روش های درمان آکنه

برای درمان آکنه با داروهای موضعی، باید ابتدا با مقادیر کم شروع به درمان کرد و به تدریج میزان دارو را افزایش داد که سبب تحریک پوست نشود.

آکنه فعال چیست ؟

آکنه فعال یک مشکل پوستی می‌باشد که برای افراد در تمام سنین ممکن است ایجاد شود، اما در نوجوان‌ها و جوان‌ها بیشتر رخ می‌دهد. آکنه فعال در دوران بلوغ به علت افزایش سطح هورمون تستوسترون بیشتر شیوع پیدا می‌کند. آکنه روی بدن زخم ایجاد می‌کند، اما عوارضی برای بدن ندارد.

بازه‌ی سنی ابتلا به آکنه بین یازده تا سی سالگی است. اگر برای درمان آکنه اقدام مؤثری صورت نگیرد، این جوش‌ها بیشتر می‌شوند و به تدریج در تمام نقاط بدن ظاهر می‌شوند.

انواع آکنه

آکنه مدل‌های مختلفی دارد و رایج‌ترین آنها جوش‌های سرسیاه، جوش ندول، جوش پاپول، جوش‌های چرکی، جوش‌های سرسفید، آکنه کیستیک و … می‌باشد.

جوش پاپول

زخم پاپول کمی متورم و حساس به لمس می‌باشد. درمان زخم جوش‌های پاپول خفیف، با داروهای بدون نسخه مانند محصولات زخم شامل لوسیون‌ها و محلول‌ها و… انجام می شود. اما اگر این جوش‌ها شدید باشند باید تحت نظر پزشک متخصص پوست درمان شوند.

جوش چرکی

جوش‌های چرکی به لحاظ اندازه و عفونت از جوش‌های پاپول وخیم‌تر هستند. عفونت درون آن بسیار مقاوم و باکتریایی هستند. این جوش‌ها اگر زود هنگام تخلیه شوند، به پوست آسیب می‌رسانند و آثار زخم جوش‌ها روی پوست باقی می‌ماند. با روش‌های مختلف درمان آکنه، این جوش‌ها به راحتی درمان می‌شوند.

جوش‌های سرسیاه

جوش‌های سرسیاه معمولاً روی بینی ظاهر می‌شوند و ظاهری سیاه رنگ دارند. زخم این جوش‌ها برجسته و بدون درد است. درون جوش‌های سرسیاه سلول های مرده و چربی وجود دارند. بروز این جوش‌ها در پوست‌های چرب بیشتر است. از عوامل ایجاد جوش‌های سرسیاه چربی زیاد پوست، استرس، استفاده از کرم‌های صورت نامرغوب و پاک نکردن کرم‌های آرایشی می‌باشد.

جوش سرسفید

خصوصیات این جوش‌های بدون درد، مانند جوش‌های سرسیاه است. این جوش‌ها در سطح زیرین پوست قرار می‌گیرند و نوعی جوش‌های زیرپوستی هستند.

جوش ندول

زخم جوش ندول بسیار دردناک و حساس به لمس می‌باشد. زمانی که منافذ مسدود شده در لایه‌های زیرین پوست سر باز می‌کنند و به پوست صدمه می‌زنند، جوش‌های ندول ایجاد می‌شوند. برای درمان آکنه ندول باید به پزشک متخصص مراجعه نمود. زیرا با روش‌های خانگی نمی‌توان به درمان زخم این جوش‌ها اقدام کرد.

علائم آکنه

پوسته پوسته شدن سطح بیرونی پوست

ایجاد کیست‌هایی در سطح پوست

برجستگی‌های قرمز رنگ با ترشحات عفونی یا بدون ترشحات

وجود برجستگی‌های همرنگ پوست

ایجاد زخم‌هایی در پوست

عوامل ایجاد آکنه

دلایل ایجاد آکنه تغییرات هورمونی، عوارض مصرف دارو، رژیم غذایی نادرست، اضطراب و استرس، استفاده از مواد آرایشی بی کیفیت، حساسیت‌های پوستی، چربی زیاد پوست است.

بهترین روش‌های درمان آکنه

برای درمان انواع جوش‌ها، راه‌های زیادی از جمله درمان‌های خانگی، داروهای موضعی، داروهای خوراکی و… وجود دارند.

داروهای خوراکی

با توجه به منشاء عفونی انواع جوش‌ها، داروهای خوراکی به صورت داروهای آنتی بیوتیک هستند. آنتی بیوتیک با کاهش باکتری ها موجب بهبود و درمان زخم‌های ناشی از انواع آکنه‌ها می‌شوند. آنتی‌ بیوتیک‌های تجویز شده معمولاً اریترومایسین، آزیترومایسین، مینوسایکلین، داکسی سایکلین و تتراسایکلین است.

داروهای آنتی‌ بیوتیک باید به همراه داروهای دیگری مانند بنزوئیل پراکسید مصرف شوند تا مقاومت آنتی بیوتیکی در بدن ایجاد نشود.

گاهی منشاء بروز آکنه مشکلات هورمونی می‌باشد. در این صورت پزشک با بررسی نتایج آزمایش‌های هورمونی، به تجویز داروهای هورمونی مناسب اقدام می‌کند.

داروهای موضعی

داروهای موضعی شامل انواع محصولات زخم مانند لوسیون‌ها، محلول‌ها، کرم‌ها، آنتی‌بیوتیک‌های موضعی و… است.

اکثر این داروهای موضعی موجب حساسیت بیشتر پوست نسبت به آفتاب می‌شوند. بنابراین همزمان با مصرف این داروها باید از کرم‌های ضدآفتاب با SPF  بالا هم استفاده نمود. مصرف آنتی‌بیوتیک‌های موضعی برای درمان آکنه خفیف کفایت می کند. اما مصرف آنتی بیوتیک موضعی برای درمان مؤثر آکنه‌های متوسط و وخیم به تنهایی کافی نمی‌باشد.

درمان خانگی

درمان‌های خانگی برای درمان اکثر جوش‌ها به تنهایی، نتیجه بخش نیستند اما می‌توانند کمک کننده باشند. در واقع درمان‌های خانگی مکمل داروهای خوراکی و موضعی هستند و بهتر است در کنار اقدامات پزشکی انجام شود .

درمان خانگی آکنه بیشتر استفاده از ماسک‌های طبیعی و داشتن تغذیه مناسب می‌باشند. این ماسک‌ها از مواد خوراکی طبیعی درست می‌شوند. تغذیه مناسب در درمان زخم های آکنه ، به صورت داشتن برنامه غذایی فاقد چربی و شیرینی زیاد است. ویتامین‌ها در این برنامه غذایی باید به اندازه کافی ( نه کم نه زیاد ) گنجانده شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *