علائم بیماری زونا

بیماری زونا - درمان بیماری زونا

علائم بیماری زونا ممکن است فقط در بخشی از بدن ظاهر شود. گاهی هم این علائم کل بدن فرد را درگیر می کند که بسیار آزاردهنده است.

زونا چیست ؟

زونا یک عفونت ویروسی همراه با عوارض دردناک است که بخش‌های مختلف بدن را درگیر می‌کند. ویروسی تحت عنوان واریسلا زوستر موجب بیماری می‌شود.

با گذشت مراحل درمان و بدست آوردن بهبودی کامل، این ویروس به صورت غیرفعال در  نخاع و مغز باقی می‌ماند. احتمال فعال شدن مجدد ویروس واریسلا زوستر وجود دارد. تزریق واکسن برای پیشگیری از بیماری مؤثر می‌باشد. با تزریق واکسن، فرد دچار این بیماری نمی‌شود یا در صورت مبتلا شدن عوارض خفیفی دارد.

علائم بیماری زونا چیست ؟

نشانه‌های این بیماری در افراد مختلف، ممکن است متفاوت باشد. اما به طور کلی علائمی مانند درد و سوزش و خارش، زخم‌های قرمز رنگ، تاول، قرمزی پوست، تب و لرز، سردرد، خستگی و بدن درد، احساس ضعف می‌باشد.

در صورت شدت بیماری مشکلات دیگری مانند سرگیجه، از دست دادن حس چشایی و حس شنوایی، عفونت ایجاد می‌شود.

افراد مستعد بیماری زونا

افردی که قبلاً به آبله مرغان مبتلا شدند.

افراد مسن و میانسال که بیشتر از 60 سال سن دارند.

افرادی که درگیر بیماری‌هایی مانند HIV  و سرطان هستند.

بیمارهایی که تحت شیمی درمانی و پرتودرمانی هستند.

افرادی که داروهایی مصرف می‌کنند که سیستم ایمنی بدن آنها را ضعیف کرده است.

بیماری زونا در افراد 60 سال به بالا

سیستم ایمنی بدن افراد 60 سال به بالا ضعیف تر می‌باشد، لذا بیشتر مستعد بیماری می‌باشند. در افراد مسن، علائم بیماری بیشتر مشاهده می‌شود. در صورتی که ممکن است یک فرد جوان با ابتلا ، علائم کمتری داشته باشد.

احتمال بروز تاول‌های آب دار و زخم‌های عفونی در افراد مسن بیشتر است. روند درمان زخم و تاول‌های زونا در افراد مسن، کندتر است. این افراد بیشتر به سینه پهلو و التهاب مغزی دچار می‌شوند.

امکان تزریق واکسن برای پیشگیری از ابتلا به زونا، برای افراد بالای 60 سال وجود دارد.

زونا در بارداری

اگر خانم‌های باردار با افراد مبتلا به آبله مرغان و زونا در تماس باشند، احتمال دارد به دچار شوند. البته موارد ابتلا به بیماری  در بارداری بسیار نادر است. اما علائم بیماری در برخی از خانم‌های باردار مشاهده شده است که پس از بررسی ، بیماری زونا در آنان تشخیص داده شده است.

با توجه به اینکه خانم باردار در چند ماهگی به بیماری مبتلا شده باشد، احتمال ایجاد عوارض‌هایی در جنین وجود دارد. درمان و مصرف دارو در دوران بارداری باید تحت نظر پزشک انجام شود.

درمان بیماری زونا

با مراجعه به پزشک و انجام معاینات لازم، در صورت تشخیص ابتلا به روند درمانی انجام می‌شود.

پزشک برای درمان عوارض ، داروهای ضد ویروسی مانند آسیکلوویر، فامسیکلوویر، والاسیکلوویر را تجویز می‌کند. برای کاهش درد و التهاب، داروهای استامینوفن، ژلوفن، ایبوپروفن، ناپروکسن به بیمار داده می‌شود. برای درمان عفونت ناشی از این بیماری، داروهای آنتی بیوتیک تجویز می‌شود.

تمام این داروهای خوراکی به ویژه داروهای ضدویروسی باید با دستور پزشک مصرف گردند. مصرف خودسرانه این داروها، به هیچ عنوان توصیه نمی شود و اکیداً ممنوع است.

برای درمان زخم ها و سایر ضایعات پوستی ، استفاده از محصولات زخم مانند کرم‌ها، لوسیون‌ها، محلول‌ها و… توصیه می‌گردد.

حتی استفاده از داروهای موضعی باید طبق نظر پزشک صورت گیرد. ممکن است برخی از داروهای موضعی با این ضایعات پوستی سازگار نباشند. بنابراین اینکه افرادی با مشاهده علائم بیماری به مصرف خودسرانه پماد‌ها و کرم‌ها و… می‌پردازند، بسیار کار نادرست و اشتباهی است.

درمان خانگی بیماری زونا

برای بیماری زونا درمان خانگی خاصی وجود ندارد. تنها مراقبت‌های درست از ضایعات پوستی ، توسط خود فرد در بهبودی فرد تأثیرگذار است.

برای کمک به درمان زخم ها، از خارش زخم ها خودداری کنید.

ضایعات پوستی را با محلول‌های ضدعفونی کننده ساده تمیز کنید و آنها را خشک نگهدارید.

رژیم غذایی سرشار از ویتامین‌ها، برای افزایش سیستم ایمنی بدن خود داشته باشید.

با مشاهده علائم بیماری سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

همچنین ببینید: چرا زخم من خوب نمیشه؟

پیشگیری از بیماری زونا

پشگیری از این بیماری به دو صورت امکان پذیر است.

ابتدا باید از تماس و ارتباط با افرادی که مبتلا به بیماری زونا و آبله مرغان هستند، خودداری کنید.این یکی از راه‌های پیشگیری است.

در گام بعدی، می‌توانید با مشورت با پزشک اقدام به تزریق واکسن کنید. واکسن‌های مؤثر برای ، واکسن زوستاواکس و واکسن شینگریکس می‌باشند. این واکسن‌ها معمولاً ایمنی 5 ساله ایجاد می‌کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *