8 علامت عفونت زخم که باید جدی بگیرید

نشانه زخم عفونت کرده

درمان عفونت زخم

علامت عفونت زخم به صورت تب ، درد ، ترشح ، بوی نامطبوع و … می‌باشد. این علائم در صورت نادیده گرفتن مشکلاتی را ایجاد می‌کنند.

وجود ذرات خارجی روی زخم

با توجه به اینکه زخم در اثر چه مشکلی ایجاد شده باشد ، ممکن است ذرات خارجی مانند ذرات گچ روی زخم باقی بماند. باقی ماندن این ذرات ، احتمال عفونت زخم را بالا می‌برد. بنابراین باید به حذف این ذرات از روی زخم اقدام نمود. اگر برداشتن ذرات خارجی سخت و غیرممکن می‌باشد ، حتماً به پزشک مراجعه کنید. تصور نکنید که با شستن زیاد ، زخم عفونت نمی‌کند.

نشانه زخم عفونت کردهتمیز کردن زخم با صابون

بر خلاف تصور، صابون برای شستشوی زخم مناسب نمی‌باشد و می‌تواند روند بهبودی زخم را به تعویق بیاندازد. حتی در برخی موارد صابون ممکن است سبب عفونت زخم شود. برای ضدعفونی زخم بهتر است از محصولات زخم مناسب استفاده شود. داشتن یک محلول ضدعفونی کننده زخم ، در منزل ضرورت دارد.

بانداژ نکردن زخم یا عدم استفاده از چسب زخم

پانسمان نکردن زخم و عدم استفاده از چسب زخم می تواند یک علامت عفونت زخم باشد. البته در مواردی که زخم خیلی کوچک و سطحی نباشد. زخمی که از چسب یا پانسمان مناسب برای بستن آن استفاده نشود ، به احتمال زیاد عفونت می‌کند. پوشاندن زخم و مرطوب شدن آن به ترمیم و بهبود زخم کمک می‌کند. زمانی که زخم مستقیماً در معرض هوا قرار داشته باشد ، به کندی بهبود پیدا می کند. استفاده از پانسمان‌هایی که رطوبت مناسبی در سطح زخم ایجاد می‌کنند ، به طور شگفت‌آوری درمان زخم را سرعت می‌بخشند. پانسمان‌های پیشرفته تریتا نمونه‌ای از این پانسمان‌ها می‌باشند.

عمیق بودن زخم از علامت عفونت زخم

عمیق بودن زخم به ویژه در مواردی که به دلیل برخورد با فلزات زنگ زده ایجاد شده باشد ، نشان دهنده این است که زخم احتمال عفونت دارد. بنابراین باید از درمان خودسرانه آن پرهیز شود و حتما برای درمان زخم به پزشک مراجعه شود. حتی در مواردی این زخم‌ها به بخیه نیاز دارند. لذا ضرورت دارد اقدامات درمانی توسط پزشک صورت گیرد.

تشخیص عفونت زخمدرد شدید زخم

درد شدید زخم می تواند علامت عفونت زخم باشد. زخم‌های سطحی مانند بریدگی‌های کوچک با درد کمی در زمان کوتاهی همراه هستند. اگر درد زخم شدید باشد و فروکش نکند ، نشان از عفونت زخم دارد. در این مورد ضرورت دارد سریعاً به پزشک مراجعه نمایید. از زخم‌هایی که با دردهای شدید همراه هستند ، به سادگی گذر نکنید. پزشک پس از معاینه زخم ، در صورت وجود عفونت به تجویز آنتی بیوتیک‌های موضعی یا خوراکی یا تزریقی اقدام می‌کند.

قرمزی شدید و ماندگار زخم

اگر زخم به شدت قرمز رنگ باشد و با سوزش و کمی درد همراه است ، این علامت عفونت زخم می باشد. ظاهر زخم‌هایی که با گذشت زمان قرمز تر و تازه تر می‌شوند ، نشان دهنده عفونی شدن زخم می‌باشند. این زخم‌ها حتماً بایستی توسط پزشک معاینه شوند تا علت این وضعیت مشخص شود.

بوی نامطبوع زخم

اگر ترشحات زخم با بوی نامطبوع یا رنگ غیرعادی همراه باشد ، نشان از عفونی شدن زخم دارد. در برخی موارد ترشحات زخم ، سبز رنگ می‌باشند که باید حتما توسط پزشک معاینه شوند. اما در صورتی که ترشحات زرد کمرنگ باشند ، طبیعی می‌باشد و نشان دهنده عفونت نمی‌باشد.

درمان عفونت زخمتب و احساس مریضی از علامت عفونت زخم

گاهی علامت عفونت زخم به صورت تب می‌باشد. هر عفونتی در بدن می‌تواند به صورت تب ظاهر شود. بنابراین اگر دچار زخمی شده‌اید که با تب همراه است ، حتماً به پزشک مراجعه کنید. ممکن است نشانه‌های دیگری مانند حالت تهوع ، سرگیجه و احساس کسلی به دلیل عفونت زخم در بدن بوجود بیایند. لذا اگر پس از ایجاد زخمی در بدن با علائم بیماری و کسالت مواجه شدید توسط پزشک ویزیت شوید.

همچنین ببینید:

عفونت زخم را جدی بگیرید

درمان عفونت زخم، پس از شناخت علامت عفونت زخم ، باید این علائم را جدی بگیرید. زخم‌ها در صورت عفونی شدن می توانند مشکلات زیادی را بوجود بیاورند و به بیماری‌های بدتری تبدیل شوند. عفونت استاف ( Staph ) از مشکلاتی می‌باشد که در اثر عفونت زخم ایجاد می‌شود. باکتری‌های استافیلوکوکوس سبب ایجاد این عفونت می‌شوند. این باکتری‌ها زمانی که به بدن حمله می‌کنند با تولید یک جریان کشنده و سمی ، سلامت بدن را تهدید می‌کنند.

از دیگر عفونت‌هایی که در اثر باکتری‌های استاف ایجاد می‌شوند ، سلولیت است که نشانه‌هایی مانند قرمزی و تورم و … دارند. زرد زخم از عفونت‌های پوستی می‌باشد که مسری و واگیردار است. بنابراین عفونت زخم باید جدی گرفته شود که سبب بیماری‌های دیگر نشوند.

45 دیدگاه

  • سلام
    من ابله مرغان گرفتم یکی از زخم های پیشونیم ترکید و سرش باز موند یک چند روز سوراخ بود اما الان دور اون سوراخ رو یک حلقه سفید رنگ گرفته خیلی میترسم عفونت باشه
    اگر هم عفونت بود چه جوری از بین میبرند عفونت را؟

  • با سلام و عرض ادب من پیشونیم یه جوش کوچیک در اومده بود اصلا دست نزدم خود به خود بزرگ شد و الان پیشونیم ورم کرده دکتر رفتم دوتا آمپول و دوورق آموکسی سیلین نوشت ولی هرروز ورم پیشونیم بیشتر میشه چیکار کنم

  • با درود و احترام
    من روی پوست پام یه خراش پیش آمد بعد عفونت کرد رفتم دکتر برام سفالکسین و پماد موپیروسین تجویز کردن. الان پام ورم داره و داخل کفش نمیره . این موضوع ربطی به عفونت داره؟

    • با سلام و احترام، التهاب می تواند از نشانه های عفونت باشد اما به تنهایی معیار نمی باشد. جهت مشاوره و راهنمایی بهتر لطفا عکس زخم خود را به شماره 09127846837 ارسال کنید.

  • سلام خسته نباشید من تصادف کردم زانوم زخمش خیلی عمیقه دکتر برام دو نوع قرص آنتی بیوتیک با دوز۵۰۰ تجویز کرده و گفته هر روز باید با سرم شستشو بشه الان بعد چهار روز روی دو تا از بخیها روی زخمش ی نوع مواد سفید رنگ اومره بالا میترسم ک عفونت باشه ممنون میشم جواب بدید

    • با سلام و احترام، لزوما نشانه عفونت نیست، داروها طبق تجویز باید مصرف شود. لطفا عکس شرایط فعلی زخم خود را به شماره 09127846837 ارسال کنید.

  • با سلام و احترام ادب من عمل رباط انجام دادم ولی عفونت کرده و زخم ها در حال بهبود هست ولی می خواستم بدونم اگر زخم کامل خوب بشه عفونت که پا م کرده بود اونم از بین می رود یا نه یعنی دیگه داخل پا م عفونت هست یا خیر با تشکر

    • با سلام و احترام، هدف اول کنترل و درمان عفونت است زیرا در صورت حضور عفونت زخم بسته نخواهد شد و اگر هم این اتفاق رخ دهد مجدد زخم باز خواهد شد.
      برای درمان عفونت محل زخم خود می توانید از اسپری طباسپت استفاده کنید.

  • سلام من دو هفته پیش دستمو با شیشه بریدم که بخیه هم خورد چند روز پیش کاملا خوب شده بود اما الان ورم کرده و درد می‌کنه فکر کنم عفونت کرده چیکار کنم عفونتش خوب شه
    هر ۸ ساعت سفکسیم میخورم و روش هم پماد تترا سایکلین میزنم
    چقدر طول می‌کشه که خوب شه؟

  • باسلام سرمن خیلی سوزش وخارش دارد وزخم های جزئی هم دیده می‌شود دلیلش چی میتونه باشه؟

    • با سلام و احترام، می تواند ناشی از قارچ، اگزما و … باشد. برای مشاوره و راهنمایی بهتر، لطفا عکس از سر و زخم های ایجاد شده به شماره 09127846837 ارسال کنید.

      • سلام من عمل سینوس پیلونیدال انجام دادم اما پانسمان اون رو هر پرستار یه جور انجام میده میشه شیوه درست پانسمانو بگید.زخم عمیق هم هست

        • سلام روز شما بخیر
          لطفا با شماره 09127846837 آقای سنجری، روی واتس اپ در ارتباط باشید.
          راهنمایی لازم رو بهتون میدند.

  • سلام بنده عمل بستن کلستومی انجام دادم داخل زخمم لکه های سفید هست با گاز استریل هرچی تلاش میکنم پاک نمیشن خواستم بدونم عفونت هستن یا نه؟

      • سلام ببخشید من چند روز پیش داخل پام یک تریسه )آهن کوچک( رفته و خیلی خوون اومد و رفتم پیش دکتر گفت مشکلی نداره باشه و نمیتونست درش بیاره گفت خیلی سخته چون زیادرفته داخل پیش یک دکتر دیگه رفتم گفت باید عمل کنی اگه عفونت کرد حتما بیاد میخواستم بدونم علامت عفونت چیه

        • با سلام و احترام از علائم عفونت زخم می توان به درد، تورم، قرمزی، ترشحات بدبو و… اشاره کرد. آهن جسم خارجی تلقی شده و باید خارج شود. بهتره به پزشک ارتوپد مراجعه کنید.

  • با سلام من ۱ماه قبل انگشتم براًثر بریدگی اگر سفال بریده شه یه زخم کوچیک. خیلی شدید سوزش داشت اما تا شب بریدگی زخم بسته شد اما مثل یه غده شده و داره درد میکنه اوایل دست میزدم بهش یا فشار درد داشتم الان وقتی که انگشت رو خم میکنم درد داره تلگرام هم فرستادم

  • سلام خوب هستین؟مادر من عمل تعویض مفصل زانو انجام داده ۷روزه بعد الان طرفای زانوش ،پشت زانوش حساسیت کرده شدید خارش داره میخواستم بدونم خدای نکرده عفونت نکرده کع اینجوری حساسیت کرده یا از تنزیف هم میتونه باشه؟

    • با سلام و احترام، لطفا عکس از اطراف و پشت زانو به شماره 09127846837 ارسال کنید تا بیشتر مورد برسی قرار گیرد و بتوانم راهنمایی کنیم که ایا عفونت کرده یا اگزما و حساسیت است.

      • سلام من حدود یک دو ماه پیش یه کیست چربی کوچبک از دستم خارج کردم و بخیه خورد بعد ۲۲ روز بخیه هارد کشیدم همچنان زخم کاملا باز و عمیق بود، به مرکز مراقبت از زخم مراجعه کردم پماد و یکسری نکات گفتن رعایت کردم و تا الان زخم من عمقش کم شده ولی خوب نشده و حدود یک هفته زخم من ترشح زرد کم رنگ داره و اطرافش پر شده از دونه های ریز آبدار که به شدت خارش دارن لطفا راهنماییم کنید

  • سلام من سه روزه که عمل جراحی باز کیست مویی انجام دادم ولی داخل زخم لکه های سفید هست
    این نشانه چرک یا عفونت هست؟
    خطرناکه باید به پزشک مراجعه کنم؟
    ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

  • سلام من دروازبانم تو بازی شیرجه زدم و زحمی شدم عادی بود چون کل پاهام پر شده از زحم ولی این یکی فرق داره خیلی درد داره و شکلش فرق داره وبا همه زخم های که داشتم فرق داره اصلا مثل زحم هاب عادی حلا وارد نیستم یه لایه قرمز تشکیل نشده

    • با سلام و احترام، احتمالا زخم رو به مزمن شدن پیش می رود و اگر بافت زرد رنگ روی زخم تشکیل شده است بافت مرده می باشد که نیاز به پاکسازی دارد. برای راهنمایی بیشتر لطفا عکس زخم را به شماره 09127846837 ارسال کنید.

  • سلام.من با موتور خوردم زمین سر زانو زخم شد و مینیسک زانوم کش اومده که دکتر فعلا گچ گرفته پامو.میخواستم بدونم زخم زانو که الان زیر گچه عفونت نمیکنه.قبل از گچ گرفتن با بتادین خوب تمیزش کردن بعد گاز وازلین گذاشتن و گچ گرفتن .دکتر هم تعدادی زیادی آنتی بیوتیک برام نوشته.خواستم بدونم الان زخم پام عفونت نمیکنه چون پانسمانش عوض نمیشه.ممنون

  • سلام وبا آرزوی سلامتی.مدت ده روز باموتور زمین خوردم وصورت، دست وپایم زخم شد دست،صورتم خوب شدن اما پایم هنوز خوب نشده زیر خم چرک دارد که باسوزن خالی میکنم زخم کم دارد ک خشک می‌شود آیا علامت بهبودی است؟

    • کاهش جم ترشحات در صوذتی که ترشحات ناشی از عفونت باشد نشان دهنده ی بهبودی است. لطفا عکس آخرین وضعیت زخم خود را به 09127846837 ارسال کنید تا بتوانیم بهتر راهنمایی کنیم.

  • سلام خسته نباشید
    من پارسال عمل کیست مویی بسته انجام دادم اما الان یه بخش خیلی کوچکش باز شده و داخلش سفیدی هست. خواستم بدونم عفونت نباشه

    • با سلام و احترام
      برای تشخیص عفونت نیاز به برسی بالینی و وجود علائمی چون درد، تورم، اریتم اطراف، ترشحات بد بو و … معیار می باشد.
      بافت های سفید می تواند نشان دهنده ی بافت فیبرین باشد. لطفا جهت راهنمایی بیشتر با شماره های 02167354000 و یا 09127846837 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام وقت بخیر من یکسالی هست ک عمل باد فتق انجام دادم .اندازه یک سانت جدیدا جوش یا چرک در میاد از روی بخیه ام خالی میکنم باز همون قسمت مثل جوش بیرون میاد چ جوری درمان کنم

      • سلام خسته نباشید من کف پام پاره شد با شیشه یا سنگ داخل آب کنار آب بعد از بخیه روی پام ورم کرد بخیه رو هم کشیدم ولی ورم روی پام هنوز خوب نشده
        الان حدود 3 هفته هست البته زخم کف پام هم هنوز خوب نشده حدود 9 روز هست بخیه هارو کشیدم

        این ورم روی پا خودش خوب میشه یا مشکلی داره

        • با سلام و احترام، برای پاسخ به این سوال نیازمند اطلاعات بیشتر و عکس از وضعیت فعلی هستیم، لطفا برای مشاوره و راهنمایی بهتر به شماره 09127846837 و یا 02167354000 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام من شست پام روی آسفالت کشیده شده و زخمی به وجود اومده ،که این زخم دردس به استخوانم میزنه و میسوزه باد هم کرده!
    الآن پای من عفونت کرده؟؟

  • سلام چند سالیست که بیماری دیابت دارم هرجای بدنم که زخم میشود حتی یک زخم کوچک عفونت میکند وباید که زخم را مجددآ زخمی کنم تا زخمم دوباره از نو درمان شود و بعد از خوب شدن با سطح پوست فاصله دارد و ی حالت گودی باقی میماند لطفآ راهنمایی کنید

    • با سلام، دیابت در دراز مدت در صورت عدم کنترل درست عوارضی به همراه دارد.از جمله ی این عوارض تضعیف سیستم ایمنی می باشد. با کنترل قند و تقویت سیستم ایمنی می توانید احتمال ابتلا به زخم های عفونی را کاهش دهید.هم چنین در صورت ابتلا به زخم با استفاده از اسپری و پانسمان های مناسب مانند اسپری طباسپت، ژل ایکس، طباگرن پلاس و طبادرم پلاس به درمان عفونت و زخم خود اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *