ماگوت تراپی یا لارو درمانی چیست؟

ماگوت تراپی و لارو درمانی

ماگوت تراپی

ماگوت تراپی که به آن لارو درمانی نیز گفته می‌شود، نوعی بیوتراپی است که در آن شاهد استفاده از ماگوت‌های زنده و ضدعفونی شده لارو مگس بر روی پوست و زخم‌های بافت نرم غیر التیام یافته انسان یا حیوانات دیگر هستیم. فرآیند ماگوت درمانی یا لارو درمانی به منظور پاکسازی بافت نکروزه یا مرده داخل زخم از آن استفاده می‌شود.

تحقیقات و بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که استفاده از روش ماگوت درمانی یا لارو درمانی به بهبود زخم کمک کرده و به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید به بهترین شکل ممکن اقدام به درمان زخم خود کنید. به منظور بررسی و معرفی روش لارو درمانی با سایت تریتا همراه باشید تا در مورد این روش اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم.

ماگوت درمانی یا لارو درمانی در علم پزشکی

امروزه روش ماگوت درمانی یا لارو درمانی در علم پزشکی جایگاه ویژه‌ای دارد، در همین راستا باید گفت که به منظور بهبود زخم‌های مزمن می‌توانید از روش لارو درمانی استفاده کرده و از این طریق اقدام به بهبود زخم‌های خود کنید.

همچنین استفاده از روش لارو درمانی فواید بسیار زیادی در راستای درمان زخم پای دیابتی دارد و شواهد آزمایشی نیز این مسئله را تایید کرده است.

امروزه شما می‌توانید از طریق خرید و استفاده از محصولاتی چون طباگرن و یا طبادرم از این روش درمانی استفاده کردهو انوع زخم‌های زیر را بهبود ببخشید:

  • زخم‌های نکروزه غیر التیام بخش پوست و بافت نرم
  • زخم‌های فشاری
  • زخم‌های استاز وریدی
  • زخم‌های عصبی پا
  • زخم‌های تروماتیک یا پس از جراحی که التیام نمی‌یابند

همچنین محصولاتی چون طباسپت و یا طبادرم پلاس نقره به نحوی هستند که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید از طریق آن‌ها و با کمک روش لارو درمانی اقدام به درمان انواع زخم‌ها کنید.

ماگوت تراپی

محدودیت استفاده از روش ماگوت درمانی

به منظور استفاده از روش لارو درمانی باید گفت که زخم باید به نحوی باشد که بتواند از کاربرد ماگوت درمانی بهره مند شود. در همین راستا باید گفت که زخم‌های مرطوب و ترشحی، به منظور استفاده از روش لارو درمانی جز زخم‌های مناسب هستند.

همچنین باید به این مسئله توجه داشته باشید که به منظور استفاده از لارو درمانی باید گفت که زخم‌هایی که خشک هستند یا زخم‌های باز در بدن، محیط مناسبی برای تغذیه حشرات را فراهم نمی‌کنند و به همین دلیل در این مدل از زخم‌ها نمی‌توان از ماگوت درمانی استفاده کرد.

در برخی موارد ممکن است با مرطوب کردن آن با نرمال سالین بتوان مشکل خشکی زخم را برطرف کرد و سپس از روش لارو درمانی برای حل مشکل زخم خود استفاده کرد.

البته برخی از بیماران و پزشکان ممکن است استفاده از حشره‌ها را ناخوشایند بدانند، اگر چه مطالعات نشان داده اند که این امر باعث نمی‌شود که بیماران پیشنهاد درمان با استفاده از روش ماگوت درمانی را رد کنند. به منظور حل این مسئله نیز امروزه پزشکان برای لارو درمانی حشره‌ها را در کیسه‌های پلیمری مات قرار می‌دهند تا از دید پنهان شوند.

مکانیسم‌های روش ماگوت درمانی

در روش‌های ماگوت درمانی شاهد چهار عمل اصلی هستیم:

  • دبریدمان
  • ضد عفونی کردن زخم
  • تحریک به منظور افزایش سرعت بهبودی
  • مهار و ریشه کنی بیوفیلمماگوت درمانی

دبریدمان

در ماگوت درمانی، از تعداد زیادی از ماگوت‌های یا لاروها کوچک استفاده می‌شود که این ماگوت‌ها بافت نکروزه را بسیار دقیق تر از یک عمل جراحی معمولی مصرف می‌کنند و می‌توانند زخم را در یک یا دو روز از بین ببرند و فرآیند دبریدمان را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

مساحت سطح زخم معمولاً با استفاده از ماگوت‌ها یا لارو ها افزایش می‌یابد، زیرا سطح جدا نشده، اندازه واقعی زیرین زخم را نشان نمی‌دهد. آن‌ها مواد مغذی را از طریق فرآیندی به نام هضم برون بدنی با ترشح طیف گسترده‌ای از آنزیم‌های پروتئولیتیک که مایع می‌شوند، به دست می‌آورند.

بافت نکروزه و نیمه مایع ظرف چند روز جذب می‌شود. در یک محیط بهینه زخم، ماگوت‌ها دو بار پوست اندازی می‌کنند، طول آن‌ها از حدود 2 میلی متر تا حدود 10 میلی متر افزایش می‌یابد و در طول 48 تا 72 ساعت با مصرف بافت نکروزه، دور آن افزایش می‌یابد و هنگامی که جدا می‌شوند، زخم تمیز و عاری از بافت نکروزه باقی می‌ماند.

ضد عفونی کردن

ترشحات حشره‌هایی که فعالیت ضد میکروبی گسترده‌ای دارند شامل آلانتوئین، اوره، اسید فنیل استیک، فنیل استالدئید، کربنات کلسیم، آنزیم‌های پروتئولیتیک و… است.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که ماگوت‌ها طیف وسیعی از باکتری‌های بیماری زا از جمله استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین، استرپتوکوک‌های گروه A و B و سویه‌های هوازی و بی هوازی گرم مثبت را مهار و نابود می‌کنند. باکتری‌های دیگر مانند سودوموناس آئروژینوزا (Pseudomonas aeruginosa)، اشریشیا کلی (E. coli) و گونه‌های پروتئوس (Proteus Species) مورد حمله ماگوت‌ها قرار نمی‌گیرند.

لارو تراپی

زیست شناسی لارو درمانی

مگس‌هایی که لارو آن‌ها از حیوانات مرده تغذیه می‌کند، گاهی اوقات تخم‌های خود را روی قسمت‌های مرده بافت نکروزه یا گانگرنوز حیوانات زنده می‌گذارند. هجوم انگل به حیوانات زنده را میازیس می‌نامند. برخی از ماگوت‌ها فقط از بافت مرده، برخی فقط از بافت زنده و برخی از بافت زنده یا مرده تغذیه می‌کنند.

تاریخچه روش لارو درمانی

  • سوابق مکتوب نشان داده است که از دوران باستان از ماگوت به عنوان درمان زخم استفاده می‌شده و روش لارو درمانی تاریخچه طولانی دارد.
  • گزارش‌هایی مبنی بر استفاده مایاها، بومیان آمریکا و قبایل بومی استرالیا از ماگوت‌ها برای التیام زخم وجود دارد. همچنین استفاده از روش درمان انگل در دوران رنسانس گزارش شده است.
  • همچنین تجربه ثابت کرده است که در ارتش سربازانی که زخم هایشان کلونیزه شده بود نسبت به سربازانی که زخم هایشان با روش لارو درمانی بهبود پیدا نکرده اند، به میزان قابل توجهی عوارض و مرگ و میر کمتری داشتند.
  • اولین استفاده درمانی مستند از ماگوت‌ها در ایالات متحده به زمان جنگ داخلی آمریکا برمی‌گردد و در آن زمان نیز از روش لارو درمانی استفاده می‌شد.
  • در طول جنگ جهانی اول، جراح ارتوپد ویلیام اس. بائر سربازی را که برای چند روز در میدان جنگ باقی مانده بود، ثبت کرد که دچار شکستگی‌های مرکب استخوان ران و جراحات گوشتی بزرگ شده بود.
  • این سرباز در حالی که انگل‌ها بر زخم هایش هجوم آورده بودند به بیمارستان رسید، اما تب یا علائم دیگری از عفونت نداشت و از جراحاتش که معمولاً کشنده بود، جان سالم به در برد.
  • پس از جنگ، بائر شروع به استفاده از ماگوت درمانی در بیمارستان کودکان بوستون در ماساچوست کرد و از روش لارو درمانی استفاده کرد.
  • گزارش‌هایی وجود داشت مبنی بر این که اسرای آمریکایی ژاپنی در جنگ جهانی دوم برای درمان زخم‌های شدید نیز به روش درمان ماگوت متوسل می‌شدند.
  • در یک نظرسنجی از پزشکان ارتش ایالات متحده که در سال 2013 منتشر شد، نشان داد که 10 درصد از آن‌ها از روش لارو درمانی استفاده کرده اند. این مسئله باعث شده تا امروزه شاهد محبوبیت این روش در سراسر دنیا باشیم.
  • امروزه نیز در کنار استفاده از روش لارو درمانی شما می‌توانید با استفاده از طباگرن، طبادرم و یا طباسپت سرعت روند بهبودی خود را به طرز چشمگیری افزایش داده و از این طریق به بهبود زخم‌های خود کمک کنید.

لارو درمانی

حرف آخر

در این مطلب از وب سایت تریتا شما را با روش ماگوت درمانی یا لارو درمانی آشنا کرده و تلاش کردیم تا در مورد این روش اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم. توجه به نکات گفته شده در این مطلب به شما کمک می‌کند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از لارو درمانی استفاده کرده و به بهبود زخم خود کمک کنید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *