درمان زخم بستر در بیماران ضایعه نخاعی

زخم بستر در بیماران ضایعه نخاعی

درمان زخم بستر بیماران ضایعه نخاعی

زخم بستر در بیماران ضایعه نخاعی از جمله رویدادهای آسیب زا در جهان است که بر تمام ابعاد زندگی بیمار، خانواده و جامعه تأثیر میگذارد و هر ساله هزاران نفر در اثر حوادث مختلف، قربانی صدمات نخاعی میشوند که با توجه به وضعیت کشورها، رعایت استانداردها، برنامه های پیشگیرانه و روش زندگی، این آمار متغیر است.

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، سالیانه بین 250 تا 500 هزار نفر به ضایعه نخاعی مبتلامیشوند و میزان بروز آن بین چهل تا هشتاد نفر در یک میلیون نفر جمعیت در سال تخمین زده شده است. پیش بینی میشود که در کشور ما بیش از هفتاد هزار بیمار ضایعه نخاعی وجود داشته باشد.

بیماران دارای ضایعه نخاعی با تغییرات طولانی مدت و چشمگیری از قبیل درد مزمن، اسپاسیتی عضالت، ناتوانی در حرکت اندامهای تحتانی، اختلال در کنترل ادرار / مدفوع و اختالل فعالیت جنسی مواجه هستند

آسیب طناب نخاعی (SCI) آسیب به دسته محکم سلول ها و اعصاب است که سیگنال ها را از مغز به بدن ارسال و دریافت می کند. SCI می تواند در اثر آسیب مستقیم به خود نخاع یا آسیب به بافت و استخوان ها (مهره ها) که طناب نخاعی را احاطه کرده اند ایجاد شود.

این آسیب می تواند منجر به تغییرات موقت یا دائمی در حس، حرکت، قدرت و عملکرد بدن شود. از جمله مشکلاتی که این افراد با آن مواجهه می شوند زخم های فشاری است.

زخم فشاری که به نوعی از آن زخم بستر نیز گفته می‌شود، آسیبی است که به پوست و بافت زیر آن وارد می‌شود. این دسته از زخم‌ها به دلیل نشستن یا دراز کشیدن در یک وضعیت ثابت به وجود می‌آید که باعث قطع جریان خون به آن ناحیه شده و انتقال اکسیژن و مواد مغذی حیاتی را برای حفظ بافت سالم مسدود می‌کند.

در همین راستا در این مطلب از سایت تریتا قصد داریم تا در مورد درمان زخم بستر در بیماران ضایعه نخاعی صحبت کرده و در این زمینه اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید.

درمان زخم بستر

به منظور بررسی روند درمان زخم بستر، باید به این نکته توجه داشته باشید که در صورتی که زخم بستر در بیماران ضایعه نخاعی عمیق و وسیع نباشد، می‌توان با اقدامات ساده روند درمان آن را طی کرد.

در صورتی که در مراحل اولیه زخم بستر هستید لازم است تا زخم را با محلول آنتی سپتیک  شستشو دهید و فشار را از ناحیه کم کنید. برای این کار می‌توانید از اسپری آنتی‌سپتیک طباسپت و فوم طبافلکس استفاده کنید.

این اسپری حاوی ترکیبات آنتی‌میکروبیال پلی‌هگزانید و سورفکتانت بتائین بوده که بر انواع میکروارگانیسم ها موثر بوده و سرعت ترمیم زخم را افزایش می دهد.  همچنین استفاده ازفوم طبافلکس باعث کاهش فشار در ناحیه مستعد شده و خون رسانی را افزایش می دهد.

شرکت تریتا برای انواع زخم‌های بستر با درجه‌های مختلف پانسمان‎های پیشرفته طراحی کرده است. همچنین در مراحل پیشرفته تر زخم بستر لازم است برای تشکیل بافت جدید از پانسمان های حاوی کلاژن، از آنتی سپتیک برای شسشتو  و پانسمان های آنتی باکتریال برای درمان عفونت در محل زخم استفاده کنید.

همچنین ببینید: بررسی مشکلات بیماران در بیمارستان

شایان ذکر است مصرف آنتی بیوتیک با تشخیص پزشک امکان پذیر می باشد.برای بیماران ضایعه نخاعی استفاده از تخت مخصوص یا تشک کاهش فشار کمک کننده خواهد بود.

بررسی روند درمان زخم بستر در بیماران ضایعه نخاعی

یکی از سؤالات مهمی که از سوی بیماران مبتلا به زخم بستر پرسیده می‌شود این است که چگونه می‌توان روند درمان زخم بستر بیماران ضایعه نخاعی را بررسی کرد؟

به‌‌منظور پاسخ به این سؤال باید گفت که اگرلبه های زخم در حال نزدیک شدن به هم باشند، زخم در حال کوچک‌تر شدن باشد، ترشحات کاهش یابد، فاقد بوی بد باشد و در بستر زخم بافت گرانوله (قرمر رنگ) مشاهده شود این مسئله بیانگر بهبود زخم شما است.

نشانه‌های بروز مشکل در روند بهبود زخم بستردر صورتی که با نشانه‌های زیر مواجه هستید، این مسئله بیانگر بروز مشکل در روند بهبود زخم بستر است:

  • افزایش اندازه زخم یا عمق آن
  • افزایش تورم و  قرمزی در اطراف زخم
  • به وجود آمدن بافت سیاه یا زرد رنگ در بستر زخم
  • بوی نامطبوع
  • ترشحات زخم افزایش یابد
  • بروز تب
  • در صورت داشتن چنین نشانه‌هایی لازم است تا سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کرده و روند درمان را تحت نظر پزشک و کارشناس زخم طی کنید.

پیشگیری از زخم بستر در بیماران ضایعه نخاعی

اگر بخواهیم در مورد پیشگیری از زخم بستر در بیماران ضایعه نخاعی صحبت کرده و در این زمینه اطلاعات کاملی را ارائه دهیم باید به این نکته توجه داشته باشید که 95 درصد زخم‌های فشاری و زخم بستر قابل پیشگیری هستند.

در صورت بروز زخم بستر در بیماران ضایعه نخاعی، پوست شما نیاز به مراقبت روزانه و توجه زیادی دارد تا از بروز مشکلاتی مثل زخم بستر جلوگیری کنید.

شما باید روزانه زمانی را صرف تمیز کردن پوست، خشک نگه داشتن آن، بررسی پوست برای ارزیابی مشکلات یا تغییرات، حرکت دادن بیمار برای خونرسانی بهتر و میل کردن غذاهای سالم کنید.

رعایت این نکات به شما کمک می‌کند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن اقدام به پیشگیری زخم بستر در بیماران ضایعه نخاعی کنید.

موضوع مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر فردی با زخم بستر در بیماران ضایعه نخاعی مواجه می‌شوند، از سوی پزشک دستورات مختلفی را دریافت می‌کند. توجه به نکاتی که توسط پزشک به شما گفته می‌شود باعث می‌شود تا به بهترین شکل ممکن اقدام به پیشگیری از زخم بستر کنید. از سوی دیگر استفاده از تشک و تخت مناسب نیز اهمیت بسیار زیادی برای پیشگیری از ایجاد زخم بستر دارد.

حرف آخر

در این مطلب از وب سایت تریتا شما را با درمان زخم بستر در بیماران ضایعه نخاعی آشنا کرده و تلاش کردیم تا در مورد این زخم اطلاعات جامع و کاملی را به شما ارائه دهیم. توجه به موارد گفته شده در این مطلب به شما کمک می‌کند تا بتوانید در صورت بروز مشکلات نخاعی از ایجاد زخم بستر جلوگیری کرده و اقدامات پیشگیرانه را به منظور کنترل این مشکل انجام دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *