درمان زخم بستر در نوزادان و کودکان

زخم بستر در نوزادان و کودکان

زخم بستر در نوزادان و کودکان باید جدی گرفته شود. لذا ضرورت دارد تمامی اقدامات پیشگیرانه و روش‌های درمانی تحت نظر پزشک صورت گیرد.

آیا کودکان به زخم بستر مبتلا می‌شوند ؟

متأسفانه کودکان به دلایل گوناگونی ممکن است به زخم بستر مبتلا شوند. کودکانی که احتمال ابتلا به زخم بستر را دارند شامل کودکانی با ناراحتی اسپینا بیفیدا ، کودکان مصدوم نخاعی ، کودکان درگیر بیماری‌های نورولوژیک و کودکان ناتوان حرکتی و … می‌باشند. زخم بستر کودکان مانند زخم بستر سایر افراد ، قابل پیشگیری و درمان می‌باشد. بخش‌هایی از بدن کودک که بیشتر به زخم بستر دچار می‌شوند شامل نواحی پشت سر ، پاشنه و آرنج ، ستون فقرات ، لگن ، باسن ، شانه و … می‌باشند. برای خرید محصولات زخم بستر کلیک کنید

عوامل ایجادکننده زخم بستر در نوزادان و کودکان

کودکانی که سوء تغذیه دارند و سیستم ایمنی ضعیفی دارند از افراد مستعد زخم بستر می‌باشند. همچنین کودکان دیابتی که گردش خون ضعیفی دارند ، احتمال ابتلا به زخم بستر را دارند.

از عواملی که احتمال ابتلا به زخم بستر در نوزادان و کودکان را افزایش می‌دهند ، به عوامل زیر می‌توان اشاره نمود.

  • عدم تحرک کافی و نشستن و درازکشیدن‌های طولانی مدت
  • کاهش احساس لمس در پوست بدن
  • پوشیدن لباس‌های مرطوب و خیس
  • عوض نکردن طولانی مدت پوشک بچه
  • وارد شدن فشارهای ممتد به یک قسمت از بدن
  • استفاده از تشک‌های نامناسب و پوشیدن لباس‌های زبر و ضخیم

درمان زخم بستر در نوزادان و کودکان

اقدامات درمانی مناسب برای معالجه زخم بستر در بچه‌ها شامل موارد زیر می‌باشد.

تغییر موقعیت کودکان

موقعیت کودکانی که روی تخت قرار گرفته‌اند ، هر دو ساعت یک بار باید تغییر کند. موقعیت کودکانی که روی ویلچر هستند ، هر 15 دقیقه باید عوض شود. چنانچه کودک امکان جابه جایی ندارد اطرافیان به وی کمک کنند. البته تا جایی که امکان دارد جابه‌جایی و حرکت توسط خود کودک انجام شود. مگر در مواردی که کودک به هیچ عنوان امکان جابه جایی ندارد.

مراقبت از پوست کودک

اقدام درمانی دیگر برای درمان زخم بستر در کودکان ، مراقبت از پوست کودک می‌باشد. آب گرم و ولرم برای استحمام کودک مورد استفاده قرار بگیرد. شوینده های بدن کودک فاقد هرگونه الکل و اسانس های عطری باشد. مواد شوینده بدن کودک دارای PH خنثی باشد. بدن کودک پس از استحمام بلافاصله با حوله نرم کاملاً خشک شود و با استفاده از مرطوب‌کننده‌های کودک ، پوست وی مرطوب شود.

تغذیه کودک

برای درمان سریع‌تر زخم و بهبود بافت‌های پوست کودک در محل زخم ، باید برای رژیم غذایی کودک برنامه ریزی نمود. رژیم غذایی کودک باید شامل مواد معدنی و ویتامین‌های لازم ، نوشیدنی‌های طبیعی ، مایعات فراوان ، میوه‌ها و … باشد. نوشیدنی‌های کافئین‌دار با شیرینی بالا برای کودکان مضر خواهد بود. تغذیه مناسب موجب تعادل وزن کودک می‌شود و از چاقی مفرط یا لاغری مفرط جلوگیری می‌کند.

پانسمان مناسب برای درمان زخم بستر در کودکان

با استفاده از پانسمان‌هایی که برای کودکان قابل استفاده می‌باشند ، به پانسمان محل زخم بستر اقدام شود. پانسمان مناسب با جلوگیری از عفونت زخم ، ایجاد رطوبت مناسب در سطح زخم ، جذب ترشحات و اگزودای زخم ، نابودی کامل انواع میکروب‌ها و باکتری‌ها و قارچ‌ها در محل زخم و پوشانندگی کامل سطح زخم کودکان به بهبود و ترمیم سریعتر زخم بستر در نوزادان و کودکان کمک شایانی می‌کند.

نکات مهم برای معالجه زخم بستر در نوزادان و کودکان

  • هنگام تعویض لباس کودک از کشیده شدن لباس بر روی پوست بدن کودک جلوگیری شود.
  • از ماساژ محل زخم کودک ، اکیداً خودداری شود که سبب وخیم‌تر شدن زخم بستر کودک می‌شود.
  • لباس‌های مورد استفاده برای کودک از جنس نرم و لطیف باشد و لباس‌های ضخیم و زبر برای کودک مورد استفاده قرار نگیرد.
  • درمان زخم بستر در نوزادان و کودکان حتماً باید تحت نظر پزشک فوق تخصص مربوطه انجام شود. از درمان‌های خانگی و خودسرانه پرهیز شود.
  • دمای اتاق کودک باید مناسب باشد و گرم نباشد.

همچنین ببینید: رنگ هر زخم نشانه چه بیماری است؟

روش‌های پیشگیری زخم بستر در نوزادان و کودکان

باید اقدامات پیشگیرانه را برای کودکانی که به دلایل مختلفی در معرض زخم بستر قرار دارند ، انجام داد.

پوست کودکان به طور مرتب معاینه و در صورت مشاهده کوچکترین تغییراتی مانند قرمزی ، تورم ، پوست پوست شدن ، تغییر دما و … به پزشک مراجعه شود.

نواحی حساس شامل گوش‌ها ، پاشنه پا ، باسن ، آرنج و … به صورت منظم چک شوند و این مناطق همواره تمیز نگهداری شوند.

برای کودکانی که دچار بی‌اختیاری ادرار و مدفوع هستند ، نواحی مانند کشاله ران‌ها ، باسن و …  از مناطق پر خطر می‌باشند. در پیشگیری از زخم بستر در نوزادان و کودکان به بررسی این مناطق با دقت بیشتری توجه شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *