حقیقت مرتبط با رژیم و دیابت چیست؟

حقیقت مرتبط با رژیم و دیابت چیست؟

رژیم و دیابت

رژیم و دیابت؛ اطمینان از کنترل قند خون ، یک هدف اصلی در درمان دیابت است. میزان قند خون در حد نرمال می تواند خطر بروز عوارض مربوط به دیابت مانند بیماری های قلبی ، سکته مغزی ، کلیه و چشم ، آسیب عصبی را کاهش دهد.

اصول جدید رژیم و دیابت که توسط کمیته تغذیه انجمن دیابت آمریکا منتشر شد ، حاکی از آن است که باید از “رژیم و دیابت درمانی پزشکی در دیابت” به جای “رژیم و دیابت” استفاده شود. همچنین گزارش شده است که مبتلایان به دیابت می توانند کربوهیدرات موجود در یک برنامه غذایی متعادل را با جایگزین کردن آنها با مواد غذایی حاوی قند ، استفاده کنند. در مقاله مشابه که در مورد مراقبت از دیابت منتشر شد ، آمده است که شواهد علمی کافی برای تأیید این تئوری وجود ندارد که قند ساده  سریع تر از نشاسته هضم و جذب شود و بنابراین قند خون را افزایش می دهد.

امروز با توجه به این اطلاعات ، بر اهمیت کل کربوهیدرات مصرفی فرد دیابتی تأکید می شود و از روش شمارش کربوهیدرات برای برنامه ریزی وعده غذایی در درمان تغذیه پزشکی استفاده می شود. با این روش فرد دیابتی درمورد میزان مصرف کربوهیدرات در مواد اصلی و میان وعده ها ، اطلاعات و آموزش هایی را از متخصص دریافت می کند و انتخاب مواد مغذی را با توجه به میزان کربوهیدرات مصرفی خود انجام می دهد. افراد دیابتی که انسولین درمانی دریافت می کنند ، آموزش کافی برای تغذیه دریافت می کنند و میزان کربوهیدرات مصرفی آنها قبل از غذا تعیین می شود و میزان انسولین را با میزان کربوهیدرات مصرفی آنها تنظیم می کنند.

در افراد دارای اضافه وزن یا چاق مبتلا به دیابت هدف دستیابی به کاهش وزن است. به همین دلیل ، برای افراد دارای اضافه وزن و چاق انجام شمارش چربی  علاوه بر کربوهیدرات نیز بسیار مهم است. علاوه بر این ، چربی خون بالا و مشکل در کلسترول خون اغلب در افراد مبتلا به دیابت مشاهده می شود. حتی اگر مشکل اضافه وزن وجود نداشته باشد ، مبتلایان به دیابت که چربی خون و کلسترول خون بالایی دارند باید در طول وعده های غذایی یا میان وعده ها شمارش تعداد چربی  داشته باشند.

چگونه باید رژیم و دیابت را کنترل شده انجام دهم؟

مهم ترین تغییراتی که شما باید در شیوه زندگی خود ایجاد کنید تغییر عادات غذایی موجود برای داشتن یک رژیم و دیابت غذایی سالم است. اساس شروع این تغییرات انتخاب آگاهانه غذا و خرید برای آشپزی است. از آنجا که اگر غذایی که شما تصمیم می گیرید در خانه یا بیرون بخورید مناسب رژیم شما  نباشد کنترل قند خون دشوار خواهد بود.

بیشتر افراد موافق هستند که سخت ترین قسمت برای درمان دیابت برنامه ریزی یک وعده غذایی است . خوردن مقادیر محدود مواد غذایی به طور منظم و در اوقات منظم ، 365 روز در سال ، بسیار دشوار است. اما امروزه ، توصیه های رژیم و دیابت غذایی سالم برای کنترل قند خون به جای اجرای قوانین سخت لیست های رژیم و دیابت های غذایی که قبلاً بر اساس یک کالری خاص تهیه شده اند ، مبتنی بر تغییرات شیوه زندگی هستند.

تهیه برنامه غذایی هفتگی یا روزانه به شما در هنگام خرید کمک می کند. یک لیست خرید حاوی غذاهای مورد نیاز خود تهیه کنید و کمیت های مورد نیاز خود را تعیین کنید. لطفا توجه داشته باشید که این لیست باید شامل هریک از گروه های غذایی ذکر شده در هرم تغذیه زیر باشد.

بیشتر بدانید : درمان زخم دیابتی

حقیقت مرتبط با رژیم و دیابت چیست؟

 

هرم تغذیه دیابت

روشی بصری است که به شما در برنامه ریزی وعده های غذایی کمک می کند. غذاهای موجود در این هرم در 6 گروه قرار گرفتند.

گروه غلات ، حبوبات و مواد غذایی نشاسته ای اساس هرم را تشکیل می دهد و بیشترین قسمت را پوشش می دهد. در این بخش غذاهای نشاسته ای مانند انواع نان ، غلات ، حبوبات ، برنج ، سیب زمینی غذاهای اساسی هستند که باید در یک وعده غذایی میل شود.

گروه سبزیجات و میوه ها مرحله دوم هرم را تشکیل می دهند. این گروه ها منبع پالپ ، ویتامین ها و مواد معدنی هستند. اما ، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در سبزیجات و میوه های مختلف متفاوت هستند. سبزیجات برگ سبز تیره مانند اسفناج منبع خوبی از کلسیم و ویتامین K هستند ، در حالی که سبزیجات زرد مانند هویج سرشار از ویتامین A هستند.  بیشتر میوه ها منبع عالی ویتامین های A ، C و مواد معدنی مانند پتاسیم ، منیزیم و مس هستند. بسته به ویژگی های شخصی ، باید 5-3 وعده سبزیجات و 4-3 وعده میوه در رژیم و دیابت غذایی روزانه میل شود.

مرحله سوم هرم شامل “شیر ، ماست و گروه گوشتدر رژیم و دیابت است که شامل غذاهای حیوانی مانند گوشت ، ماهی ، مرغ ، تخم مرغ و پنیر است. هرم تغذیه دیابت خوردن 3-2 وعده از هر یک از این دو گروه را توصیه می کند. به خصوص در گروه شیر که سرشار از کلسیم است ، 1 فنجان شیر یا 1 وعده ماست توصیه می شود.

گروه های “شیر ، ماست” و “گوشت” که سرشار از پروتئین است 20٪ از انرژی روزانه را با پروتئین ها تهیه  می کنند. با این حال ، غذاهای هر دو گروه از نظر چربی ، به خصوص کلسترول ، کالری و به ویژه چربی اشباع شده دارای چربی بالایی هستند. بنابراین در مرحله سوم هرم قرار دارد و نسبت به گروه های قبلی فضای کمتری را اشغال می کند.

انتخاب لبنیات کم چرب یا بدون چربی ، گوشت بدون چربی ، گوشت مرغ بدون پوست ، بدون شک کل چربی ، چربی اشباع شده و کالری موجود در این گروه را کاهش می دهد. 1وعده از گروه گوشت حاوی 90-60 گرم گوشت ، مرغ ، ماهی پخته شده یا پنیر و برنج است و توصیه می شود 3-2 وعده از این گروه را در طی یک روز میل کنید.

وقتی به بالای هرم صعود می کنیم ، می بینیم که گروه ‘چربی ، مواد غذایی قند و شکر و مشروبات الکلی فقط بخشی از آن را اشغال می کنند. این به ما نشان می دهد که این غذاها در برنامه غذایی سالم چقدر اندک هستند.

اندازه توصیه شده ای برای این گروه وجود ندارد زیرا غذاهایی (چربی ، شکر) و نوشیدنی های الکلی در داخل گروه هیچ ماده مغذی را ندارند که به یک برنامه غذایی سالم کمک می کند.

با این وجود برای گروه چربی 1 قاشق چایخوری روغن یا 5-6 هسته فندق و برای قند و غذاهای قندی 2 عدد بیسکویت شیرین یا 1 بستنی شیرین را می توان به عنوان نمونه عنوان کرد. اگر می خواهید یکی از نوشیدنی های الکلی را در این گروه بنوشید ، توصیه می کنیم ابتدا بدانید که الکل چگونه بر قند خون شما تأثیر می گذارد.

Source: www.turkdiab.org

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *