علت و علائم دیابت نوع 2 چیست | درمان و پیشگیری

درمان دیابت نوع 2

دیابت نوع 2

نوع دو دیابت به علت عدم توانایی بدن در استفاده از انسولین در مدت زمان طولانی رخ می‌دهد و منجر به افزایش بیش از حد قند خون افراد می‌شود. شناخت علائم و نشانه‌‎های اولیه این بیماری مزمن می‌تواند به درمان زود هنگام  فرد مبتلا کمک کند؛ درمان سریع‌تر باعث کاهش خطر عوارض شدید این بیماری می‌شود.

دیابت نوع دو یک بیماری شایع است. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) بیش از 90 درصد از افراد دیابتی، مبتلا به دیابت نوع 2 هستند که این نوع دیابت معمولا نتیجه اضافه وزن و نداشتن تحرک است.

افراد مبتلا به پیش دیابت مقدار قند خون از میزان نرمال کمی بالاتر است اما پزشکان این دسته از افراد را جزو بیماران دیابتی به شمار نمی‌آورند. طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ (CDC)، بسیاری از افرادی که مبتلا به پیش دیابت هستند در صورتی که تا 5 سال بیماری خود را درمان نکنند مبتلا به دیابت می‌شوند.

شروع دیابت نوع 2 می‌تواند تدریجی و علائم آن در مراحل اولیه خفیف باشد؛ در نتیجه بسیاری از افراد مبتلا، متوجه دیابت نوع دو خود نمی‌شوند.

در این مقاله به نشانه‌ها و علائم اولیه دیابت نوع دو و اهمیت تشخیص زودهنگام آن می‌‎پردازیم. همچنین عوامل خطرناکی که باعث پیشرفت این بیماری می‌شود را بررسی می‌کنیم.

دیابت نوع 2

علائم و نشانههای اولیه دیابت نوع 2

  1. تکرر ادرار

وقتی قند خون بالا باشد، کلیه‌ها سعی می‌کنند قند اضافی را با فیلتر کردن آن از خون پاک کنند. این روند می‌تواند منجر به نیاز فرد به ادرار بیشتر، به‌خصوص در شب شود.

  1. افزایش تشنگی

تکرر ادرار که برای از بین بردن قند اضافی خون لازم است، میتواند منجر به از دست رفتن آب اضافی بدن شود و با گذشت زمان این کمبود آب باعث می‌شود فرد نسبت به معمول احساس تشنگی بیشتری داشته باشد.

  1. همیشه احساس گرسنگی می کنید

افراد مبتلا به دیابت غالباً از غذایی که می‌خورند انرژی کافی را دریافت نمی‌کنند بنابراین دائماً احساس گرسنگی دارند.

دستگاه گوارش مواد غذایی را به یک قند ساده به نام گلوکز تجزیه می‌کند که بدن از آن به عنوان سوخت استفاده می‌کند؛ در افراد مبتلا به دیابت، مقدار کافی از این گلوگز از طریق جریان خون به سلول‌ها نمی‌رسد.

به همین دلیل است که افراد مبتلا به این نوع دیابت حتی اگر تازه غذا خورده باشند، احساس گرسنگی می‌کنند.

  1. احساس خستگی زیاد

دیابت نوع 2 می‌تواند بر روی سطح انرژی فرد تأثیر گذاشته و باعث شود فرد مبتلا احساس خستگی یا بی‌حالی داشته باشد. این خستگی در نتیجه عدم دسترسی کامل سلول‌ها به سوخت مورد نیاز خود یعنی گلوکز است. همچنین کم‌آبی بدن نیز می‌تواند باعث آن شود.

دیابت نوع دو

  1. تاری دید

وجود مقدار زیاد قند در خون می‌تواند به رگ‌های خونی ریز چشم آسیب برساند، در نتیجه باعث تاری دید فرد مبتلا می‌شود. این تاری دید می‌تواند در هر دو چشم و یا در یکی از آن‌ها اتفاق بیفتد‌؛ معمولا دائمی نبوده و گذرا است.

اگر فرد تحت درمان قرار نگیرد، آسیب به این رگ‌های خونی می‌تواند شدید‌تر شده و باعث کاهش بینایی دائمی شود.

  1. ترمیم آهسته و کند زخم ها

مقدار زیاد قند در خون می‌تواند به اعصاب و رگ‌های خونی بدن آسیب برساند و گردش خون را مختل کند. هم چنین افراد مبتلا به دیابت دچار ضعیف سیستم ایمنی بدن می شوند. در نتیجه ترمیم حتی زخم‌ها و بریدگی‌های کوچک، ماه‌ها و هفته‌ها به طول می‌انجامد؛ بهبود آهسته زخم خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد.

  1. سوزن سوزن شدن ، بی حسی و درد در دست و پا

سطح بالای قند خون همان‌طور که گفته شد با آسیب به رگ‌ها و اعصاب‌، گردش خون را مختل می‌کند و در افراد مبتلا به دیابت نوع دو، این اختلال باعث درد، سوزن سوزن شدن و بی‌حسی دست‌ها و پاها می‌شود.

این شرایط به نوروپاتی معروف است و در صورتی که فرد به دنبال درمان دیابت خود نرود، با گذشت زمان نوروپاتی وخیم‌تر شده و عوارض جدی را برای بیمار به دنبال دارد.

  1. خارش و عفونت های قارچی

قند بیش از حد در خون و ادرار می‌تواند منبع تغذیه مناسبی برای قارچ‌ها باشد که در نتیجه باعث ابتلا به عفونت های قارچی می‌شود. عفونت‌های قارچی در نواحی که پوست گرم و مرطوب است، مانند داخل دهان، ناحیه تناسلی و زیر بغل بروز می‌کنند.

این نواحی آسیب دیده معمولاً با خارش، سوزش، قرمزی و درد همراه است.

درمان دیابت نوع 2

شناخت علائم اولیه دیابت نوع دو می‌تواند فرد مبتلا را سریع‌تر به درمان و معالجه برساند. درمان دیابت نوع 2 به صورت درمان نگه دارنده است و کاهش وزن، تغذیه مناسب و ورزش می‌تواند به شما در مدیریت این بیماری کمک کند. اگر رژیم غذایی و ورزش برای کنترل قند خون شما کافی نباشد، ممکن است به داروهای دیابت خوراکی یا تزریق زیر جلدی انسولین نیاز داشته باشید. دریافت درمان مناسب، تغییر در شیوه زندگی و کنترل سطح قند خون می‌تواند سلامت و کیفیت زندگی فرد را تا حد زیادی بهبود ببخشد و خطر ابتلا به عوارض جانبی را کاهش دهد.

همچنین ببینید: مراقبت پای دیابتی

عدم درمان زخم ، سطح بالای قند خون به طور مداوم می‌تواند منجر به عوارض شدید و خطرات تهدید‌کننده برای زندگی فرد شود؛ از جمله:

  • بیماری قلبی
  • سکته
  • آسیب عصبی یا نوروپاتی
  • زخم‌های دیابتی
  • بیماری کلیه که در نتیجه فرد نیازمند به دیالیز می‌شود
  • بیماری‌های چشم و از دست دادن بینایی
  • مشکلات جنسی در زنان و مردان

دیابت نوع دو

چه عواملی ریسک ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش می دهد ؟

هر فردی می‌تواند به دیابت نوع دو مبتلا شود، اما برخی از رفتار‌ها و فاکتور‌ها احتمال ابتلا را افزایش می‌دهد‌؛ این فاکتور‌ها شامل موارد زیر است:

  • سن بالاتر از 45 سال
  • داشتن سبک زندگی بی‌تحرک
  • اضافه وزن و چاقی
  • داشتن سابقه خانوادگی دیابت
  • داشتن سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
  • سابقه دیابت حاملگی، بیماری قلبی یا سکته مغزی
  • داشتن پیش دیابت

توجه به سلامتی کودک اگر دیابت دارید!

در خانواده‌هایی که والدین مبتلا به دیابت نوع 2 هستند، 35-40 درصد از کودکان مبتلا به دیابت هستند و در خانواده هایی که هر دو والدین به دیابت نوع 2 مبتلا هستند، 80-70 درصد از کودکان مبتلا به دیابت هستند. بنابراین افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باید در مورد خطر ابتلا به دیابت نوع 2 فرزندان خود مطلع شوند.

2 دیدگاه

    • اگر در فصل تابستان و هوای گرم باشه خیر، چون که بدن در اثر فعالیت و تعریق آب بیشتری از دست می دهد و امری طبیعی است. لازم به ذکر است که نوشیدن 8 لیوان آب در طول روز برای بدن لازم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *