودرما دیابتیکروم

این بیماری موجب ضخامت پوست به ویژه در پشت گردن و بالای کمر می‌شود و در افراد دیابتی با وزن بالا بیشتر رخ می‌دهد و باید با لوسیون‌های مخصوص و مرطوب کننده‌ها برای درمان آن اقدام نمود.

تأثیر دیابت روی پوستزخم پای دیابتی

این عارضه از بیشترین موارد تأثیر دیابت روی پوست می‌باشد. ممکن است در صورت عدم آگاهی از بروز این زخم‌ها در بدن، زخم پیشرفت کرده و دچار عفونت شود.

عدم درمان به موقع زخم پای دیابتی ممکن است به قطع عضو فرد دیابتی منجر گردد. پس افراد دیابتی باید با اقدام به موقع در درمان زخم دیابتی به پیشگیری از وخامت و عفونت زخم‌ها بپردازند.

این اقدامات شامل استفاده از پانسمان‌های پیشرفته زخم مانند پانسمان‌های نوین و با کیفیت تریتا ، مصرف منظم داروهای شیمیایی تجویزی پزشک و یا عمل‌های جراحی و… می‌باشد.

زانتومازیس

با قابل کنترل نبودن میزان گلوکز خون و افزایش تری گلیسیرید در برخی دیابتی‌ها، پوست زرد رنگ و سفت و متورم می‌گردد  که باید اقدامات درمانی لازم توسط پزشک صورت گیرد.

ویتیلیگو

با اثرگذاری روی رنگدانه‌های پوست، بی رنگ شدن پوست اتفاق می‌افتد. ویتیلیگو بیشتر در قفسه‌ی سینه، شکم ، کمر و حتی صورت رخ می‌دهد .

اشعه درمانی و عمل‌های جراحی در درمان آن مؤثر است. مصرف منظم ضدآفتاب های SPF  بالا در دیابتی‌ها در پیشگیری از این بیماری مؤثر می‌باشد. به این عارضه پیسی هم گفته می‌شود.

آکانتوزیس نیگریکانس

در این بیماری پوست فرد دیابتی ضخیم و کمی سیاه یا قهوه ای رنگ می‌شود. این مشکل بیشتر در زیربغل، کشاله ران و پیرامون گردن رخ می‌دهد. این بیماری بیشتر در دیابتی‌ها رخ می‌دهد. اما می‌تواند از عوارض مصرف داروهای خاصی هم باشد.

تشنگی زیاد نشانه دیابتروش‌های جلوگیری از ناراحتی‌های پوستی دیابت

باید دیابت خود را کنترل کنید و رژیم غذایی مناسب و ورزش و مصرف منظم داروها را در دستور کار قرار دهید.

پوست بدنتان را به طور مرتب بازدید کنید تا در صورت بروز هرگونه زخم یا لکه‌های پوستی سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

پس از حمام‌های روزانه پوست را مرطوب کنید.

از ضد آفتاب‌های مناسب هر فصل استفاده نمایید.

نوشیدنی‌های مفید را به مقدار کافی مصرف نمایید و روزانه 8 لیوان آب بنوشید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *