هرآنچه درباره زخم باید بدانید

هرآنچه درباره زخم باید بدانید

چرا زخم میشیم؟

زخم هر نوع آسیب دیدگی در بدن می باشد که سبب آسیب به بافت های پوست می گردد و یکپارپگی پوست را برهم می زند. زخم ها به دو نوع زخم های باز و زخم های بسته طبقه بندی می شوند. انواع مختلفی از زخم ها وجود دارند که در این طبقه بندی قرار می گیرند. برای درمان هر یک از زخم ها روش های متفاوتی وجود دارد. در ادامه با انواع زخم ها و روش های مؤثر درمان زخم ها آشنا می شویم.

تریتا | برای هر زخمی درمانی داریم.

یکی از سؤالات بسیار مهم این است که از نظر پزشکی زخم چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که به جراحت یا آسیبی زخم گفته می‌شود که پوست در آن خراشیده، بریده، پاره، سوراخ و یا دریده شود.
البته زخم را می‌توان به شکل دیگری نیز تعریف کرد که در تعریف دوم می‌گویند به مواردی زخم و جراحت می‌گویند که به علت یک تروما پوست دچار آسیب شده و یا آثار قرمزی و کبودی بر روی آن به وجود بیاید. به شکل مختصر و علمی اگر بخواهیم در رابطه با پاسخ سؤال زخم چیست صحبت کنیم باید گفت که جداسازی اتصال بین سلولی قسمتی از پوست با گوشت بدن را زخم می‌گویند.

انواع زخم

زخم‌ها به دسته‌بندی مختلفی تقسیم می‌شوند. از یک منظر می‌توان جراحت را به دو نوع بسته و باز تقسیم‌بندی کرد. با توجه به نوع جراحت شاهد دسته‌بندی مختلفی از زخم‌ها هستیم که در این بخش به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

دسته بندی زخم از لحاظ لایه‌های پوستی

با توجه به نوع آسیبی که به بدن وارد می‌شود، شاهد جراحت و زخم در لایه‌های پوست هستیم. این زخم‌ها را می‌توان به دو دسته زخم باز و زخم بسته تقسیم‌بندی کرد. در ادامه در رابطه با هر یک از این دو نوع زخم توضیحاتی را ارائه می‌دهیم.

ترمیم زخم

نکته مهمی که باید بدانید این است که بیشتر زخم‌ها جزئی بوده و می‌توان در منزل آن‌ها را درمان کرد اما ترمیم زخم مورد جدی است که پانسمان شده و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرند.
درصورتی‌که پس از به وجود آمدن زخم خونریزی ادامه پیدا کند و بیش از ۲۰ دقیقه ادامه داشته باشد لازم است تا برای درمان آن حتما به پزشک مراجعه کرد.

 

زخم سوختگی

زخم باز

ازنظر علم پزشکی زخم باز آسیبی است که شامل یک آسیب بیرونی و یا داخلی در بدن باشد. این نوع زخم معمولاً به نحوی است که پوست را در بر می‌گیرد.

زخم های باز به علت اینکه شرایط مناسبی برای ورود میکروارگانیسم ها به بدن دارند ، از اهمیت بالاتری نسبت به زخم های بسته برخوردار می باشند. میکروارگانیسم ها در چنین شرایطی از طریق جسم وارد شده به بافت یا از طریق هوا وارد بدن می شوند و مشکلاتی را ایجاد می کنند. لذا درمان زخم های باز با روش های مناسب و در اسرع وقت ، بسیار حائز اهمیت می باشد.اگر بخواهیم به انواع زخم باز نگاهی بیاندازیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خراش پوست
  • پارگی پوست
  • سوراخ شدن پوست
  • جدا شدن بافت پوست

زخم بسته

دسته دیگری از انواع زخم ازلحاظ لایه‌های پوستی، زخم‌های بسته هستند. در زخم‌های بسته پوست دست‌نخورده باقی‌مانده و بافت زیرین آن‌که مستقیماً در معرض محیط بیرون قرار ندارد با آسیب مواجه می‌شود.

زخم های بسته سطحی معمولاً با فشرده سازی ، بالا کشیدن پوست و عدم تحرک درمان می گردند. اما زخم های بسته حاد و شدید که به استخوان ها آسیب وارد شده باشد ، با روش های درمانی تخصصی تری مانند جراحی و … درمان می شوند.

زخم‌های بسته می‌توانند به علت خونریزی، کبودی، آسیب‌های عصبی، شکسته شدن استخوان، آسیب رسیدن به اندام‌های درونی و… پیچیده شوند و به همین دلیل برای درمان آن‌ها باید به پزشک متخصص مراجعه کرد. از مهم‌ترین زخم‌های بسته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • له‌شدگی
  • هماتوم
  • کوفتگی

هر یک از انواع زخم‌های بسته روش درمان خاص و منحصربه‌فردی دارند.

دسته‌بندی زخم ها ازلحاظ طول مدت‌زمان ابتلا به زخم

با توجه به مدت‌زمان ابتلا به زخم، هر یک از انواع زخم‌ها را می‌توان به دو دسته‌بندی کلی زخم حاد و زخم مزمن طبقه‌بندی و دسته‌بندی کرد.

زخم حاد

زخم حاد به دسته‌ای گفته می‌شود که در کمتر از یک ثانیه برای ما اتفاق می‌افتد و آسیب آن در لحظه به وجود می‌آید.
درمان این دسته از زخم‌ها معمولاً بین ۲ تا ۳ هفته طول می‌کشد و نیاز است تا برای بهبود زخم‌های حاد از روش‌های درمانی مشخصی استفاده کنید. زخم‌های حاد شامل مواردی چون سوختگی، بریدگی و یا زخم‌های ناشی از عمل جراحی می‌شوند.

در درمان برخی از زخم های حاد به دبریدمان جراحی نیاز می باشد.

عوامل بروز زخم های حاد شامل ترومای نافذ و غیرنافذ  و برخوردهای محیطی مانند مواد شیمیایی ، سرما یا گرمای شدید … می باشند.

زخم مزمن

چنانچه زخمی با گذشت زمان 4 الی 6 هفته بهبود پیدا نکند ، زخم مزمن تلقی می گردد و نیازمند اقدامات درمانی تخصصی تری می باشد.نوع دیگری از زخم‌ها ازلحاظ طول مدت‌زمان ابتلا به زخم شامل زخم‌های مزمن می‌شوند. ازنظر پزشکی به مواردی زخم مزمن می‌گویند که در اثر مرور زمان به وجود می‌آیند و درمان آن‌ها طولانی و زمان‌بر است. از مهم‌ترین مواردی که شامل این دسته می‌شوند می‌توان به زخم بستر، زخم‌های دیابتی و زخم‌های عروقی اشاره کرد.

زخم بستر

دسته بندی زخم: داخلی یا خارجی

منشأ زخم می‌تواند داخلی یا خارجی باشد. زخم های داخلی ناشی از اختلال در عملکرد سیستم ایمنی و عصبی و یا کاهش خون، اکسیژن یا مواد مغذی به آن منطقه است. مانند موارد بیماری مزمن (دیابت، آترواسکلروز، ترومبوز ورید عمقی). زخم های خارجی معمولاً در اثر نفوذ اشیاء یا تروما و سایر علل متفرقه ایجاد می‌شوند:

دسته بندی زخم : تمیز یا آلوده

روش دیگر برای طبقه‌بندی زخم‌ها این است که مشخص شود آیا زخم تمیز است یا آلوده. در داخل زخم‌های تمیز هیچ مواد خارجی و یا مواد زائد وجود ندارد، درحالی‌که زخم‌های آلوده ممکن است دارای خاک، قطعات مربوط به عامل ایجادکننده عفونت، باکتری یا سایر مواد خارجی باشند.

دسته‌بندی انواع زخم‌ها در تریتا

شرکت تریتا باهدف ایجاد نوآوری در حوزه سلامت از سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را آغاز کرده و تا به امروز همواره تلاش کرد تا برای انواع زخم‌ها درمان کامل و حرفه‌ای را به وجود بیاورد.
تریتا دسته‌بندی خاص و مشخصی برای انواع زخم‌ها داشته و این موارد را در ده دسته کلی قرار داده است و تلاش کرده که برای هر یک درمان مشخص و خاصی را ارائه کند. در این بخش به بررسی هر یک از این موارد می‌پردازیم:

افراد در معرض زخم

زخم ها ممکن است برای هر فردی ایجاد شوند. اما سالمندان و کودکان افرادی هستند که بیشتر در معرض خطر ایجاد زخم هستند.

افرادی که دارای مشاغل مخاطره آمیز می باشند و در محل کار خطرات مختلفی مانند سوختگی ، وارد شدن صدمات و آسیب های دیگر آنها را تهدید می کند.

اشخاصی که مبتلا به بیماری های سیستم ایمنی بدن می باشند.

زخم جراحی

زخم های نفوذ ناپذیر

این زخم ها در اثر اصطکاک با سطوح دیگر یا صدمات مکانیکی ایجاد می شوند و سبب باز شدن بافت های پوست نمی گردند. زخم های نفوذ ناپذیر شامل زخم های سطحی ، کوفتگی ، ساییدگی و ضربه مغزی می باشند.

زخم های نفوذ پذیر

این نوع از زخم ها با باز شدن بافت های پوست همراه می باشد و به بافت ها و اندام های زیر پوست آسیب وارد می کند. زخم های نفوذ پذیر شامل زخم های چاقو ، زخم های جراحی و زخم های ناشی از گلوله می باشند.

نشانه های عفونی شدن زخم

علائم عفونت زخم به صورت تب ، ترشحات عفونی سفید یا زرد رنگ و افزایش دما در محل زخم می باشد. نشانه های دیگر عفونت زخم شامل درد شدید ، قرمزی ، تورم زیاد ، بوی نامطبوع و عدم قطع خونریزی در محل زخم می باشند. اگر درمان زخم به موقع و با روش های اصولی انجام شود ، از عفونت زخم و بوجود آمدن این علائم پیشگیری می شود.

برای تشخیص عفونی بودن زخم ، به شستشو زخم اقدام نمایید. اگر زخم پس از شستشو با بوی نامطبوع همراه بود ، قطعاً زخم عفونت کرده است. گاهی ممکن است زخم با بوی نامطبوع همراه نباشد اما عفونت کرده باشد. بنابراین عدم وجود یکی از نشانه های عفونی شدن زخم ، به معنای عفونت نکردن زخم نمی باشد. باید به تمامی نشانه های عفونی بودن زخم توجه نمود.

درمان زخم در تریتا

عواملی که بهبود زخم را به تعویق می اندازد

با توجه به نوع ساختار بدن ، سیستم ایمنی بدن و میزان ویتامین ها و مواد معدنی موجود در بدن هر فرد  طول درمان زخم متفاوت خواهد بود. اما عواملی مانند دیابت ، جریان خون ضعیف ، کم خونی و استرس و تنش های عصبی ، چاقی و … می تواند بهبودی زخم را به تعویق بیاندازد.

1. زخم بستر

زخم بستر یکی از انواع زخم می‌باشد که به آسیب رسیدن به بافت بدن مثل پوست حقیقی، روپوست و ماهیچه گفته می‌شود.
علت به وجود آمدن این زخم در اثر ایجاد فشار، فشار همراه با خراشیدگی، سایش درازمدت، خوابیدن طولانی‌مدت در یک وضعیت ثابت، ساییدگی پوست در اثر برخورد با صندلی به وجود می‌آید. زخم بستر درصورتی‌که به‌صورت طولانی‌مدت از لگن بیمار به شکل نامناسب استفاده شود و یا کشیدگی با ملحفه می‌تواند به وجود می‌آید.

2. درمان زخم بستر

زخم بستر را می‌توان به روش‌های مختلفی درمان کرد اما به‌صورت کلی نکته مهمی که باید بدانید این است که درمان این دسته از زخم‌ها نیاز به مراقبت بسیار زیادی دارد.
به‌منظور درمان این زخم‌ها باید در ابتدا از عفونت آن جلوگیری کرد و سپس با استفاده از لگن بیمار مناسب و همچنین تغییر وضعیت بیمار به‌صورت مداوم به درمان آن کمک کرد.
به‌منظور درمان این نوع زخم امروزه روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از این روش‌ها استفاده از پانسمان‌های پیشرفته ترمیم زخم است که می‌تواند فرایند درمان زخم بستر را به طرز چشمگیری سرعت ببخشد.

3. زخم دیابت

زخم دیابت یکی از عوارض بیماری دیابت است و معمولاً در قسمت پا به وجود آمده و به آن زخم پای دیابتی نیز می‌گویند. در حدود ۱۵ درصد از افرادی که به دیابت مبتلا می‌شوند، دچار این زخم شده و در حدود ۸۴ درصد موارد منجر به قطع قسمت انتهایی پا می‌شود.

زخم دیابت

4. درمان زخم دیابت

به‌منظور درمان زخم دیابتی دو روش کلی وجود دارد. درروش اول باید از بیمار مراقبت‌های معمولی همچون شستشو و پانسمان مناسب صورت گیرد. پانسمان های پیشرفته ترمیم زخم درمان شما را نیز تسریع می‌بخشد. این موارد به بهبود وضعیت زخم کمک می‌کند. برای مشاوره بیشتر برای درمان زخم دیابت می‌توانید با مشاوران ما در تماس باشید.

5. زخم سوختگی

زخم سوختگی به‌نوعی آسیب پوست یا بافت می‌گویند که براثر گرما، مواد شیمیایی، برق، پرتو و یا اصطکاک به وجود می‌آید. با توجه به میزان آسیب رسیدن به پوست و یا بافت‌های داخلی بدن سوختگی‌ها به چهار درجه تقسیم می‌شوند که درمان هر یک روش منحصربه‌فردی دارند.

معرفی زخم سوختگی تریتا
زخم سوختگی

درمان زخم سوختگی

با توجه به درجه سوختگی و میزان آسیب به بافت‌های بدن، روش‌های مختلفی برای درمان این مشکل وجود دارد. از مهم‌ترین روش‌هایی که باعث درمان زخم سوختگی می‌شوند می‌توان به تزریق مایعات وریدی، مراقبت دائمی از زخم، استفاده از داروهای گوناگون، درمان با پانسمان بیولوژیک و جراحی اشاره کرد.
به‌منظور درمان زخم سوختگی در وهله اول باید میزان سوختگی و درجه آن را تشخیص داد و سپس با توجه به درجه آن به سراغ درمان مشخص و خاص رفت.

در زمان‌های قدیم از عسل برای بهبود زخم‌های ناشی از سوختگی درجه یک و دو استفاده می‌شد. اما اکنون می‌توان درمان به‌واسطه پانسمان‌های پیشرفته ترمیم زخم را بهترین روش برای درمان زخم سوختگی نامید. بدین منظور می‌توانید با مشاوران تریتا در تماس باشید.

6. زخم ژنتیکی

زخم ژنتیکی به موارد گفته می‌شوند که بافت‌های پوستی به علت یک بیماری ارثی دچار مشکل شده و به علت یک جهش ژنتیکی در کراتین و کلاژن شاهد به وجود آمدن زخم در بدن هستیم. از رایج‌ترین انواع زخم ژنتیکی می‌توان به بیماری پروانه اشاره کرد.

درمان زخم ژنتیکی

برای درمان زخم ژنتیکی باید مراحل خاص و مشخصی را طی کنید. در وهله اول باید از تاول زدن پوست جلوگیری کرد.
درصورتی‌که پوست با مشکل تاول مواجه شد، گام بعدی مراقبت از پوست تاول‌زده است و باید از بروز عفونت جلوگیری کرد. در صورت به وجود آمدن هرگونه عفونت در بدن باید به درمان آن پرداخت. امروزه یکی از روش‌های درمان زخم ژنتیکی با کمک جراحی است.

7. زخم عروقی

زخم عروقی یا زخم‌های وریدی به انواعی از زخم و جراحات گفته می‌شود که معمولاً در قسمت پایین ساق پا و مچ ظاهر می‌شوند. در حدود ۸۰ درصد زخم‌های پا شامل زخم عروقی می‌شود.

دلیل ایجاد زخم های عروقی ، گردش خون ضعیف می باشد. گردش خون ضعیف سبب کاهش خونرسانی و اکسیژن رسانی به بافت ها و سلول های بدن می گردد. زخم های عروقی برای درمان به مدت زمان طولانی تری نیاز دارند و احتمال مزمن شدن این زخم ها بسیار بالا می باشد.

افزایش سن ، ضعف سیستم ایمنی ، دیابت ، چاقی ، بارداری ، فشارخون و مصرف دخانیات از عوامل افزایش دهنده احتمال ابتلا به این زخم ها می باشند.

درمان زخم عروقی

برای زخم عروقی بهترین روش درمانی، پانسمان مرتب زخم و کمک کردن به بهبود وضعیت آن است. برای اطلاعات بیشتر می توانید محصولات تریتا را بررسی کنید و یا با مشاوران ما در تماس باشید.

8. زخم تروما

زخم تروما به آسیب‌ها و جراحاتی گفته می‌شود که ناشی از ضربه شکستگی و یا آسیب‌دیدگی شدید در بافت پوست باشد. زخم‌های تروما به دلیل مواردی چون خراش، پارگی، له‌شدگی، نفوذ و سوراخ شدن پوست به وجود می‌آید. این دسته از زخم‌ها می‌توانند ناشی از تصادفات یا اعمال خشونت‌آمیز باشند و اگر درمان مناسبی را برای آن‌ها انتخاب نکنید، به‌سرعت بدتر و آلوده می‌شوند.

معرفی زخم تروما
زخم تروما

درمان زخم تروما

به‌منظور درمان زخم تروما در دنبال اولین گام باید خونریزی را متوقف کرد. سپس زخم باید به‌طور کامل تمیز شود و با پانسمان کردن آن از بروز عفونت جلوگیری کرد.
اگر زخم به نحوی باشد که توانایی عملکرد بدن را مختل می‌کند و شخص در معرض خطر مرگ است، باید به‌سرعت فرد را به بیمارستان منتقل کرده و فرآیند درمان آن را به پزشک متخصص بسپارید.

9. زخم جراحی

زخم‌هایی که در اثر شکافتن پوست در هنگام عمل جراحی و یا در اثر ضربه به وجود می‌آیند، زخم جراحی می‌گویند. این زخم‌ها معمولاً پس از بریدن پوست در هنگام عمل جراحی به وجود می‌آیند. همچنین می‌توانند نتیجه تخلیه یک عضو باشند. زخم جراحی ازنظر اندازه بسیار متفاوت بوده و معمولاً آن‌ها را با بخیه می‌بندند.

درمان زخم جراحی

زخم‌های ناشی از عمل جراحی با توجه به بخیه زدن پس از مدتی بهبود پیدا می‌کنند اما نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که شما باید با پانسمان کردن آن و تعویض مداوم پانسمان‌ها، از عفونت کردن این دسته از زخم‌ها جلوگیری کنید و اگر با چنین مشکلی مواجه شدید، به‌سرعت برای درمان آن اقدام کنید.

10. زخم اگزما

زخم اگزما به مواردی گفته می‌شوند که پوست تاول‌زده و قرمز می‌شوند و همچنین بیمار مجبور به خارش مداوم آن می‌شود. البته زخم اگزما به دسته‌بندی مختلفی تقسیم می‌شود که هر یک از آن‌ها روش درمان مشخصی دارند.

درمان زخم اگزما

زخم اگزما ملایم معمولاً با آب ولرم و بخار درمان می‌شود. اگر با زخم اگزما مزمن مواجه هستید می‌توانید با کمک آب و یک نرم‌کننده مثل کرم مرطوب‌کننده و لوسیون به بهبود آن کمک کنید. زخم اگزما خفیف را نیز می‌توان با کورتیزول درمان کرد. البته نکته مهم این است که با توجه به نوع زخم ممکن است پزشک متخصص روش درمانی مختلفی را به شما پیشنهاد دهد.

زخم ناشی از بیماری‌های خودایمنی

بیماری‌های خود ایمنی به دسته‌ای از بیماری‌ها گفته می‌شوند که به دلیل حمله اشتباه سیستم ایمنی بدن به خود به وجود می‌آید. بیماری‌های خود ایمنی می‌تواند اندام‌ها و بافت‌هایی چون گلبول‌های سرخ، عروق خونی، تیروئید، لوزالمعده، مفاصل، عضلات و پوست را درگیر خود کند. برخی از بیماری‌های خود ایمنی دارای نشانه‌هایی همچون زخم هستند.

درمان زخم ناشی از بیماری خودایمنی

به‌صورت کلی نمی‌توان درمان کلی برای بهبود زخم ناشی از بیماری خود ایمنی را تجویز کرد. نکته مهم این است که شما در وهله اول نوع بیماری خود را تشخیص داده و سپس با توجه به نوع آن برای درمان زخم اقدام کنید. بهتر است برای درمان زخم بیماری‌های خود ایمنی به پزشک مراجعه کنید. موضوع لازم به ذکر این است که مثل هر نوع زخمی، باید از این دسته از زخم‌ها نیز مراقبت کرد و جلوی عفونت آن‌ها را گرفت.

زخم عفونی

زخم عفونی به مواردی گفته می‌شود که در آن میکروب‌هایی مثل باکتری‌ها در پوست آسیب‌دیده رشد کرده و باعث وخیم شدن وضعیت آن می‌شوند. از مهم‌ترین علائم این دسته از زخم‌ها می‌توان به افزایش درد تورم و قرمزی اشاره کرد.

درمان زخم عفونی و عفونت آنها در تریتا

درمان زخم عفونی

اگر زخم عفونی جزئی باشد می‌توان آن را در خانه نیز درمان کرد که با توجه به محل زخم و میزان آن روش‌های مختلفی وجود دارد اما اگر عفونت زخم شدید و مداوم باشد، باید از پزشک متخصص کمک بگیرید.
برای درمان زخم عفونی در خانه باید دست خود را با آب و صابون بشویید و آن را خشک‌کنید.


همچنین ببینید: بررسی علت توقف درمان زخم یا کندی روند بهبود آن ها | چرا زخم من خوب نمیشه؟


پی‌نوشت:

محصولات پانسمان‌های تریتا برای درمان زخم با ساختار شبیه پوست انسان تولیدشده‌اند. برای اطلاعات بیشتر با محصولات زخم تریتا، می‌توانید از محصولات دیدن کنید. همچنین برای مشاوره درمانی و یا خرید محصولات زخم تریتا نیز می‌توانید با ما در ارتباط باشید.

77 دیدگاه

  • […] برای درمان زخم خونریزی داخلی حتما قبل از اینکه بیمار به وضعیت وخیمی برسد آن را به بیمارستان منتقل کنید تا تحت درمان قرار بگیرد و با صلاحدید پزشک معالجه و درمان شود چون خونریزی داخلی علت اصلی مرگ های ناشی از تروما می باشد که در صورت عدم درمان منجر به نارسایی عضو ، کما ،  تشنج و غیره می شود پس شناسایی و درمان به موقع باعث جلوگیری از این عوارض می شود ‌. […]

  • سلام.من یکماه پیش در باشگاه ورزشی بند اخر انگشت انگشتر دست راستم هم دچار شکستگی و هم پارگی شد.پوست اسیب دیده سیاه شد.محل اسیب دیده بوسیله متخصص ارتوپد بخیه شد.الان پس از حدود یکماه پوست سیاه شده در حال بلند شدنه و زیرش کاملا زخم تازه مونده.لطفا راهنمایی بفرماید چکار باید بکنم که دچار عفونت نشم.ممنون از شما

    • با سلام و احترام به صورت Otc برای پیشگیری از عفونت می توانید از اسپری طباسپت استفاده کنید. برای مشاوره و راهنمایی کامل لطفا عکس زخم خود را به شماره 09127846837 ارسال فرمایید.

  • سلام من موهای بدنموباتیغ زدم مجروح شدم بدنم خیلی زخمه خون ریزی بدنم عمیقه حالم وخیمه پاره پوره شدم خیلی خون ازدست دادم من زیر زانوم وقتی که باهاش راه میرم هی میسوزه کرمم زدم چیکارکنم؟

    • با سلام و احترام برای توقف خون ریزی از پانسمان طبااستاپ می توانید استفاده کنید. جهت مشاوره برای درمان زخم ها لطفا با شماره 09127846837 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام
    من پام زخم شده و بخیه نزدم ولی اصلا درد یا خونریزی ندارم میشه بگین چطوری میتونم درمانش کنم؟

  • سلام. خسته نباشیدمن چهارسال ک این بیماری مزمن روگرفتم کلابدنم دست وپاهام زخم هرکاری کردم خوب نشدن چکاربایدبکنم همه دکترارفتم هرجورپمادخریدم لطفاکمکم کنیدممنون میشم

  • سلام من چند ماهه زیرناخن انگشت اشاره ام زخم شده و هر روز داره بدتر میشه لطفاراهنمایی کنید باتشکر

    • با سلام و احترام
      علت ایجاد زخم چه بوده است و چه اقدامات درمانی تا کنون انجام داده اید.
      پیشنهاد می کنم برای مشاوره و درمان شرح حال و عکس زخم را به شماره 09127846837 ارسال کنید.

  • به نام خدا سلام خسته نباشید
    میخواستم بدونم زخم های سطحی پوستی که باعث خونریزی میشود و تقریبا خوب شدنشون ۱هفته الی ۲هفته طول میکشه آیا برخورد آب به زخم باعث ضرری میشه یا نه اگر نه پس آب آلوده چطور
    ممنونم

    • با سلام و احترام، آب آلوده برای تمامی زخم ها می تواند مضر باشد. شستشو زخم با آب در منابعی مورد تایید است و در برخی موارد تاکید بر شستشو زخم باز با نرمال سالین شده است. مسئله ی مهم دمای آب است که آب خیلی سرد و گرم پیشنهاد نمی شود.

  • سلام من ی سه هفته هست که روی صورتم چنگ افتاده جاهاشون مونده میخوام جاش نمونه میتونید کمکی کنید

      • باسلام من ۱۷ سالمه سیستم ایمنی ضعیف و چاقم از شکمم زخم بستر ایجاد شده الان سه ماهه که خوب نشده الان تقریبا دو هفته میشه با شامپو بچه میشوریم وبا گاز وازلین و گاز استریل پانسمان میکنیم
        ولی تازگیا خیلی درد داره و زخم داره به پایین باز میشه میشه راهنمایی کنید چجوری خوب میشه

  • سلام مادرم پیره قند هم نداره ۴ماهه پیش افتاد فمور پاش شکست و پس از جراحی الان مدتیه که در ناحیه باسن بدلیل نشستن زیاد زخم بستر گرفته ممکنه راهنمایی بفرمائید که چه چیزی استفاده کنم تا مادرم درد کمتری بکشه؟ خدا خیرتون بده.

    • با سلام باید فشار تا حد امکان از موضع برداشته بشه، نهایت هر ساعت یکبار تغییر وضعیت بگیرن تا فشار مداوم روی ناحیه نباشه، مورد بعدی استفاده از تشک مواج هست که کمک به کاهش فشار و توزیع مساوی نیرو خواهد شد. در خصوص خود زخم لطفا با شماره 09127846837 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام وقت بخیر
    بنده 59 سال سن دارم، از سال 1400 به کرونا مبتلا شدم،بعد هم به واسطه کرونا دچار وگنر و نیازمند به سه ماه دیالیزشدم وبعد هم به دلیل مصرف کورتون قندم بالا رفت وانسولین دریافت میکنم

    سوم ابان امسال با پرتاب کوکتل مولوتوف به اتاق کارم دچار 47 درصد سوختگی شدم

    حالا بعد از دوماه سوختگی ها با پیوند دارند خوب میشن ولی چند تا زخم دارم که نگرانم میکنه.دکترم گفته فعلا چسب زخم بستر بزنم به نظر شما چسب زخم بستر به تنهایی کافیه؟؟.چون بعد از هفت ساعت باید عوض کنن واسم زود پر از ژله میشه …

    حالا یک هفته هستش که دارم به زخما چسب زخم بستر میزنم و قرص سفالکسین 500 هم میخورم…وقندم هم با انسولین کنترل شده …
    امکانش هست راهنمایی بفرمایید این زخم عمیق کنار پاشنه پام و این دوتا زخم ساق پام چیکار کنیم زودتر خوب بشه؟چون خیلی درد دارم و اذیتم واقعا
    من کرمانشاه هستم کاش میشد عکس ها مو براتون بفرستم

    • با سلام و احترام، لطفا عکس زخم های خود را به شماره 09127846837 ارسال نمایید تا بعد از مشاهده و برسی عکس ها بهترین مشاوره را به شما ارائه دهیم.

  • سلام ممنون از اطلاعات خوب سایت،
    انگشت دستم خیلی عمیق با استیل بریده شد درحدی که بافت گوشتی آن هم قبل اینکه بخیه بشه ول بود ناحیه ای بود که تاندون نداشت قسمت پهلوی انگشت شصت که گفتند یکسری عصب فرعی هم از این قسمت رد میشده که بریده شده و با مرور زمان خوب میشه و الان درحال ترمیم است،
    ولی مشکلی که دارم اینه که مرتبا توی محور انگشت جدا از محل زخم تیر میکشه از پایین انگشت تا نوک انگشت دقیقا محور انگشت و حالت درد و تیر کشیدن با هم،
    ممکنه استخوان انگشت هم خراش خورده باشه؟ اگر اینطور است اقدام درمانی خاصی لازم است یا آنهم به مرور ترمیم میشود؟ یا مسکن یا غذای خاصی کمک میکنه؟

    • با سلام برای برسی آسیب به استخوان، تاندون یا عصب نیاز به مراجعه به متخصص و گرافی یا ام ار ای هستش. برای راهنمایی بیشتر لطفا با شماره 02167354000 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام پای پدر من نزدیک ۴ سال پیش سوخته و الان تقریبا یک ساله زخم شده و اون زخم بازه و خوب نمیشه آزمایشم داده دیابت نداره میشه راه حل بگین

    • با سلام، احتمال حضور بایوفیلم در زخم پدر شما وجود دارد که برای حذف آن می توانید از ژل ایکس طباسپت و اسپری طباسپت استفاده کنید. برای ارسال عکس و راهنمایی بهتر هم می توانید با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.
      021-67354000

  • من تو خیابون خوردم زمین و آرنجم زخم شد یعنی پوستم پاره شده و زخم جوریه که تا استخون ارنجم سوراخ شده باید چیکار کنم برم دکتر؟

    • با سلام و احترام، ابتدا زخم را با محلول طباسپت شستشو دهید، اگر زخم شما هم چنان سوزش و خارش دارد از ژل ایکس طباسپت استفاده کنید. اگر زخم شما خشک نیست و سوزش زیادی ندارد می توانید از پانسمان طبافلکس استفاده کنید.

  • سلام
    من دماغم رو تازه عمل کردم و گچ رو باز کردم بخیه های کنار دماغم خیلی معلومه و حس ناخوشایندی دارم. حس میکنم جاش قراره بمونه. میشه راهنمایی کنید چیکارش کنم؟

  • با سلام مدتی است زیر انگشت پای دختر یکسالم قارچ خورده و یک زخم باز پدید آمده که خوب هم نمیشه خونریزی نداره فقط درد میکنه دلیل این زخم چیست و چطوری می توانم آن را درمان کنم؟

    • احتمالا زخم ناشی از رطوبت و قارچ ایجاد شده باشد . برای درمان می توانید از اسپری طباسپت استفاده کنید و بهتر است برای مشاوره و برسی دقیق تر با شماره ی زیر تماس حاصل فرمایید:
      021-66976700

    • با سلام و احترام، سوختگی درجه 1 معمولا لازم به بستن با پانسمان نیست و می توان صرفا از هیدروژل ها استفاده کرد. اما در سایر درجه های سوختگی نیاز به پانسمان کردن زخم می باشد.

  • سلام به شما
    من لیزر کردم و جای لیزر روی صورت و بدنم لک های قهوه ای شده و چندتا هم لک قرمز.
    لک های قرمز آب میخورن بهشون میسوزن
    چیکار باید بکنم؟
    با اون مرکز لیزر صحبت کردم میگن عادیه
    اما من دارم می سوزم🥺

    • با سلام احتمال دارد سوختگی و یا اگزما باشد. برای رفع سوزش از ژل ایکس طباسپت می توانید استفاده کنید ،برای مشاوره بهتر لطفا با شماره 02166976700 تماس حاصل فرمایید.

    • سلام من از ناحیه شکم جراحی شدن قبلا پرتودرمانی شده ام متاسفانه زخم وبقیه ها ی ناحیه پرتو شده خوب نمیشه وبازتر میشود چکار کنم که زودتر خوب بشن ممنون

  • زخم من در ناحيه انگشت كوچك پا به مدت دو سال است كه ايجاد شده و درمان نميشه بيش از ٥ متخصص پوست ويزيت كردن و دارو دادن ولي هنوز زخم به قوت خودش باقيه. زخم من در كدام گروه طبقه بندي ميشه ؟.نمونه برداري هم شده بدخيمي نيس

    • با سلام و احترام
      به طور کلی عوامل درونی و بیرونی متعددی وجود دارد که زمان درمان زخم را کند می کند،از جمله:
      تغذیه نامناسب، سن، بیماری زمینه ای (مثل دیابت، بیماری های عروقی و…)، استفاده از پانسمان های نامناسب و…
      لطفا برای راهنمایی بهتر با شماره 02167354000 تماس بگیرید و یا از طریق واتساپ با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

      • سلام خسته نباشید مادر من بیماری پنفیگوس داره که بیماری خود ایمنی هست که موقع عود باعث زخم در پوست میشه الانم دیابت گرفته زمی در قسمت وسط سینه ش ایجاد شده که زخم بسته مزمن شده روی پوست خوبه ولی ازداخل همش درد میکنه خیلی دکتر رفتیم نتیجه نگرفتیم دارو یا پمادی میتونید پیشنهاد بدید؟

        • با سلام و احترام، واکنش های پوستی همراه با درد از عوارض بیماری پمفیگوس است. قابل درمان به صورت دوره ای و حمایتی می باشد، درمان اصلی با دارو و به صورت سیستمیک خواهد بود. لطفا برای راهنمایی بیشتر با شماره 09127846837 تماس حاصل فرمایید.

    • سلام من باسنم چندین ساله جوش میزنه و منم همرو زخم میکنم جوری ک اعتیاد پیدا کردم وقتی ب نکندنش فکر میکنم عصبی میشم هر کاری کردم ک بهش دست نزنم ولی نشده شما کرمی چیزی یا راهی دارید ک پیشنهاد بدید ک من از شر این زخماو جاشون راحت بشم

      • با سلام مشکل شما شامل چند بخش از جمله سایکولوژی، سیستمی که ممنکنه واکنش خود ایمن یا حساسیت باشه تقسیم می شود. برای راهنمایی بهتر لطفا با شماره 02166976700 داخلی 2 تماس بگیرید.

        • سلام من ۱۴ سالمه و با تیغ روی دستم خط انداختم عمیق نیست اما جاش مونده و لایه ای روی اونو پوشانده سر بستس اما جاش هست چیکار کنم از بین بره تازه من از عسل الورا زردچوبه روغن نارگیل هم استفاده کردم اما بی نتیجه بود

  • سلام وقت بخیر لطفا راهنماییم کنید دختر ۱۴سالم یه هفته پیش توسینما سه بعدی پارک بدون اینکه خودش متوجه بشه آرنجش زخمی شد و کلی خون اومد امروز یکم باد کرده و کل دستش درد میکنه بنظرتون چیکار باید کنم؟

    • سلام و عرض ادب،
      ممکنه است ورم به دلیل عفونت در زخم رخ‌داده باشد که عمدتاً با درد همراه است. برای بررسی دقیق‌تر زخم بایستی بررسی‌هایی انجام پذیرد. با کارشناسان ما از طریق واتساپ و یا شماره 02167354000 در ارتباط باشید تا راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *