مزایا و معایب تشک مواج برقی برای درمان زخم

تشک مواج برقی

در سال‌های اخیر استفاده از تشک مواج برقی برای درمان زخم بستر رواج پیدا کرده است. این تشک‌ها تا حدودی آرامش بیماران زخم فشاری را فراهم می‌کنند.

تشک مواج برقی چیست ؟

تشک مواج یکی از بهترین تشک‌های طبی برای بیماران است که به تشک‌های ضد زخم بستر نیز معروف می‌باشد. این تشک‌ها با تنظیم جریان خون در قسمت‌های استخوانی مستعد زخم بستر، موجب جلوگیری از ایجاد زخم در افرادی می‌شوند که زمان زیادی را باید در بستر بگذارنند و امکان حرکت ندارند.

این تشک‌ها در انواع مختلفی مانند تشک مواج سلولی، تشک ضد زخم بستر تخم‌مرغی، تشک مواج هوشمند سنسوری، لگن‌دار، ویلچری، تشک مواج آبی و … هستند.

نحوه استفاده از تشک ضد زخم بستر

  • جهت استفاده باید تشک مواج برقی را روی یک تشک معمولی مناسب به درستی قرار دهید. این تشک معمولی باید  به اندازه کافی سفت باشد.
  • در صورت نرم بودن یا سفت بودن بیش از حد تشک معمولی، عملکرد تشک مواج با اختلال روبرو خواهد شد. اگر چنین تشک مناسبی در دسترس ندارید، چندین پتو را روی هم قرار دهید.
  • پس از قرارگیری تشک مواج، دو شیلنگ آن را از یک طرف به دو خروجی موتور کمپرس و از طرف دیگر به دو ورودی تشک وارد کنید.
  • حال دستگاه را روشن نموده و حدود بیست دقیقه منتظر بمانید.
  • پس از آن، یک ملحفه تمیز و صاف را روی تشک مواج برقی پهن نمایید و فرد مورد نظر را روی آن بخوابانید.
  • موتور کمپرس تشک 24 ساعته باید کار کند و هر 48 ساعت به مدت زمان یک ساعت خاموش باشد تا خنک شود. این تشک مصرف برق زیادی ندارد.

مزایا و معایب تشک مواج برقی چیست ؟

این تشک برای بیماران مزایای زیادی دارد که می‌توان به رفع بی‌خوابی بیمار و جلوگیری از ایجاد زخم بستر در بیماران ناتوان حرکتی و بهبود بدن درد و استخوان دردهای بیماران اشاره نمود. یکی از مزیت‌های تشک مواج، صرفه جویی در مصرف برق به علت مصرف پایین آن است.

این دستگاه به جز احتمال خطر برق گرفتگی معایب خاصی ندارد. ولی استفاده از این تشک‌ها بهتر است با دستور پزشک باشد. برای کودکان زیر 5 سال از این تشک استفاده نشود.

همچنین ببینید: مراقبت از زخم فشاری

روش‌های مؤثر دیگر در درمان زخم بستر

به جز تشک مواج برقی، راه‌های مؤثر دیگری در پیشگیری و درمان زخم بستر وجود دارد.

روش‌های پیشگیرانه شامل عدم قرارگیری بیمار در یک وضعیت ثابت، مرطوب نگه‌داشتن پوست بدن، جلوگیری از فشار وارده بر نواحی تحت فشار، تغذیه مناسب و تقویت سیستم ایمنی بدن بیمار هستند.

روش‌های درمانی شامل ضدعفونی روزانه زخم‌، استفاده از پانسمان‌های پیشرفته برای بهبود و ترمیم زخم‌، مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک تجویزی از سوی پزشک و روش‌های جراحی مانند وکیوم تراپی و … هستند.

در واقع برای درمان زخم بستر بهتر است به یک روش درمانی بسنده نکرده و تمامی روش‌ها و اقدامات نتیجه‌بخش و مؤثر انجام شود تا بهبودی بیمار سریع‌تر حاصل شود. بنابراین استفاده از تشک مواج برقی، استفاده از پانسمان‌های پیشرفته، مصرف دارو تحت نظر پزشک و … بهتر است در کنار یکدیگر برای کسب نتیجه بهتر صورت گیرد.

پانسمان‌های پیشرفته در درمان زخم بستر چه تأثیری دارند ؟

پانسمان‌های پیشرفته دارای ویژگی‌هایی هستند که بهبود و ترمیم زخم بستر را سرعت می‌بخشند. البته این پانسمان‌های پیشرفته در درمان انواع زخم‌ها به کار می‌روند. پانسمان‌های پیشرفته محیط مرطوبی را برای زخم ایجاد می‌کنند و مانعی برای ورود میکروارگانیسم‌ها به داخل زخم ایجاد می‌کنند.

بافت‌های زخم در این شرایط می‌توانند به سرعت ترمیم پیدا کنند و بهبودی محل زخم حاصل می‌شود. عملکرد پانسمان‌های پیشرفته در درمان زخم بسیار مطلوب است و قابل مقایسه با پانسمان‌های معمولی نمی‌باشد. نمونه‌ای از برترین پانسمان‌های پیشرفته، پانسمان پیشرفته تریتا است. پانسمان‌های پیشرفته زخم تریتا برای ترمیم انواع زخم‌های بستر طراحی شده‌اند. حتی زخم‌های بستر درجه 4 نیز با پانسمان‌های حاوی گرانول‌ کلاژن طباگرن و طباگرن پلاس نقره قابل درمان هستند. اسپری آنتی سپتیک طباست برای پاک‌سازی زخم‌های بستر و جلوگیری از عفونت مناسب است.

تشک‌های طبی مواج در درمان زخم بستر چه تأثیری دارند ؟

تشک مواج برقی یکی از گزینه‌های درمان زخم بستر است. این تشک با طراحی ویژه‌ای که دارد می‌تواند به لحاظ فیزیکی تأثیر زیادی در پیشگیری و درمان زخم بستر داشته باشد. ویژگی‌های این تشک شامل قدرت بالای جذب رطوبت ، انتقال حرارت بالا به خارج ، عایق بودن در برابر آب و سایر مایعات، به کارگیری قطعات شکل پذیر و انعطاف پذیر متناسب با حرکات بدن در تشک و … هستند.

افرادی که توانایی جابه‌جایی به علت‌های گوناگون را ندارند، با استفاده از این تشک‌ها می‌توانند در پیشگیری از زخم بستر اقدام کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *