چگونگی روش پانسمان زخم | 5 مرحله مهم در پانسمان پودری

خرید پانسمان

روش پانسمان زخم

روش پانسمان زخم یکی از مهم ترین و اساسی ترین روش کمک های اولیه است که همه ی ما باید آن را بلد باشیم. همه ی زخم ها چه زخم های کوچک و چه زخم های عمیق به یک شکل پانسمان پودری می‌شوند. زخم های جزئی را می توان در منزل درمان کرد اما آن هایی که عمیق هستند را باید محکم نگه داشته و به سرعت خود را به مراکز درمانی مانند بیمارستان یا مطب پزشک برسانید ؛ البته توجه داشته باشید که باید آن را در طی مسیر تمیز نگه دارید.

مراحل پانسمان پودری در زخم

  1.  اولین قدم آن است که اگر شما بیمار نیستید باید از تجهیزات حفاظتی شخصی (مانند ماسک) و اقدامات احتیاطی (مانند دستکش جراحی) برای کمک به بیمار استفاده نمایید.
  2.  مقداری خونریزی طبیعی و خوب است و باعث شده تا کثیفی ها و آلودگی های زخم خارج شود. برای کنترل کردن خونریزی ، مراحل زیر را دنبال کرده و در صورت رخداد موارد زیر با اورژانس تماس بگیرید:
  • اگر خون به شدت به بیرون می ریزد (به صورت فواره کردن یا جوشیدن)
  • اگر عمق زخم بیش از دو و نیم سانتی متر است
  • اگر زخم عمیقی روی بازو ، ران و بالای آرنج به وجود آمده است

پانسمان3. زخم را با آب تمیز کرده و اطراف آن را که پوست های اضافه دارد با صابون به آرامی بشویید و اگر مقداری کف به زخم رسید و یا وارد آن شد نگران نباشید احتمالا بعد از آن کمی احساس سوزش و خارش پیدا می کنید (برای پاک کردن خاک ، آلودگی و صابون و کف آن را به آرامی با آب شستشو دهید ) . برای خارج کردن ذرات تیز (مانند تیغ یا خار) از روی زخم می توانید از موچین کمک بگیرید . همچنین برای شستشوی آن می توانید از آب اکسیژن استفاده کنید که البته ضرورتی در آن وجود ندارد.

4.  فقط در صورتی که احتمال برخورد زخم با اطراف وجود دارد آن را بپوشانید. می توانید با یک پارچه که عرض آن کمتر از ۲ سانتی متر است دور آن را پوشانده و در آخر گره بزنید (در صورت خونریزی شدید). اگر زخم از اطراف شروع به ترمیم کردن نکند به این معنی است که زخم عمیق است و نیاز به جراحی دارد. استفاده از بانداژ و یا چسب، معمول ترین راه برای پوشاندن زخم است.

5.  پارگی عمیق در واقع به بافت های زیر پوست صدمه می زند. تشخیص عمق آن سخت بوده و باید با توجه به اینکه طول شئی فرو رفته در پوست چقدر بوده است ، تخمین زده شود . اگر زخم شما عمیق است تحت نظر پزشک درمان را شروع کنید.

در صورت داشتن علائم زیر ، مراقبت‌های پزشکی را برای زخم های عمیق ، روش پانسمان پودری زخم جدی بگیرید :

  • بیش از ۵ سال است که درگیر بیماری کزاز هستید
  • سطح زخم بسته نمی شود
  • زخم بی حس است
  • زخم ملتهب و متورم است
  • زخم چرک زرد رنگ و بد بویی دارد

تریتا | پانسمان زخم | ضد عفونی زخم

همچنین ببینید ژل ایکس طباسپت تریتا چیست؟

نکات مربوط به پانسمان زخم جراحی

  1. استفاده از آب اکسیژنه برای شستشوی زخم ضرورتی ندارد بنابراین می‌توان از آب معمولی استفاده کرد.
  2. استفاده از پماد سوختگی برای بهبود زخم لزومی ندارد بلکه فقط برای درمان زخم هایی که بر اثر ساییدگی ایجاد شده اند کمک می کند.

 روش پانسمان زخم در ۶۰ ثانیه

  • روش پانسمان زخم، شستن

اولین مورد شستشو است. قبل از پوشاندن زخم آن را با آب و صابون به خوبی تمیز کنید اگر دستکش در دسترس دارید این کار را با دستکش انجام دهید.

  • روش پانسمان زخم، فشار دادن

بعد از گذراندن مرحله اول باید روی زخم را تا زمانی که فروکش کند با یک پارچه تمیز و گاز۴×۴ فشار دهید. اگر خونریزی بعد از ۵ دقیقه همچنان ادامه داشت و قطع نشد، باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

  • روش پانسمان زخم، تمیز کردن

هر روز زخم خود را با صابون به آرامی بشویید و برای این کار از صابونی استفاده کنید که هیچ اسانسی (مانند عطر و رنگ) نداشته باشد. ممکن است بخواهید که از پراکسید هیدروژن بر روی زخم خود استفاده کنید ، باید بدانید این کار ضرورتی نداشته و باعث سوزش نیز می شود . هیچگاه برای تمیز کردن زخم از الکل استفاده نکنید زیرا احساس سوزش شدید تری را به وجود می‌آورد.

  • روش پانسمان زخم، خشک کردن

ناحیه زخم را با یک حوله تمیز خشک کنید. مراقب باشید که حوله روی زخم کشیده نشود بلکه فقط به آرامی آن را تمیز کنید.

  • روش پانسمان زخم، پانسمان

بسته به نوع زخم می‌توانید تا زمانی که کمی بهبود یابد و ترمیم شود آن را پانسمان پودری کنید. اگر قصد پانسمان کردن زخم را دارید با استفاده از یک بانداژ و یا گاز تمیز این کار را انجام دهید. توجه داشته باشید که هیچ آلودگی و یا زائده ای روی زخم نباشد. از لمس کردن و دست کشیدن مدام روی باند خودداری کنید تا آن را آلوده نکنید. بدن ، به خودی خود قابلیت ترمیم هرگونه زخم را دارد پس اجازه دهید که این روند به خوبی ادامه یابد. از رفتن به استخر و قرار گرفتن در وان حمام اجتناب کنید زیرا باعث باز شدن دوباره زخم و یا ایجاد چرک و عفونت می شود.

خرید پانسمان

توجه به چه نکته ای ضروری است؟

اگر متوجه عفونت شده اید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. علائم عفونت شامل:

  • قرمزی شدید در اطراف زخم
  • بی حسی
  • تغییر رنگ زخم
  • تب و درد شدید است.

اگر زخم بر اثر برخورد هرگونه جسم تیز ایجاد شده باشد حتما پزشک خود را در جریان بگذارید.

برای اطلاع از قیمت پانسمان ها و خرید پانسمان می‌توانید با شماره‌ی 02167354000 در تماس باشید.

5 دیدگاه

  • سلام و خسته نباشید. من ۳هفته پیش عمل باز سینوس پیلونیدال داشتم. الان داخل زخم سفید هستش و پرستاری که واسه تعویض پانسمان میاد با گاز استریل داخل زخم رو میسابه تا خون بیاد و اون سفیدی ها برن. ولی درد خیلی شدیدی داره میخواستم ببینم چجوری میشه دردش رو کمتر کرد و اینکه اصولا پاک کردن زخم باز با فشار دست با گاز استریل لازم هست یا نه؟
    پرستار میگه اگه اینجوری نکنیم زخمت خوب نمیشه خیلی نگرانم و درد شدیدی هنگام فشار زخم دارم لطفا راهنمایی کنید.

    • با سلام و احترام، برای حذف بافت های فیبرین داخل زخم می توانید از اسپری طباسپت براش دار و ژل ایکس استفاده کنید که به صورت اتولایتیک و بدون ایجاد درد و خون ریزی باعث حذف بافت های مرده می شود.

  • باسلام من در ارومیه عمل جراحی کردم در بیمارستان امید فتق کشاله ران دوطرف که متاسفانه طرف راست من دچار هماتوم در حد ۱۰۷ سی سی که بعداز دوماه بیشتر کنون ۱۹ سی‌سی شده که مناسفانه عفونت زخم هم به آن اضافه شد آیا در روز چند روز پانسمان نمایم ودوما رفع میشه هماتوم وسوما پانسمان مرتب بسته باشد و قرض سفالکسین ۵۰۰ مصرف مترونیدازول مصرف میکنم تاثیری در کاهش عفونت دارد و همچنین از پتاتین هم دورش میزنم آیا تا لب زخم اشکال ندارد ؟ آیا عفونت دندان تاثیر بر زخم آن ناحیه فتق داشته که دارم؟

    • با سلام و احترام، آنتی بیوتیک باید تحت تجویز پزشک مصرف شود، برای دور زخم می توان از بتادین استفاده کرد، برای کنترل عفونت زخم استفاده از پانسمان آنتی میکروبیال توصیه می شود. برای مشاوره دقیق تر لطفا عکس زخم را به شماره 09127846837 ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *