اختلال کندن پوست چیست ؟

درمان بیماری اختلال کندن پوست

اختلال کندن پوست ، یک رفتار تکراری متمرکز بر بدن می‌باشد که به دلایل گوناگونی توسط برخی از افراد انجام می‌شود.

اختلال کندن پوست چه عارضه‌ای می‌باشد ؟

افرادی که به این عارضه دچار هستند ، همواره به کندن و آسیب زدن به پوست سالم ، جوش ، زخم‌های بدن ، تاول‌ها و خشکی‌های پوست و … دست می‌زنند. این اختلال در سنین نوجوانی تا بزرگسالی در برخی افراد ایجاد می‌شود. زنان بیشتر از مردان با این مشکل مواجه هستند.

برای مشاهده محصولات زخم کلیک کنید

علائم و نشانه‌های این عارضه به صورت ایجاد زخم‌های مکرر روی پوست ، کندن پوست به صورت یک عادت ، احساس کلافگی در افراد در صورت عدم امکان کندن پوست و … می‌باشند. افرادی که به این عمل دست می‌زنند تایم زیادی را در طول شبانه روز برای این کار صرف می‌کنند. گاهی افراد این عمل را چندین بار در روز انجام می‌دهند و گاهی این عمل برای آنها تبدیل به یک عادت شده و فرد مدام در حال کندن پوست یا زخم های خود می‌باشد.

عوارض کندن پوست

اختلال کندن پوست با عوارضی مانند ایجاد ضایعات دردناک ، خونریزی‌های سطحی ، ایجاد زخم‌های سطحی یا عمیق ، ظاهری بد و زشت ، ایجاد افسردگی و گوشه‌گیری و سایر مشکلات روانی همراه می‌باشد.

کندن‌های مکرر می‌تواند ضایعات بسیار دردناکی را روی پوست ایجاد کند.

با زخم‌شدن پوست و عدم درمان زخم های ایجاد شده ، فرد به ظاهر بدی دچار می‌شود.

گاهی شدت کندن به میزانی می‌باشد که با خونریزی‌هایی همراه می‌باشد.

فرد به دلیل عادت کردن به انجام این عمل ، سعی می‌کند از جمع کناره‌گیری کند تا احساس ناخوشایندی نداشته باشد.

اختلال کندن پوست به مرور زمان ، می‌تواند مشکلات روحی و روانی دیگری را ایجاد کند.

چگونه علائم را تشخیص دهیم ؟

درک درست نشانه‌های بیماری می‌تواند به تشخیص این موضوع کمک کند که ریشه‌ی این مسئله به عادت یا مشکلات عمیق تری برمی‌گردد. زمانی که زخم‌ها رو به بهبودی هستند با خارش همراه می‌باشند. در نتیجه فرد به خارش زخم‌ها اقدام می‌نماید و یا ممکن است برای کنترل وضعیت زخم خود ، آنها را مدام لمس کند. این یک مسئله کاملاً طبیعی می‌باشد. هر چند که پزشکان توصیه می‌کنند برای درمان زخم به صورت اصولی ، باید از دست کاری زخم خودداری کنند.

اما گاهی فرد به قدری به دست‌کاری زخم می‌پردازد که سبب خونریزی زخم می‌شود. در شکل دیگر ، فرد به کندن پوست سالم اقدام می‌نماید. برخی از افراد به خوردن یا کندن ناخن‌ها و اطراف ناخن‌ها اقدام می‌کنند. تمامی این نشانه‌ها ، مشکلاتی می‌باشند که نیاز به اقدام درمانی مناسب دارند.

دلایل بروز اختلال کندن پوست

مهمترین دلایل این مشکل را می‌توان اختلالات فکری مانند وسواس فکری ، افسردگی ، استرس و اضطراب ، احساسات منفی ، مشکلات شدید پوستی ، عادت و … نام برد.

کندن پوست را یک رفتار تکرارشونده می‌دانند که  زیر مجموعه اختلالات وسواسی می‌باشد. در برخی موارد ، پرهیز از این رفتار برای افراد غیرممکن می‌باشد. این افراد حتماً باید به روان‌شناس یا روان پزشک مراجعه کنند. بیشترین عاملی که سبب ایجاد اختلال کندن پوست می‌شود ، استرس می‌باشد.

برخی افراد برای کنترل استرس خود به این اقدام دست می‌زنند و آن را تسکینی برای حالت نگران خود می‌دانند.

نحوه مدیریت و درمان مشکل

درمان اختلال کندن پوست به دو روش طبقه بندی می‌شود.

روان درمانی

یک متخصص روان پزشک یا روان‌شناس با گفتگو با فرد درگیر این مشکل ، به شناسایی ریشه‌ی این اختلال می‌پردازد. پس از شناسایی عامل بوجود آمدن مشکل ، برای رفع مشکل با فرد صحبت می‌کند. برای مثال پزشک درباره کودکان به انجام اقداماتی مانند نقاشی کردن هنگام غلبه استرس بر کودک ، توصیه می‌کند.

همچنین ببینید: چرا زخم من خوب نمیشه؟

داروها برای درمان اختلال کندن پوست

پزشک در برخی موارد با توجه به علائم و شرایط بیمار ، مصرف داروهای ضد افسردگی را لازم می‌داند. مصرف این داروها به مهار این عارضه کمک بسیار زیادی می‌کند. داروهایی همانند مهارکننده‌های بازجذب سروتونین از داروهای تجویزی پزشک در این زمینه می‌باشد. داروهای ضد تشنج از دیگر داروهایی می‌باشند که برای درمان این ناراحتی تجویز می‌شوند. البته در برخی موارد اصلاً نیازی به استفاده از داروها نمی‌باشد و فرد پس از چندین جلسه ویزیت توسط پزشک به صورت موفقیت آمیز درمان می‌شود.

توجه داشته باشید که تمامی داروهای مربوط به اختلال کندن پوست و داروهای ضد افسردگی ، باید تحت نظر پزشک متخصص مربوطه مصرف شوند.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *