خارش پوست نشانه چیست؟

خارش پوست

خارش پوست

پس از به وجود آمدن یک زخم، یکی از مشکلاتی که برای افراد به وجود می‌آید، خارش زخم است. افرادی که با این مشکل مواجه می‌شوند، عموماً این سؤال را مطرح می‌کنند که خارش پوست و زخم به چه علتی است و به چه دلیلی چنین مشکلی به وجود می‌آید؟
از سوی دیگر یکی از سوالاتی که مطرح می‌شود این است که برای درمان خارش پوست و زخم باید چه‌کاری کرد؟ با تریتا همراه باشید تا به این سؤال بسیار مهم پاسخ داده و در رابطه با آن توضیحاتی را ارائه دهیم.

علت خارش پوست چیست؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت که شما در زیر پوست اعصاب حساسی دارید. آن‌ها هر زمان که تحریکی روی پوست شما ایجاد شود، از خود واکنش نشان داده و این مسئله باعث خارش می‌شود. اگر بخواهیم مثالی در این زمینه بزنیم باید گفت که زمانی که حشره‌ای روی پوست شما می‌خزد این خارش به وجود می‌آید.
در طی روند ترمیم زخم نیز این اعصاب به نخاع سیگنال می‌دهند که این سیگنال باعث می‌شود که پوست تحریک ‌شود. مغز این سیگنال‌ها را به‌عنوان خارش درک می‌کند و درنتیجه شاهد خارش پوست هستیم.

خارش زخم

نکته دیگری که باید بدانید این است که رشد پوست جدید نیز می‌تواند باعث خارش شود. با گسترش سلول‌های کلاژن و رشد پوست جدید روی زخم، شاهد ایجاد پوسته هستیم. وقتی پوسته خشک می‌شود، احساس خارش و تحریک پوست برای فرد به وجود می‌آید.
یکی از نظراتی که قدیمی‌ها در مورد خارش زخم داشتند این بود که در صورت بهبودی زخم شاهد خارش هستیم. این نظر از نسلی به نسل دیگر منتقل‌شده و حالا علم نیز از آن حمایت می‌کند، چرا که بر اساس تحقیقات انجام‌شده، زخم‌های بزرگ و کوچک در زمان بهبودی خارش پیدا می‌کنند.

چرا باید از خاراندن خارش اجتناب کرد؟

در صورت خراشیدن یک ناحیه که باعث زخمی شدن یا برداشتن یک پوسته می‌شود، سلول‌های پوستی جدیدی که بدن شما برای بهبود زخم تولید می‌کند پاره شده و این مسئله می‌تواند باعث بروز مشکل شود. خاراندن خارش می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی مجدد زخم شده و روند بهبودی را مختل کند.

همچنین ببینید: بررسی علت توقف درمان زخم یا کندی روند بهبود آن ها

چگونه یک زخم بهبود می یابد؟

بیشتر زخم‌ها، بزرگ و کوچک، روند بهبودی چهار مرحله‌ای را طی می‌کنند.

مرحله 1: مرحله خونریزی

این مرحله همچنین به عنوان مرحله هموستاز نامیده می‌شود، این مرحله، مرحله‌ایی است که در فرد آسیب ایجاد می‌شود. بدن شما با شروع کردن خونریزی، با ایجاد مایعات لنفاوی و انعقاد خون (لخته شدن) به صدمه پاسخ می‌دهد تا باعث جلوگیری از خونریزی بیشتر شود.

مرحله 2: مرحله دفاعی / التهابی

این آغاز روند تعمیر است. این مرحله بلافاصله پس از آسیب‌دیدگی شروع می‌شود و به طور معمول تا شش روز ادامه می‌یابد. بدن شما گلبول‌های سفید را برای مبارزه با باکتری‌های مضر در محل زخم می‌فرستد، تورم در محل زخم شروع می‌شود و پوست روند ترمیم را شروع می کند.

مرحله 3: مرحله تکثیر

معمولاً مرحله تکثیر به‌عنوان یک مرحله گرانول یا مرحله رشد مجدد بافت شناخته می‌شود. در اینجاست که می‌توانید علائم ترمیم پوست را مشاهده کنید: زخم‌هایی که از سلول‌های جدید پوستی در حال رشد محافظت می‌کنند.

مرحله 4: مرحله زخم

همچنین به‌عنوان مرحله بلوغ یا مرحله بازسازی گفته می‌شود، این مرحله می‌تواند از سه هفته تا چهار سال به طول انجامد. در طی این مرحله، زخم از بین می‌رود زیرا بافت جدید استحکام و انعطاف‌پذیری به دست می‌آورد و الیاف کلاژن باعث ایجاد پوست جدید می‌شوند.

مدیریت خارش زخم

وقتی پوست شما بریده شد، اولین مرحله برای مراقبت از زخم، شستن زخم با آب گرم و صابون ملایم است. جدا از تمیز شدن زخم با انجام این کار، این فرآیند ممکن است خارش پوست و تحریک آن را کاهش دهد. برای انجام این کار به‌آرامی زخم را تمیز کنید تا به رشد پوست جدید آسیب نرسانید.
برخی دیگر از کارهایی که می‌توانید برای مدیریت خارش پوست و زخم انجام دهید، شامل موارد زیر می‌شود که می‌توان از آن‌ها به عنوان درمان‌های غیرتهاجمی یاد می‌شود:

مدیریت خارش زخم با روش تهاجمی و غیر تهاجمی
مدیریت خارش زخم با روش تهاجمی و غیرتهاجمی

درمان‌های غیرتهاجمی

1. زخم را مرطوب نگه دارید

محل زخم و قسمتی که با مشکل خارش در آن مواجه هستید را مرطوب نگه‌دارید .

2. استفاده از پانسمان استریل

با یک پوشش استریل از ناحیه زخم شده و محلی که با خارش پوست مواجه است، محافظت کنید. در واقع محافظت کردن از آن به شما کمک می‌کند تا از خاراندن و لمس ناحیه در حال ترمیم پیشگیری کنید و اجازه دهید که زخم رفته رفته بهبود پیدا کند.
در این مرحله می‌توانید از پانسمان پیشرفته زخم تریتا استفاده نمایید. مشاوران ما نیز می‌توانند در هر لحضه پاسخگوی سؤالات شما عزیزان باشند.

3. استفاده از کمرپس سرد

از کمپرس سرد استفاده کنید. استفاده از کمپرس برای کاهش التهاب و خارش مؤثر است.

4. پوشیدن لباس‌های راحت و آزاد

برای جلوگیری از تحریک و خارش پوست، لباس‌های راحت بپوشید. برای کاهش عرق در ناحیه زخم شده و در حال بهبود، از لباس‌هایی استفاده کنید که باعث می‌شوند تا زخم هوا بخورد.

5. استفاده از دارو

با پزشک خود درباره این مسئله مشورت کنید. پزشکان معمولاً در چنین شرایطی اقدام به نوشتن دارو می‌کنند.

6. ماساژ دادن بافت جای زخم

این کار می‌تواند به نرم شدن و صاف کردن جای زخم کمک کند. جای زخم خود را با حرکات کوچک و دایره‌ای به مدت حداقل 10 دقیقه و برای حداقل سه بار در روز ماساژ دهید؛ در هنگام ماساژ دادن فشار را تا جایی که جای زخم می‌تواند تحمل کند اعمال کنید. لازم است بدانید ماساژ معمولاً در درمان زخم‌ هایی که 2 سال و بالاتر سن دارند، مؤثر نیست.

درمان‌های تهاجمی

اگر جای زخم نتواند به درمان‌های خانگی پاسخ دهد و باعث ناراحتی قابل‌توجهی یا ظاهر نامطلوب شود، پزشک ممکن است روش‌های تهاجمی را توصیه کند. این روش‌ها شامل موارد زیر می‌شود.

درمان‌های تهاجمی برای خارش زخم
درمان‌های تهاجمی برای خارش زخم

– تزریق کورتیکواستروئید داخل ضایعه

پزشک کورتیکواستروئید را به ضایعه تزریق می‌کند، که می‌تواند التهاب را کاهش دهد.

– برداشتن جای زخم با جراحی

پزشک فقط درصورتی‌که معتقد باشد می‌تواند ظاهر جای زخم را کاهش دهد بدون اینکه باعث وخیم‌تر شدن آن شود، برداشتن جای زخم را توصیه می‌کند.

– لیزر درمانی

پزشکان ممکن است از لیزر برای سوزاندن و یا خراب کردن لایه‌های پوستی زیر جای زخم استفاده کرده تا سرعت بهبودی جای زخم را بالا ببرند.

– جراحی کرایو (Cryosurgery)

این رویکرد شامل استفاده از مواد شیمیایی است که بافت جای زخم را منجمد می‌کند. این کار بافت را از بین می‌برد و می‌تواند ظاهر جای زخم را کاهش دهد. پزشک ممکن است جراحی کرایو را با تزریق استروئیدها یا داروهای دیگر مانند کرم 5-FU و یا بئومایسین، ادامه دهد.

– پرتودرمانی

در بعضی موارد، پزشکان پرتودرمانی را برای کلوئیدها یا جای زخم‌های بسیار پیشرفته توصیه می‌کنند. ازآنجاکه این کار عوارض جانبی قابل‌توجهی دارد، معمولاً پرتودرمانی برای جای زخم‌هایی که به سایر درمان‌ها پاسخ نداده‌اند، به‌عنوان آخرین راه‌حل انجام می‌شود.

برای کاهش خارش زخم چندین راه‌حل وجود دارد
برای کاهش خارش زخم چندین راه‌حل وجود دارد

در آخر

در زمان بهبود زخم شما زخم خارش دارد. آن را خراش ندهید! برای کاهش خارش چند راه‌حل وجود دارد، اما صبر همان چیزی است که شما واقعاً به آن احتیاج دارید.
به‌طورمعمول، خارش در چهار هفته یا کمتر از بین خواهد رفت، اما این زمان به عوامل زیادی ازجمله اندازه و عمق زخم بستگی دارد.
بعد از گذشت حدود یک ماه، اگر زخم شما نشانه‌های درمانی نداشته و یا خارش آن ادامه یافته است، به پزشک مراجعه کرده و محل زخم را معاینه کنید تا مطمئن شوید که به عفونت یا مشکل سلامتی دیگری ابتلا نشده‌اید. اگر گمان می‌کنید زخم آلوده است، زودتر با پزشک خود تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *