درمان ورم پا ناشی از دیابت

درمان ورم پا ناشی از دیابت

درمان ورم پا ناشی از دیابت با کاهش مصرف نمک ، مصرف فراوان مایعات ، مصرف مکمل‌های منیزیم ، ورزش و سایر اقدامات صورت می‌گیرد.

عوارض دیابت و ورم پا

دیابت یک بیماری می‌باشد که عوارض زیادی برای افراد ایجاد می‌کند. دیابتی‌ها با مشکلات زیادی مواجه هستند و از آنها رنج می‌برند. البته اگر دیابت به درستی مدیریت و کنترل شود ، عوارض کمتری را برای افراد ایجاد می‌کند. برخی از عوارض دیابت شامل مشکلات کم بینایی و نابینایی ، ناراحتی‌های کلیوی ، ناراحتی‌های قلبی و عروقی ، بیماری‌های پوستی ، چاقی ، اختلالات گردش خون و … می‌باشند.

یکی دیگر از عوارض دیابت که در صورت عدم درمان سبب قطع عضو می‌شود ، زخم دیابتی می‌باشد. زخم دیابتی ، یک عارضه‌ای است که در صورت کم توجهی میتواند خطرناک باشد. البته روش‌های زیادی برای درمان زخم دیابتی وجود دارند که در صورت اقدام به موقع از بروز عوارض خطرناک جلوگیری می‌کنند.

یکی دیگر از عوارض دیابت ، ورم پا می‌باشد. درمان ورم پا و قوزک پا به دلیل انباشته‌شدن مایع در بافت‌ها ایجاد می‌شود. انباشته شدن مایع در بافت‌ها به دلایل زیادی مانند خوردن غذای شور ، تغییرات هورمونی ، دیابت و … صورت می‌گیرد. دیابت موجب اختلال در گردش خون می‌شود. اختلال در گردش خون موجب تجمع مایعات در بخش‌هایی از پا می‌شود. در ادامه روش‌های مناسب برای درمان ورم پا ناشی از دیابت را بیان می‌کنیم.

ورزش و ورم پا

ورزش نقش زیادی در کنترل و مدیریت دیابت دارد. عدم تحرک موجب می‌شود که پاهای شما بیشتر تورم پیدا کنند. ورزش به دلیل بهبود و تقویت گردش خون از تورم پاها جلوگیری کرده و یا تورم پاها را کاهش می‌دهد. روزانه نیم ساعت ورزش ، برای تمام افراد دیابتی توصیه می‌شود تا از عوارض دیابت جلوگیری شود.

رژیم غذایی و کاهش وزن چه تأثیری در ورم پاها دارند ؟

کاهش وزن اثر زیادی برای کاهش تورم در پاها دارد. افزایش وزن ، سبب آسیب به رگ‌ها و عروق می‌شود و تورم پاها را بیشتر می‌کند. یک فرد دیابتی باید توجه زیادی به کنترل وزن و رعایت رژیم غذایی خود داشته باشد. رژیم غذایی دیابتی‌ها باید فاقد نمک زیادی و حاوی فلفل قرمز ، پودر سیر ، آویشن ، رزماری و سایر گیاهان مفید دیابتی باشد. مصرف روزانه 8 الی 10 لیوان آب برای پیشگیری از تورم پا و کاهش تورم پا مفید است.

همچنین ببینید: مراقبت پای دیابتی و چسب بخیه مناسب زخم های مختلف

مصرف مکمل‌های منیزیم

یکی دیگر از اقدامات لازم برای درمان ورم پا ناشی از دیابت ، مصرف مکمل‌های منیزیم می‌باشد. منیزیم ، یک نوع ماده مغذی می‌باشد که سبب بهبود عملکرد عصبی و کنترل سطح قندخون می‌شود. گاهی اوقات تورم پاها علامت کمبود منیزیم می‌باشد. مصرف روزانه 200 الی 400 میلی گرم منیزیم با دستور پزشک به کاهش تورم پاها کمک زیادی می‌کند. مصرف بیش از حد منیزیم می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. بنابراین باید از مصرف خودسرانه این دارو پرهیز کنید و فقط با دستور پزشک این مکمل را مصرف نمایید.

خیس کردن پاها با محلول نمک اپسوم

نمک اپسوم ، ماده‌ای متشکل از سولفات منیزیم می‌باشد که برای درمان ورم پا ناشی از دیابت مورد استفاده قرار می گیرد. مقداری نمک اپسوم را درون ظرفی از آب ریخته و پاها را به مدت بیست دقیقه در آن قرار دهید. بهتر است دمای آب ولرم باشد. اگر فرد دیابتی دارای زخم دیابتی می‌باشد ، از انجام این کار خودداری کند. زیرا ممکن است زخم را تحریک کند. برای درمان زخم دیابتی می‌توانید از محصولات زخم تریتا استفاده کنید.

تحرک کافی برای درمان ورم پا ناشی از دیابت

اگر امکان انجام ورزش و پیاده‌روی طولانی را به دلایل گوناگونی ندارید‌ ،‌ در خانه یک ساعت را برای راه رفتن آرام اختصاص دهید. از نشستن‌های طولانی مدت خودداری کنید که سبب افزایش تورم می‌شود. فعالیت داشتن و راه رفتن در منزل ، سبب افزایش جریان خون و کمک به بهبود تورم می‌شود.

پاهای خود را بالا نگه دارید

بالا نگه داشتن پاها ، از تجمع مایعات در بخش‌های پایینی بدن جلوگیری می‌کند. زمانی که روی کاناپه یا تخت خود دراز کشیدید ، چندین بالش زیر پای خود قرار داده و پاها را بالاتر از سطح قلب خود نگهدارید. اگر تایم زیادی را پشت میز هستید ، از یک چهارپایه برای بالا نگه داشتن پاها کمک بگیرید.

برای درمان ورم پا ناشی از دیابت ، از جوراب‌های فشرده استفاده کنید

برای درمان ورم پا جوراب‌های فشرده به کنترل میزان فشار در پاها کمک شایانی می‌کند. تنظیم فشار در بخش پاها ، سبب بهبود جریان خون و کاهش تورم می‌شود. جوراب‌های متراکم را از فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی و … خریداری کنید. جوراب‌های فشرده نباید خیلی تنگ باشند.

تریتا | ارائه دهنده انواع پانسمان پیشرفته ترمیم زخم

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *