میوه های مفید برای کنترل دیابت

میوه های مفید برای کنترل دیابت

میوه های مفید برای کنترل دیابت شامل تمشک ، شاه توت قرمز ، زغال اخته ، توت فرنگی ، انار ، گریپ فروت ، نارنگی و … می‌باشند.

عدم درمان دیابت چه مشکلاتی را ایجاد می‌کند ؟

دیابت جزء بیماری‌هایی است که می‌تواند کل بدن را تحت تأثیر قرار داده و سلامت فرد را به خطر بیاندازد. این بیماری در سه نوع دیابت نوع یک ، دیابت نوع دوم و دیابت بارداری موجود می‌باشد که هر کدام از آنها می‌تواند خطرناک باشد. البته دیابت در صورتی خطرناک می‌باشد که مورد بی‌توجهی و غفلت قرار بگیرد و اقدامی برای درمان و کنترل آن صورت نگیرد.

اگر دیابت را کنترل و مدیریت نکنیم ، باید منتظر بروز عوارض آن در نقاط مختلف بدن باشیم. عوارضی مانند مشکلات پوستی ، مشکلات بینایی ، افزایش یا کاهش شدید وزن ، اختلالات شنوایی ، آلزایمر ، افسردگی ، بیماری قلبی و عروقی ، نوروپاتی ، نفروپاتی ، بیماری دهان و لثه ، قطع عضو و … از مشکلات دیابت می‌باشند. قطع عضو در صورت عدم درمان زخم دیابتی ایجاد می‌شود. البته جای نگرانی وجود ندارد ، زیرا روش‌های مؤثری برای درمان زخم دیابتی وجود دارد.

سایر مشکلات و عوارض دیابت را می‌توان با روش‌های درمانی جدید ، درمان کرد. اما اولین و بهترین روش برای پیشگیری و درمان دیابت ، رعایت رژیم غذایی است. یکی از مؤلفه‌های رژیم غذایی ، میوه ها می‌باشند. در ادامه به بررسی میوه‌های مفید برای دیابت می‌پردازیم.

میوه های مفید

میوه‌ها نقش مهمی در رژیم غذایی مخصوص دیابتی‌ها دارند. میوه‌ها سرشار از مواد مغذی ، ویتامین ها، مواد معدنی ، آنتی اکسیدان ، فیبر و … می‌باشند. هر کدام از این‌ها می‌توانند در مقابله با دیابت کمک‌کننده و مؤثر باشند. اما تمامی میوه‌ها برای دیابتی‌ها مفید نمی‌باشند و برخی از آنها سطح قندخون را به میزان زیادی افزایش می‌دهند. بنابراین برای گنجاندن میوه‌ها در برنامه غذایی دیابتی‌ها ، باید به دنبال انتخاب میوه های مفید برای کنترل دیابت برای آنها باشیم.

میوه های مفید برای کنترل دیابت چیست ؟

قندخون بدن دیابتی‌ها نسبت به میوه‌های گوناگون ، عکس العمل مختلفی نشان می‌دهند. بهترین میوه‌ها برای دیابتی‌ها ، میوه‌هایی هستند که کربوهیدرات کم و گلوکز کمی داشته باشند. همانگونه که انجمن دیابت آمریکا توصیه می‌کند که دیابتی‌ها میوه‌هایی را میل کنند که شاخص گلوکز یا گلیسمی پایینی داشته باشند. شاخص گلیسمی یا GI ، بیان کننده میزانی است که یک ماده غذایی دربردارنده کربوهیدرات ساده یا قند می تواند قندخون را افزایش دهد.

تریتا | پانسمان زخم | ضد عفونی زخممیوه های مفید برای کنترل دیابت مثل تمشک

تمشک از میوه های مفید برای کنترل دیابت است. تمشک میزان بالایی از فیبر را دارا می‌باشد. فیبر موجب کاهش جذب کلسترول توسط قلب و عروق می‌شود. فیبر در افراد احساس سیری ایجاد می‌کند و سبب تنظیم گلوکز بدن می‌شود. خاصیت آنتوسیانین از دیگر خواص تمشک می‌باشد که برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی مفید می‌باشد.

میوه های مفید برای کنترل دیابت مثل شاه توت

شاه توت ، تصفیه‌کننده قندخون است و از جوشانده برگ شاه توت برای درمان و کنترل دیابت استفاده می‌کنند. این میوه همانند تمشک از خاصیت آنتوسیانین برخوردار می‌باشد.

زغال اخته ، از میوه‌های مفید برای دیابت

زغال اخته سبب کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب می‌شود. این میوه های مفید برای کنترل دیابت ، کبد چرب ، اختلالات گردش خون ، غلظت خون ، کم خونی و … مفید می‌باشد. هنگام خرید زغال اخته از انتخاب محصولات فرآوری شده که دارای افزودنی‌های شیرین کننده می‌باشند ، اجتناب کنید.

میوه های مفید برای کنترل دیابت مثل توت فرنگی

توت فرنگی در مقایسه با سایر توت‌ها ، دارای کالری کمتر و ویتامین سی بیشتر می‌باشد. این میوه خوشمزه ، با خواصی که دارد جزء میوه های مفید برای کنترل دیابت می‌باشد. ویتامین سی توت فرنگی به اندازه ویتامین سی پرتقال می‌باشد.

میوه های مفید برای کنترل دیابت مثل گریپ فروت

گریپ فروت از میوه‌های کم کالری است و دارای ویتامین A و C می‌باشد. گریپ فروت خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و افزایش دهنده کلسترول خوب و کاهش دهنده کلسترول بد می‌باشد. برای مصرف گریپ فروت به ناسازگاری این میوه با برخی از داروها توجه نمایید.

میوه های مفید برای کنترل دیابت مثل نارنگی

از دیگر میوه‌های مفید برای دیابت ، نارنگی می‌باشد. نارنگی کالری و کربوهیدرات مناسبی برای افراد دیابتی دارد. همچنین نارنگی سرشار از فیبر است که موجب احساس سیری در افراد می‌شود. این خاصیت از پرخوری افراد دیابتی ، جلوگیری می‌کند.

انار جزو میوه‌های مفید برای دیابت

انار دارای اسید فولیک ، پتاسیم ، آنتی اکسیدان و … می‌باشد که برای کنترل میزان قندخون افراد دیابتی مفید است. اکثر میوه‌های قرمز رنگ مانند انار برای دیابت خوب می‌باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *