درمان جای زخم تاتو

جای زخم تاتو احساس ناخوشایندی را برای فرد به همراه دارد. اما با روش‌های درمانی مناسبی می‌توان به محو کردن و از بین بردن آنها اقدام نمود.

زخم تاتو چیست

در فرآیند تاتو ، سوزن به دفعات زیادی به پوست وارد می‌شود. این عملیات با ظرافت و دقت فراوان توسط دستگاه مخصوص انجام می‌شود. اما باز هم روند انجام تاتو با ایجاد زخم‌هایی همراه است.

اگر تاتو توسط یک آرایشگر حرفه‌ای صورت گیرد ، احتمال بروز زخم کمتر می‌باشد. هنگامی که تاتو بهبود می‌یابد یک لایه نازک چروک مانند در سطح تاتو ایجاد می‌شود. این لایه چروک مانند از زخم در برابر میکروب‌ها و باکتری‌ها محافظت می‌کند و موجب بازسازی و احیاء بافت‌های پوست می‌شود.

چنانچه آرایشگر یا اپراتور حرفه‌ای نباشد ، سبب می‌شود که جوهر تاتو به عمق بافت‌های پوست نفوذ کند و ایجاد زخم کند. اگر برای درمان زخم تاتو اقدام مؤثری صورت نگیرد ، جای زخم تا مدت‌های طولانی ماندگار می‌شود. بنابراین باید برای درمان زخم تاتو چاره‌ای اندیشید.

دلایل ایجاد زخم تاتو

با توجه به مطالب گفته شده که آماتور بودن اپراتور یا آرایشگر موجب ایجاد زخم تاتو می‌شود ، باید در نظر داشت که دلایل دیگری هم ممکن است سبب زخم تاتو شوند.

احتمال دارد تاتو به درستی و به خوبی انجام شده باشد ، اما با دستکاری‌های بی دلیل فرد زخم ایجاد شود.

تماس پوست تاتو شده با مواد یا اجسام آلوده ، موجب عفونت پوست و ایجاد زخم شود.

حساس بودن پوست و به شدت نازک بودن پوست ممکن است دلیل ایجاد زخم باشد.

مراقبت از زخم تاتو

پوست قسمتی که تاتو شده است ، نازک می‌شود و با کوچکترین تماس یا ضربه‌ای به شدت زخم می‌گردد. لذا مراقبت از جای زخم تاتو اهمیت ویژه‌ای دارد. همچنین این ناحیه به دلیل سوزن زدن و باز شدن روزنه‌های پوست ، مستعد بروز عفونت می‌باشد. باید با محلول‌های ضدعفونی‌کننده مناسب ، روزانه به ضدعفونی و پاکسازی ناحیه‌ی تاتو اقدام  نمود.

از خارش ناحیه‌ی تاتو شده خودداری نمایید. همچنین از دستکاری کردن تاتو به علت وخیم کردن آثار تاتو ، اجتناب کنید.

بهترین زمان درمان جای زخم تاتو

اسکار ناشی از تاتو ممکن است پس از گذشت مدت زمانی ظاهر شود یا اسکار موجود وخیم‌تر شود.  علائم اولیه‌ی زخم تاتو به صورت قرمزی ، درد ، خارش و سوزش ، کبودی می‌باشد. اگر این علائم پس از گذشت چندین هفته بهبود یافت ، نیازی به روش‌های درمانی نمی‌باشد و انجام اقدامات مراقبتی گفته شده کافی می‌باشد. اما اگر پس از گذشت مدت زمانی آثار جای زخم تاتو وخیم‌تر شد ، باید برای درمان آن از روش‌های درمانی مناسب و مؤثر تحت نظر پزشک متخصص پوست و مو استفاده نمود.

روش‌های درمان جای زخم تاتو

روش‌های درمانی متفاوتی برای درمان زخم تاتو وجود دارد.

پانسمان‌های پیشرفته زخم

پانسمان‌های پیشرفته زخم ، پانسمان‌هایی می باشند که دارای ویژگی‌هایی نظیر اثرات آنتی میکروبیال، جذب اگزودای زخم ، رطوبت رسانی به سطح زخم ، افزایش رگزایی در بافت‌های آسیب دیده ، اثرات ضد التهابی ، کاهش ایجاد اسکار و … می باشند. این پانسمان‌ها در درمان انواع زخم‌ها از جمله درمان زخم بستر ، درمان زخم سوختگی ، درمان زخم دیابتی ، درمان زخم بریدگی و … به طور شگفت‌انگیزی عمل می‌کنند.

برای درمان جای زخم تاتو می‌توان از پانسمان‌های پیشرفته مانند محصولات زخم پیشرفته تریتا استفاده نمود. استفاده از این پانسمان موجب می‌شود که عفونت سطحی زخم تاتو از بین برود و جای زخم آن محو شود.

داروهای شیمیایی

اگر جای زخم تاتو با اقدامات گفته شده از بین نرفت ، به متخصص پوست مراجعه نمایید. پزشک پس از معاینه در صورت عفونت ، به تجویز داروهای آنتی بیوتیک و سایر روش‌های درمانی برای درمان زخم آن اقدام می‌کند.

علائم عفونت زخم تاتو شامل تورم ، قرمزی بیش از حد ، تب ، ایجاد جوش‌های چرکی ، درد شدید در ناحیه‌ی زخم و تعریق و ترشحات عفونی از زخم می‌باشد.

لیزر درمانی

امروزه برای درمان جای زخم تاتو و پاک کردن تاتو از لیزر استفاده می‌کنند. انجام این عمل پس از بررسی و معاینه از سوی پزشک و تأیید وی صورت می‌گیرد. لیزر با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. نور لیزر به تناسب مقاومت پوست فرد تنظیم می‌گردد. پس از پایان عملیات لیزردرمانی از کمپرس آب سرد استفاده می‌کنند. پس از انجام عملیات لیزر درمانی باید مراقبت‌های لازم مانند استفاده از کرم‌های ضد آفتاب صورت گیرد. تعداد جلسات لازم برای درمان جای زخم یا پاک کردن تاتو ، توسط پزشک تعیین می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *