زخم رادیوتراپی و روش‌های درمان

زخم رادیوتراپی

زخم رادیوتراپی ، پوست و بافت نرم زیر پوست و در برخی موارد استخوان‌ها را درگیر می‌کند. این زخم‌ها به دلیل اثرات نامطلوب پرتودرمانی ایجاد می‌شوند.

زخم رادیوتراپی چیست ؟

رادیوتراپی برای درمان سرطان به کار می‌رود. بسیاری از بیماران به دلیل اینکه رادیوتراپی عوارض بسیار زیادی دارد ، از این روش درمانی استفاده نمی‌کنند. در این روش درمانی ، اشعه ایکس و گاما به تومورهای بدخیم تابیده می‌شود. میزان اشعه با توجه به نوع تومور و مکان تومور متفاوت می‌باشد.

رادیوتراپی برای تمام بیماران به جزء خانم‌های باردار مورد استفاده می‌باشد. افرادی که چندین دوره تحت رادیوتراپی قرار گرفته‌اند ، در صورت عود بیماری باید از رادیوتراپی با دوزهای پایین استفاده کنند. در ادامه به عوارض مختلف رادیوتراپی از جمله زخم های رادیوتراپی می‌پردازیم.

اثرات زخم رادیوتراپی

رادیوتراپی معمولاً برای درمان تومور با استفاده از تابش یونیزه به کار می‌رود. تابش یونیزه برای نابودی تومور مورد نیاز است، اما عوارضی را به همراه دارد. آسیب‌های تابش این اشعه‌ها به بدن را با روش‌های مختلفی می توان کاهش داد. با وجود این روش‌ها ، هنوز هم اثراتی از رادیوتراپی وجود دارند که تا مدت‌ها فرد را درگیر می‌کنند.

اثرات زخم های رادیوتراپی تا مدت‌ها باقی می‌مانند. پزشک توجه زیادی به اثرات ایجاد شده توسط تابش اشعه روی بدن فرد دارد. به دلیل اینکه برای انجام جراحی‌های بعدی و درمان عوارض تابش اشعه‌ها به شناخت عوارض رادیوتراپی روی بدن فرد نیاز دارد. درمان زخم ناشی از رادیوتراپی هم با روش‌هایی امکان پذیر هست.

عوارض زخم رادیوتراپی

رادیوتراپی عوارض زیادی را به همراه خواهد داشت. شدت این عوارض به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. فاکتورهایی مانند محل درمان ، سن ، دوز رادیوتراپی ، سیستم ایمنی بدن و … از عوامل اثرگذار روی شدت عوارض رادیوتراپی می‌باشند.

از بارزترین عوارض رادیوتراپی می توان به زخم‌های رادیوتراپی ، خستگی شدید ، ریزش مو ، ناراحتی‌های پوستی ، دردهای شدید و … اشاره نمود.

زخم های رادیوتراپی توانایی تشخیص سلول‌های سالم و سلول‌های سرطانی را ندارد. این موضوع سبب می شود که سلول‌های سالم در معرض اشعه ها قرار بگیرند و دچار مشکل شوند. ناراحتی‌های پوستی ناشی از رادیوتراپی ممکن است خفیف یا شدید باشند.

درمان خشکی پوست ناشی از زخم رادیوتراپی

زخم های رادیوتراپی و خشکی پوست و … از عوارض پوستی رادیوتراپی می‌باشند. برای درمان خشکی پوست باید مراقبت‌های شدیدی از پوست صورت بگیرد. این مراقبت‌ها با هدف ممانعت از شکنندگی پوست و حذف سوزش و خارش انجام می‌شود. به منظور جلوگیری از خشکی پوست با کرم‌ها و لوسیون‌های مرطوب کننده به مرطوب کردن پوست اقدام نمایید.

برای کاهش خارش و درد در محل رادیوتراپی می‌توان از کرم‌های استروئیدی موضعی و پمادهای هیدروژل به دستور پزشک استفاده نمود. برای کاهش خشکی پوست از استحمام بدن با صابون‌ها و بدن‌شوهای مخصوص پوست‌های چرب که سبب خشکی بیشتر پوست می‌شوند ، اجتناب کنید.

همچنین ببینید: مراقبت از زخم فشاری

روش‌های درمان زخم رادیوتراپی

مدیریت زخم‌های ایجاد شده توسط رادیوتراپی ، از پیشرفت زخم جلوگیری می‌کند. زخم‌های باز ناشی از رادیوتراپی معمولاً در نواحی گردن ، دهان ، قفسه سینه و … ایجاد می‌شوند.

برای مدیریت زخم‌ها باید دو مسئله مهم درنظر گرفته شوند. اولین مسئله مدیریت زخم با آبرسانی زخم و دومین مسئله آنالیز وضعیت ظاهری زخم مانند رنگ ، ترشحات و …است. پزشک با درنظر گرفتن این مسائل به درمان زخم های رادیوتراپی اقدام می‌کند.

پزشک برای درمان ممکن است از داروهای خوراکی ، موضعی و تزریقی گوناگونی استفاده کند. تمامی این روش‌های درمانی و مصرف داروها باید تحت نظر پزشک متخصص مربوطه صورت گیرند.

پانسمان‌های پیشرفته زخم تریتا برای درمان زخم رادیوتراپی

محصولات زخم تریتا برای درمان زخم رادیوتراپی ناشی از رادیوتراپی بسیار مؤثر می‌باشد. این پانسمان‌ها دارای ویژگی‌هایی می‌باشند که سبب بهبود سریع زخم‌ها می‌شوند.

برخی از خاصیت‌های این پانسمان‌ها شامل خاصیت ضد میکروارگانیسمی ، تولید کننده رطوبت مناسب در سطح زخم ، پوشانندگی کامل سطح زخم ، جذب کننده ترشحات زخم و اگزودای زخم ، کمک کننده به فرآیند رگ زایی در محل زخم برای ایجاد بافت‌های جدید و … می‌باشند.

ساختار این پانسمان به گونه‌ای است که از ایجاد اسکار جلوگیری می‌کند.

سخن آخر

زخم های رادیوتراپی که توسط این پانسمان‌های پیشرفته ، پانسمان می‌شوند بایستی طبق دستور نوشته شده روی آن به موقع تعویض شوند. البته تعویض این پانسمان‌ها بسیار آسان می‌باشد و نیازی به مراجعه به پزشک نمی‌باشد و توسط خود فرد امکان پذیر است.

استفاده از پانسمان‌های پیشرفته به جای پانسمان‌های ساده ، اثرگذاری بی نظیری در درمان انواع زخم‌ها دارند.

تریتا | ارائه دهنده انواع پانسمان پیشرفته ترمیم زخم

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *