سوختگی سقف دهان

سوختگی سقف دهان معمولاً به صورت سطحی است و با روش‌های خانگی درمان می‌شوند. در موارد نادری برای درمان زخم ناشی ازسوختگی دهان نیاز به مراجعه به پزشک می‌باشد.

سوختگی دهان

مخاط درونی دهان بسیار ظریف و حساس می‌باشد. سقف دهان عصب خود را از اعصاب بزرگ کامی و پالاتین‌ها دریافت می‌نماید. به علت وجود رطوبت در دهان، بهبود‌ زخم‌های سوختگی در دهان به شرط اینکه سطحی باشند، سریعتر انجام می‌شود.

خوردن و نوشیدن غذاها و نوشیدنی‌های بسیار داغ به مخاط داخلی دهان و بافت‌های سقف دهان و لثه ها صدمه وارد می‌کند. این مورد از عمده‌ترین دلایل سوختگی دهان می‌باشد.

برای خرید محصولات زخم کلیک کنید

تشخیص سوختگی سقف دهان

سوختگی سطحی علائمی شامل قرمزی، التهاب ، درد، خشکی پوست دارد. سوختگی درجه بالاتر علائمی مانند درد شدید، تاول، تورم و قرمزی بیشتر دارد. در صورتی که سوختگی دهان عفونت کرده باشد، آبسه هم می‌کند.

اگر سوختگی دهان شدید باشد روی عصب‌های دهان که شامل عصب مندیبولار و … است، تأثیر می‌گذارد و عوارض دیگری ایجاد می‌کند.

اگر سوختگی سقف دهان با علائم بالا همراه باشد، به راحتی قابل تشخیص است. اما گاهی عصب‌های صدمه دیده توانایی انتقال فرکانس های درد به مغز را ندارند و دردی احساس نمی‌شود. این سوختگی‌ها که با درد همراه نیست، ممکن است عوارض شدیدتری داشته باشد.

درمان سوختگی دهان

برای درمان زخم های ناشی از سوختگی دهان روش‌های خانگی مانند شستشو با محلول آب نمک توصیه می‌گردد. تجربه نشان داده است که محلول آب و نمک برای درمان زخم‌های سطحی تا حدی می‌تواند مفید باشد.

دهان را با آب خیلی سرد پر کنید و دقایقی صبر کنید و مجدداً این کار را انجام دهید. نوشیدن مایعات سرد و خورن ماست سرد هم می‌تواند نتیجه بخش باشد.

اگر روش‌های خانگی برای درمان زخم ناشی از سوختگی سقف دهان مؤثر نباشد و علائمی مانند زخم‌های سفید در دهان و تب و احساس درد در هنگام بلع وجود داشته باشد، باید درمان پزشکی را انجام داد.

پزشک برای مقابله با عفونت‌های باکتریایی سوختگی دهان آنتی بیوتیک‌ها مانند پنی سیلین، سفازولین، آموکسی سیلین و … تجویز می‌کند. پزشک برای کاهش درد سوختگی، مسکن‌ها مانند ایبوپروفن و استامینوفن را تجویز می‌کند.

پزشکان برای شستشوی دهان محلول‌های شستشو دهنده پزشکی مؤثر تجویز می‌نمایند. چنانچه سوختگی سقف دهان شدید باشد و بافت‌های دهان را از بین برده باشد، عمل جراحی باید برای پیوند پوست انجام شود.

سوختگی دهان کودک

برای درمان سوختگی خفیف دهان کودکان، نوشاندن مایعات سرد به کودک و دادن مسکن‌ها برای کاهش درد و بیقراری کودک کفایت می‌کند.

اگر پس از گذشت زمانی، علائم کودک بهبود نیافت و علائم درد و تب و ترشحات دهان کودک مشاهده گردید، باید برای درمان به پزشک مراجعه نمود.

نکات مهم درباره سوختگی سقف دهان

از کندن پوست محل سوختگی خودداری نمایید. زیرا ممکن است سبب خونریزی و عفونت شود.

از خوردن مایعات و غذاهای گرم اجتناب کنید تا سبب تحریک زخم سوختگی نشود.

برای درمان زخم سوختگی از روش‌های خودسرانه که موجب وخیم‌تر شدن زخم می‌شود، خودداری کنید.

هنگام مسواک زدن احتیاط نمایید تا محل سوختگی آسیب نبیند.

استعمال دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی و کمبود ویتامین‌های بدن، بهبود زخم ناشی از سوختگی را به تأخیر می‌اندازد.

از مصرف قهوه، نوشابه و سایر نوشیدنی‌های اسیدی و گازدار تا بهبودی کامل سوختگی سقف دهان، خودداری نمایید.

در طبخ غذاها از استفاده از ادویه‌های تند، اجتناب نمایید.

سندروم سوزش دهان

اگر سوزش‌های متوالی و بی دلیل را در دهان خود احساس می‌کنید، احتمال ابتلا به سندروم سوزش دهان وجود دارد.

نشانه‌های این سندروم عبارت است از سوزش‌های بی دلیل، بی حسی، خشکی شدید دهان، احساس طعم‌های غیر عادی در دهان و…

این بیماری با احساس آسیب بافت‌های دهان همراه است، در حالی که ظاهراً بافت‌ها سالم است. این سندروم گاهی به طور دائم و گاهی در برخی مواقع فرد را آزار می‌دهد.

دلایل این سندروم شامل دیابت، تیروئید، کمبود ویتامین‌های بدن، عوارض مصرف برخی از داروها، تأثیرات شیمی درمانی، رفلاکس معده و… می‌باشد.

برای درمان سندروم سوزش دهان باید حتماً به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا با آزمایشات و بررسی‌ها برای درمان مؤثر آن اقدام نماید.

پیشگیری از سوختگی دهان

از خوردن غذاهای داغ و نوشیدنی‌های داغ خودداری نمایید. چربی‌ها مانند روغن‌ها و برخی غذاها مانند سوپ‌ها، آش‌ها از بیشترین غذاهایی هستند که موجب سوختگی سقف دهان می‌شوند.

غذاهایی که در ماکروویو طبخ و آماده خوردن می‌شوند مانند پیتزاها، به دلیل گرم شدن با اشعه به شدت داغ هستند و می‌توانند دهان را دچار سوختگی‌های آزاردهنده‌ای کنند. باید به اندازه کافی صبر نمایید تا این غذاها خنک شوند.

تریتا| ارائه دهنده انواع پانسمان پیشرفته ترمیم زخم

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *