هر آنچه باید در مورد کلوئید گوش بدانید

کلوئید گوش

کلوئید به رشد بیش از حد بافت اسکار گفته می‌شود که در اثر آسیب به پوست شما ایجاد می‌شود. کلوئید گوش یکی از مشکلاتی است که پس از سوراخ کردن گوش ممکن است با آن مواجه شوید و عموما کلوئید روی لوب و غضروف گوش ایجاد می‌شود. همچنین رنگ کلوئیدها ممکن است از صورتی روشن تا قهوه‌ای تیره متغیر باشد.

در همین راستا در این مطلب از سایت تریتا قصد داریم تا به بررسی کلوئید گوش پرداخته و در مورد آن صحبت کنیم، پس با ما همراه باشید تا در مورد این مشکل صحبت کنیم.

کلوئید ناشی از پیرسینگ

سوراخ کردن گوش ممکن است یک اتفاق معمول باشد و برای انجام کارهایی مثل پیرسینگ می‌توان این کار را انجام داد، اما گاهی اوقات ممکن است سوراخ کردن گوش، مشکلات مختلفی را برای شما به وجود بیاورد.

با درمان زخم‌ها ، بافت اسکار فیبری جایگزین بافت قدیمی پوست می‌شود. گاهی اوقات بدن شما بافت اسکار بیش از اندازه‌ای به وجود می‌آورد که این فرآیند منجر به ایجاد کلوئید گوش می‌شود. این بافت اضافی از زخم اصلی شروع به پخش شدن می‌کند و باعث ایجاد برآمدگی یا توده کوچکی خواهد شد.

بر روی گوش، کلوئیدها معمولاً به صورت برآمدگی‌های گرد کوچک و در اطراف محل سوراخ شدن گوش ایجاد می‌شوند. گاهی اوقات کلوئیدها به سرعت ایجاد می‌شوند، اما معمولاً چندین ماه پس از سوراخ کردن گوش بر روی آن ظاهر می‌شوند. کلوئید گوش ممکن است در چند ماه پس از سوراخ کردن گوش به آرامی به رشد خود ادامه پیدا کند.

سایر علل ایجاد کلوئید گوش

یک کلوئید می‌تواند از هر نوع آسیبی به پوست شما ایجاد شود. گوش‌های شما نیز ممکن است به دلایل مختلف با کلوئید مواجه شود. از مهم ترین علل ایجاد کلوئید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسکارهای جراحی
  • آکنه
  • ابله مرغان
  • نیش حشرات
  • خالکوبی

نکته لازم به ذکر آن است که هر شخصی ممکن است به کلوئید گوش مبتلا شود، اما بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که برخی از افراد بیشتر در خطر کلوئید هستند. این افراد شامل موارد زیر می‌شوند:

  • افرادی که پوست تیره تری دارند 15 تا 20 برابر بیشتر در معرض کلوئید گوش هستند
  • اگر یکی از اعضای فامیل شما این بیماری را داشته باشد، احتمال ابتلا به کلوئید برای شما بیشتر است
  • کلوئید گوش در افراد زیر 30 سال شایع تر است

درمان کلوئید گوش

از بین بردن کلوئید گوش فرآیند سختی است و حتی زمانی که بتوانید کلوئید را از روی گوش خود حذف کنید، ممکن است دوباره با چنین مشکلی مواجه شوید. در چنین شرایطی اکثر متخصصان پوست ترکیبی از درمان‌های مختلف را پیشنهاد می‌دهند:

انجام عمل جراحی

دکتر می‌تواند با جراحی، کلوئید را از روی گوش بردارد. با این حال، پس از عمل جراحی، ممکن است باز هم یک زخم جدید ایجاد شود. هنگامی که فقط از عمل جراحی برای درمان کلوئید استفاده کنید، ممکن است کلوئیدها عود ‌کنند. به همین خاطر است که پزشکان معمولاً علاوه بر جراحی، درمان‌های دیگری را نیز پیشنهاد می‌دهند.

گوشواره فشاری

اگر برای برداشتن کلوئید از عمل جراحی استفاده کنید، ممکن است پزشک از گوشواره فشاری پس از عمل استفاده کند. این گوشواره، فشار یکنواختی را روی بخشی از گوش شما وارد می‌کنند و می‌تواند به جلوگیری از تشکیل مجدد کلوئید جلوگیری کند. با این حال، استفاده از گوشواره‌های فشاری می‌تواند شما را با مشکلات مختلفی مواجه کند.

پرتو درمانی

پرتو درمانی به تنهایی می‌تواند اندازه کلوئید را کاهش دهد. با این حال، معمولاً بهتر است تا از جراحی برای از بین بردن کلوئید استفاده کنید.

تزریق کورتیکواستروئیدها

پزشکان می‌توانند داروهای مختلفی را مستقیماً به کلوئید تزریق کنند تا به کوچک شدن آن، تسکین علائم و نرم شدن آن کمک کنند. برای انجام این فرآیند لازم است تا هر سه تا چهار هفته یکبار تزریق انجام شود.

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که در حدود 50 تا 80 درصد کلوئیدها پس از درمان با تزریق، کوچک می‌شوند. با این حال بسیاری از افراد در طی پنج سال پس از تزریق، باز هم با مشکل کلوئید مواجه می‌شوند.

لیزر درمانی

استفاده از لیزر می‌تواند اندازه کلوئیدها را کاهش دهد. مانند بسیاری از روش‌های درمانی، لیزر درمانی می‌تواند همراه با روش دیگری انجام می‌شود.

لیگاتور

لیگاتور نوعی نخ جراحی است که به دور پایه کلوئیدهای بزرگتر بسته می‌شود. با گذشت زمان، نخ باعث از بین بردن کلوئید می‌شود. شما باید هر سه تا چهار هفته یک بار یک لیگاتور جدید ببندید تا زمانی که کلوئید شما بیافتد.

کرم‌های رتینوئید

پزشک شما ممکن است یک کرم رتینوئید برای کمک به کاهش اندازه کلوئید تجویز کند. رتینوئیدها می‌توانند اندازه و علائم، به ویژه خارش کلوئیدها را کاهش دهند.

از بین بردن کلوئید در خانه

در حالی که هیچ درمان خانگی ثابت شده‌ای وجود ندارد که بتواند کلوئیدها را در خانه از بین ببرید، با این حال شما می‌توانید با استفاده از روش‌های زیر اقدام به از بین بردن کلوئید در خانه کنید:

ژل‌های سیلیکونی

ژل‌های سیلیکونی می‌توانند بافت کلوئید را بهبود بخشند و رنگ کلوئیدها را از بین ببرند. یک مطالعه نشان می‌دهد که در 34 درصد از اسکارهای روی گوش، پس از استفاده روزانه از ژل سیلیکون، سطح کلوئید به طور قابل توجهی صاف تر می‌شوند.

همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که سیلیکون می‌تواند به جلوگیری از تشکیل کلوئید کمک کند، بنابراین پزشک ممکن است استفاده از آن را پس از جراحی به شما توصیه کند.

جلوگیری از ایجاد کلوئید

به صورت کلی درمان کلوئید سخت است و اگر مستعد به ابتلا به آن هستید، می‌توانید با انجام کارهای مختلف، شانس ابتلا به این مشکل را کاهش دهید.

اگر احساس می‌کنید پوست اطراف گوش شما شروع به ضخیم شدن می‌کند، باید به سرعت برای جلوگیری از ایجاد کلوئید اقدام کنید. اگر کلوئید گوش داشته اید، دوباره گوش خود سوراخ نکنید.

اگر یکی از اعضای خانواده شما به کلوئید مبتلا شد، قبل از انجام کارهایی مثل سوراخ کردن، خالکوبی یا جراحی زیبایی و… به پزشک خود اطلاع دهید.

پس از ایجاد هر گونه سوراخ یا زخم بر روی گوش، از چسب یا ژل سیلیکونی استفاده کنید تا شانس ابتلا به کلوئید گوش را کاهش دهید.

همچنین ببینید:

حرف آخر

در این مطلب از وب سایت تریتا به بررسی کلوئیدها پرداخته و تلاش کردیم تا شما را با این مشکل پوستی آشنا کنیم و در مورد نحوه درمان آن صحبت کنیم. توجه به نکات گفته شده در این مطلب به شما کمک می‌کند تا با دانش کافی بتوانید به بهترین شکل ممکن اقدام به از بین بردن کلوئید گوش خود کرده و از ایجاد دوباره آن جلوگیری کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *