مراقبت از تمامی زخم جراحی ها

زخم جراحی چیست؟

زخم جراحی برشی از پوست است که معمولا توسط جراح و با استفاده از چاقوی جراحی در حین عمل ایجاد می‎شود. زخم جراحی می‎تواند نتیجه تخلیه یا قطع یک عضو در حین عمل باشد. اندازه زخم‎های جراحی بسیار متفاوت بوده و بسته به نوع عمل  و ناحیه آناتومیک درگیر،  اندازه آن‎ها متغیر است. این نوع زخم معمولا با بخیه بسته می‎شود، اما گاهی اوقات برای بهبود  باز می‎مانند، این مساله به نوع زخم و تشخیص جراح بستگی دارد.

انواع زخم های جراحی

 مراکز کنترل و پیشگیری بیماری(CDC)، برای طبقه‎بندی صحیح تمیزی و وضعیت زخم‎ها، چهار طبقه‎بندی و تعریفی برای هر یک ارائه کرده است. این طبقه‎بندی به میزان آلودگی زخم، خطر عفونت و همچنین محل قرارگیری زخم بر روی بدن بستگی دارداین دسته‎بندی امکان ارزیابی خطر عفونت را فراهم کرده و راهنمایی در انتخاب مسیر مناسب درمان می‎باشد.

بهبود زخم جراحی در شرکت تریتا

کلاس 1

این زخم‎ها تمیز محسوب می‎شوند. در این دسته از زخم‎های جراحی هیچ نشانه‎ای از عفونت یا التهاب وجود ندارد. این کلاس از زخم‎ها معمولا در عمل‎های مربوط به چشم،پوست یا سیستم عروقی به وجود می‎آیند. علاوه بر این، این زخم‎ها وارد مجاری تنفسی، گوارشی، تناسلی یا مجاری ادرار نمی‎شوند. خطر عفونت در این نوع زخم‎ها معمولا کمتر از 2% است.

کلاس 2

این دسته از زخم‎های جراحی با وجود اینکه تمیز به نظر می‏رسند اما در معرض آلودگی هستند. اگر چه ممکن است زخم علائمی از عفونت نشان ندهد، اما به دلیل محل قرار گیری در معرض خطر بیشتری برای عفونی شدن هستند. به عنوان مثال زخم‎های جراحی در دستگاه گوارش ممکن است در معرض خطر زیادی برای آلوده شدن باشند و به همین دلیل جز کلاس 2 قرار می‎گیرند. زخم‎های این کلاس در شرایط کنترل شده وارد مجاری تنفسی، گوارشی، تناسلی یا ادراری می‎شوند ولی فاقد آلودگی‎های غیر معمول هستند. خطر عفونت در این زخم‎ها معمولا کمتر از 10% است.

کلاس 3

زخم‎های آلوده هستند که شامل زخم‎های تصادفی  باز و تازه  بوده که می‏توانند ناشی از تخلیه و یا ترمیم اندام داخلی بدن باشند. در این نوع زخم احتمال ریختن خون و سایر مایعات از اندام به داخل زخم وجود دارد . خطر عفونت در این نوع کلاس زخم 13-20% است.

کلاس 4

این کلاس از زخم‏ها دارای عفونتی هستند که ارگانیسم‎هایی که باعث عفونت بعد از عمل می‎شوند، قبل از عمل در محل وجود داشته‎اند. خطر عفونت در این زخم‏ها تفریبا 40% است.

دلایل به وجود آمدن عفونت در زخم جراحی

دلایل به وجو آمدن عفونت در زخم‏ جراحی

زخم‎های جراحی زمانی ایجاد می‎شوندکه جراح با وسیله جراحی، اقدام به برش بدن می‎کند. طیف گسترده‎ای از مشکلات و بیماری‎ها نیاز به جراحی دارند. اندازه زخم به نوع عمل و محل قرار گیری آن بستگی دارد.

عوامل خطر ساز برای به وجود آمدن عفونت در زخم جراحی شامل موارد پزشکی مختلفی مانند دیابت یا ضعف سیستم ایمنی بدن است. استفاده از دخانیات، کهولت سن و اضافه وزن خطر ابتلا به عفونت را در افراد افزایش می‎دهد.

علائم عفونت زخم جراحی

عفونت زخم‎های جراحی دومین نوع عفونت‎های شایع اکتسابی بیمارستانی است. زخم‏های جراحی به منظور بررسی روند بهبود به صورت مکرر کنترل می‏شوند. علائم نشان دهنده عفونت شامل موارد زیر می‏باشد:

  • افزایش درد و قرمزی در اطراف زخم
  • تاخیر در روند بهبود
  • وجود چرک
  • بوی بد
  • افزایش دما در اطراف زخم
  • تب
  • افزایش سایر و عمق زخم

موارد زیر انواع عفونت‏های محل جراحی هستند :

  1. عفونت سطحی: شامل پوست یا بافت زیر جلدی برش است.
  2. عفونت عمیق: بافت نرم در عمق برش را درگیر می‏کند
  3. عفونت اعضا و ارگان ها: قسمت‎های درگیر در عمل جراحی دچار عفونت می‎شوند.

 درمان زخم جراحی:

موارد زیادی برای بستن زخم‎های جراحی وجود دارند همچنین ممکن است بر اساس تشخیص جراح زخم جراحی به منظور بهبود باز گذاشته شود. بسته به محل قرار گیری زخم و پیچیدگی آن، ممکن است درن در داخل زخم قرار گیرد و چندین روز در آن محل باقی بماند.

معمولا بر روی زخم پانسمان جراحی قرار می‎گیرد و با توجه به نوع عمل ممکن است مرتب پانسمان آن تعویض گردد. آنتی‎بیوتیک‎ها برای جلوگیری از عفونت قبل و بعد از جراحی تجویز می‎شوند.

استفاده از پانسمان به حفظ رطوبت محیط زخم،محافظت در برابر آسیب و آلودگی و پاتوژن‎ها، کنترل خونریزی و کاهش خطر عفونت کمک می‏کند.

انتخاب پانسمان مناسب می‎تواند تاثیر بسیار زیادی بر روند بهبودی بیمار بگذارد. شما می‎توانید با استفاده از پانسمان های پیشرفته تریتا، سرعت روند درمان را به طرز چشمگیری افزایش داده و همچین شانس عفونت را کاهش دهید.اگر علاقه‎مند هستید تا اطلاعات خود را در رابطه با پانسمان زخم جراحی افزایش دهید،می‎توانید محصولات تریتا را بررسی کنید و یا با مشاوران ما تماس بگیرید.

بهبود زخم جراحی

فرآیند بهبود زخم جراحی پیچیده و شامل سه مرحله اصلی است:

  1. التهاب(قرمزی خفیف): اولین مرحله ترمیم زخم است و نتایج آن افزایش جریان خون در ناحیه زخم می‎شود.
  2. تکثیر: ایجاد رگ‎های خونی جدید به منظور رساندن مواد مغذی به زخم و از بین بردن ماسک مرده.
  3. بلوغ: پوست جدید زخم را می‎بندد و اسکار تشکیل می‎شود.

روند و مدت زمان بهبودی زخم جراحی با توجه به نوع آن،محل قررگیری و شیوه عمل متفاوت است و می‎تواند هفته‎ها تا ماه‎ها ادامه داشته باشد.

سخن آخر

مراقبت مناسب بعد از جراحی برای جلوگیری از عفونت و تسریع روند بهبود زخم ضروری است . بسته به نوع جراحی، متخصص دستورات صریحی در زمینه نحوه مراقبت از زخم جراحی ارائه می‎دهد . تمیز نگه‎داشتن زخم،نگهداری مناسب پانسمان ،تغذیه مناسب و هیدارتاسیون کافی باعث بهبود زخم و جلوگیری از عفونت می‏شود. در زمینه زمان بازگشت به کار،ورزش مجدد و برگشت به برنامه روزانه جراح شما اطلاعات مشخصی به شما  خواهد داد.

همچنین ببینید: مراقبت های ضروری و لازمه افراد دیابتی

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *