چرا زخم دیابتی چرکی می شود؟ درمان چرک زخم دیابتی

چرک زخم دیابتی یک مشکل شایع در افرادی است که دیابت دارند. این زخم‌ها به علت مشکلات در عروق و اعصاب بدن ایجاد می‌شوند و ممکن است در مراحل پیشرفته بیماری دست به دست هم بدهند. این نوع زخم‌ها معمولا در پاها، پاشنه‌ها و دست‌ها شکل می‌گیرند و می‌توانند باعث عفونت و مشکلات جدی دیگری در بیماران دیابتی شوند. در این مقاله، به بررسی علت ایجاد چرک زخم دیابتی، علائم آن و روش‌های درمانی مناسب برای کنترل و بهبود آن خواهیم پرداخت.

چرک زخم دیابتی یک مشکل شایع در افرادی است که دیابت دارند. این زخم‌ها به علت مشکلات در عروق و اعصاب بدن ایجاد می‌شوند و ممکن است در مراحل پیشرفته بیماری دست به دست هم بدهند. این نوع زخم‌ها معمولا در پاها، پاشنه‌ها و دست‌ها شکل می‌گیرند و می‌توانند باعث عفونت و مشکلات جدی دیگری در بیماران دیابتی شوند. در این مقاله، به بررسی علت ایجاد چرک زخم دیابتی، علائم آن و روش‌های درمانی مناسب برای کنترل و بهبود آن خواهیم پرداخت.

چرک زخم دیابتی، نمونه ای برای دیابت: تشنگی شدید، افزایش اشتها ، تغییر ناگهانی در وزن، تکرر ادرار و بیشتر از حد معمول، خارش پوست

بهبود آهسته و نظارت بر زخم ها در دیابت یک ویژگی بارز در روند بیماری است. این امر به دلیل اختلال در خونرسانی و گرسنگی مزمن بافت ها ، کاهش فرآیندهای ایمنی است.

دلایل چرک زخم دیابتی:

افزایش ظرفیت لخته شدن خون در برابر میکروآنژیوپاتی و اسیدوز داخل سلول ، اختلال در ترکیب الکترولیت و نسبت لیپوپروتئین منجر به کاهش ایمنی سلولی و نقض واکنش دفاعی هومورال می شود.

در مرحله دوم (احیا) بلوغ الیاف کلاژن و بافت گرانوله به آهستگی اتفاق می افتد و در مرحله گردش خون، بافت همبند جدید در حدود دو هفته تشکیل می شود. زخم فاقد خون رسانی و ورم محیطی است.

اگر تشکیل یک زخم التهابی در دیابت در پس زمینه نوروپاتی دیابتی رخ دهد ، بهبود آن نیز به دلایل زیر مهار می شود:

  1. اختلال در میکروسیرکولاسیون با کاهش جریان خون از مویرگ ها و افزایش ترشحات خون به رگ ها
  2. تورم شدید بافت ها
  3. کاهش حساسیت
  4. توزیع مجدد مکانیکی فشار پا

علائم اضافه شدن عفونت های چرک زخم دیابت:

این بیماری با ظهور زخم های التهابی در دیابت، عفونت سطح زخم بعد از عمل ، زخم در سندرم پای دیابتی ، جوش پس از تزریق همراه است.

ثابت شده است که 1 میلی لیتر ترشحات چرکی 15 واحد انسولین را غیرفعال می کند. در عین حال ، این یافته های پاتولوژیک افزایش می یابد:

  • نقض فرآیندهای متابولیکی با افزایش دمای بدن
  • گسترش عفونت میکروبی تا بروز سپسیس

اگر به هر دلیلی درمان آنتی بیوتیک ها و انسولین انجام نشود ، میزان مرگ و میر ناشی از چرک زخم دیابتی به 48 درصد می رسد.

همچنین ببینید: مراقبت از زخم پای دیابتی

چگونه می توان چرک زخم دیابتی را درمان کرد؟

در مرحله اولیه فرایند زخم ، زخم باید از باکتری و چرک تمیز شود. برای این کار ، شما نمی توانید از پمادها به صورت چربی استفاده کنید ، زیرا آنها از زخم خارج نمی شوند. بنابراین ، داروها فقط به صورت محلول در آب و به گونه ای نشان داده می شوند که می توانند محتوای زخم را جذب کنند. بستن زخم های چرکی با داروهای ضد باکتری حداقل یک بار در روز انجام می شود.

مرحله سوم باید با تشکیل زخم پایان یابد. در مورد دیابت ، مخلوطی از ویتامین ها و گلوکز و انسولین برای پانسمان استفاده می شود

درمان با جراحی چرک زخم دیابتی:

در بیماران طولانی مدت ، درمان محافظه کارانه چرک زخم دیابتی توصیه می شوند. تحقیقات اخیر نشان داده است که زمان بهبود زخم و فراوانی عوارض در درمان جراحی کاهش می یابد.

برای این کار ، درمان کامل جراحی زخم با درمان آنتی بیوتیکی مداوم به مدت 5-3 روز و استفاده از تخلیه زخم انجام می شود.

 پیشگیری از چرک زخم دیابتی:

برای جلوگیری از درمان طولانی مدت ، شما باید اقدامات پیشگیرانه ای انجام دهید که به جلوگیری از آسیب رساندن به پوست کمک می کند. این امر به ویژه در مورد آسیب پذیرترین قسمت یعنی پاهای دیابتی صادق است.

برای کاهش خطر بریدگی و زخم ، کفش بسته پوشیده شود ، به خصوص راه رفتن در بیرون با پای برهنه ممنوع است. قبل از پوشیدن ، لازم است کفش های خود را برای اجسام کوچک خارجی (شن ، ماسه سنگ و غیره) بررسی کنید.

یک جنبه مهم برای جلوگیری از ایجاد عوارض عفونی در دیابت ، کنترل سطح گلوکز در خون و مراجعه به موقع به متخصص است.  توصیه می شود برای:

اگر شواهدی مبنی بر نارسایی دیابت وجود دارد ، باید با مراجعه به متخصص ، درمان اصلاح شود. شما نمی توانید ضایعات پوستی یا فرآیندهای التهابی را خود درمانی کنید ، زیرا برنامه بعدی جراح به گسترش عفونت و روند شدید تر فرآیندهای چرکی کمک می کند.

چرا چرک زخم دیابتی ایجاد می شود؟

دیابت با ایجاد عوارضی که بر رگ های خونی و بافت عصبی تأثیر می گذارد ، مشخص می شود و این هم منجر به ایجاد زخم در پاها می شود.

علت دیگر ایجاد چرک زخم دیابتی نوروپاتی دیابتی است. عارضه این بیماری با آسیب به بافت عصبی در نتیجه قند بالا مشخص می شود. انتهای عصبی که عملکرد تخلیه پوست را تنظیم می کند از بین رفتن می رود. پوست خشک می شود و اغلب ترک می خورد. زخم ها به تدریج در محل ترک ایجاد می شوند. این به طور قابل توجهی حساسیت پوست را کاهش می دهد. ممکن است بیمار حتی متوجه زخم نشود. به همین دلیل به افراد دیابتی توصیه می شود به طور مرتب دست و پا را معاینه کنند.

علائم دیگر:

زخم های دیابتی در انگشتان ، دست و پا با علائم زیر همراه است:

  • افزایش درجه حرارت بدن
  • تورم اندام
  • بی حسی اندام به خصوص در صبح
  • کاهش کشش پوست
  • بثورات پوستی

عوارض چرک زخم دیابتی:

در بیمار مبتلا به دیابت از کوچک ترین خراش زخم های خطرناک و غیر بهبود با نتایج زیر ایجاد می شود:

  • بهبود دشوار. تشکیل زخم در پاها با درمان طولانی مدت تهدید می شود. بهبود زخم ها در بیمار مبتلا به دیابت دشوار است ، زیرا با توجه به ماهیت بیماری ، گردش خون و حساسیت مختل می شود ، خون غلیظ می شود ، روند بازسازی کند می شود. درمان ضد باکتریایی و جراحی موثرترین روش درمانی برای زخم است.
  • ضایعه عفونی. غالباً ، زخم های مزمن به موضع یک ضایعه عفونی تبدیل می شوند و این هم منجر به چرک می شود. در دیابت بخیه ها نیز اغلب بعد از جراحی عفونی می شوند. این امر بر وضعیت بیمار تأثیر منفی می گذارد و به درمان خاصی نیاز دارد.
  • گانگرن. اگر زخم برای مدت طولانی بهبود نیابد ، در جای خود آبسه تشکیل می شود. در صورت عدم درمان لازم ، پوسیدگی نواحی جدیدی از پوست را تصرف می کند ، گانگرن رخ می دهد. ابزارهای هبودب ، بی قدرت می شوند ، قطع انگشت یا اندام لازم است.

درمان چرک زخم دیابتی:

جدی ترین پیامد در بیماران دیابتی ، علائم چرک زخم دیابتی است که اغلب منجر به قطع عضو در اندام زخمی می شود. به دلیل آسیب رسیدن به انتهای عصب در صورت آسیب ، درد احساس نمی شود ، هیچ واکنشی در برابر سوختگی و خلیدگی در پاها وجود ندارد.

این سندرم به دلایل زیر رخ می دهد:

  • وجود زخم
  • بروز شدید عفونت چرکی در ناحیه پا
  • روند عفونی و التهابی بافت استخوان
  • مرگ پا ، انگشتان
  • بهبود طولانی مدت زخم

زخم هایی که در طول بیماری رخ می دهد بسیار عمیق است و بنابراین درمان در خانه دشوار است. شما معمولاً به مراقبت پزشکی احتیاج دارید.

برای درمان موثرتر یک زخم چرکی پای دیابتی ، بیمار باید از تعدادی قانون پیروی کند:

  • بار را روی پا کاهش دهید.
  • راه رفتن با کفش راحت.
  • سطح قند خون را کنترل کنید
  • کربوهیدرات های قابل هضم را میل نکنید.
  • داروهایی مصرف کنید که گرفتگی را تسکین داده و باعث افزایش تن عروق می شود

در صورت وجود چنین بیماری ، نباید درمان را به تعویق بیندازید. یک دوره درمانی توسط متخصص تجویز می شود و تحت کنترل جدی قرار می گیرد ، در غیر این صورت خطر بروز عوارضی مانند گانگرن وجود دارد.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله درمان زخم دیابتی را هم مورد بررسی قرار دهید.

درمان چرک زخم دیابتی با پاتولوژی:

درمان زخم فقط با نظارت متخصص انجام می شود. تلاش برای حل مشکل به تنهایی عواقب منفی دارد و غالباً علت قطع عضو هستند. بهبود زخم در دیابت بدون نرمال شدن سطح قند خون امکان پذیر نیست. از آنجا که درمان شامل روش های درمانی محلی ، رژیم های غذایی و داروهای تجویزی است.

داروهاچرک زخم دیابتی:

ویتامین ها برای حمایت از سیستم ایمنی بیمار لازم است.

برای درمان زخم های دیابتی ، نظارت پیچیده و پزشکی لازم است. حتی کوچک ترین خراش ، نیاز به مراجعه متخصص دارد.

  • ویتامین ها. برای تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش مقاومت بدن ضروری است.
  • انسولین. بسته به نوع بیماری ، متخصص دارو یا تزریق این هورمون را تجویز می کند.
  • آنتی بیوتیک. با پماد آنتی بیوتیک ، زخم ها بهبود می یابد.
  • آنتی سپتیک. درمان ضد عفونی کننده برای جلوگیری از عفونت اجباری است.
  • تمیز کردن. اگر زخم را از بافت مرده تمیز نکنید ، روند چرکی که روی انگشت ایجاد می شود ، می تواند در بیشتر اندام ها تأثیر بگذارد. همچنین ، بافت مرده اجازه نمی دهد تا دارو روی موجودات زنده تأثیر بگذارد.

همچنین ببینید: علت توقف درمان زخم یا کندی روند بهبود آن ها

درمان پزشکی چرک زخم دیابتی:

در این بیماری ، درمان عفونت باید بسیار با دقت انجام شود.

  • باند استریل ، پنبه
  • عوامل ضد باکتریایی
  • بافر
  • کرم های تغذیه کننده
  • آماده سازی ضد عفونی کننده

برای درمان چرک زخم دیابتی ، متخصص همچنین داروهای ضد باکتری و ویتامین های گروه B را تجویز می کند. اگر درمان چرک زخم دیابتی با این روش ها نتیجه مثبتی نداشته باشد ، تنها راه حل برای پاکسازی زخم هایی که بهبود نمی یابد ، برداشتن نکروز است.

نکات مهم در پیشگیری از زخم چرکی دیابتی

زخم های چرکی دیابتی یکی از مشکلات شایع در افراد مبتلا به دیابت است. برای پیشگیری از این نوع زخم‌ها و مراقبت از پوست، باید نکات مهمی را رعایت کرد. در ادامه به بررسی چند نکته مهم در پیشگیری از زخم‌های دیابتی می‌پردازیم:

  • حفظ تمیزی و خشکی پوست بسیار مهم است. برای این منظور، پوست باید روزانه با آب و شست و شو دهنده ی مناسب ملایم شستشو داده شود و پس از شستشو، به خوبی خشک شود. همچنین، استفاده از محصولات مرطوب‌کننده مناسب نیز توصیه می‌شود.
  • مراقبت ویژه‌ای از پاها باید صورت بگیرد. برای جلوگیری از زخم‌های چرکی دیابتی در پاها، باید پوست پاها را روزانه بررسی کرده و هر گونه آسیب، ترک، قرمزی یا التهاب را به پزشک معالج گزارش داد. همچنین، استفاده از کفش‌های مناسب و استفاده از شلوار و جوراب‌های نرم و غیرپلاستیکی نیز توصیه می‌شود.
  • مراقبت از ناخن‌ها و بریدن آن‌ها به‌طور منظم نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بریدن ناخن‌ها به‌طور صحیح و به جهت صحیح می‌تواند از بروز زخم‌های چرکی دیابتی در اثر خراشیدگی پوست جلوگیری کند.
  • در صورت وجود هر گونه زخم یا آسیب در پوست، باید به‌طور سریع و به موقع مراقبت و درمان شود. مراجعه به پزشک معالج و اجرای دستورات درمانی به درستی می‌تواند از بروز عفونت‌ها و تشدید زخم‌ها جلوگیری کند.

با رعایت این نکات مهم در پیشگیری از زخم‌های دیابتی و مراقبت از پوست، می‌توان بهبودی و کاهش خطر عوارض جانبی دیابت را تجربه کرد. بنابراین، برای حفظ سلامت پوست و جلوگیری از زخم‌های دیابتی، بهتر است این نکات را به صورت منظم و دقیق اعمال کنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *