درمان خال گوشتی

درمان خال گوشتی

درمان خال گوشتی

درمان خال گوشتی معمولاً با لیزر درمانی انجام می‌شود. در روش لیزر درمانی، جای زخم یا اسکار ناشی از برداشتن خال گوشتی به زودی محو می‌شود.

خال گوشتی چیست ؟

خال گوشتی شبیه یک لکه قهوه‌ای متورم است که در اندازه‌های گوناگونی وجود دارد. رنگ این خال‌ها ممکن است به رنگ‌های خرمایی، سیاه، قهوه‌ای، قرمز و … باشند. به لحاظ ظاهری مشابه شکل دایره یا بیضی هستند. اندازه این خال‌ها معمولاً کمتر از 6 میلی‌متر است. شکل خال‌های گوشتی به تدریج تغییر می‌کند و حتی ممکن است محو شوند. تغییرات هورمونی در سنین بلوغ و بارداری خانم‌ها موجب تیره شدن و بزرگ شدن این خال‌ها می‌شوند. برداشتن این خال‌ها با روش‌های نامناسب سبب ایجاد زخم‌های وخیمی می‌شوند. اگر این خال‌ها را دستکاری نموده‌اید و زخم شده‌اند، باید برای درمان زخم ناشی از آن به پزشک مراجعه نمایی.

عوامل مؤثر در ایجاد خال‌های گوشتی

قبل از بررسی روش‌های درمان خال گوشتی، به بررسی عوامل مؤثر در پیدایش این خال‌ها می‌پردازیم.

  • افراد دیابتی مستعد بروز خال‌های گوشتی هستند.
  • برخی از خانم‌های باردار به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش سطح هورمون‌های رشد به ویژه در ماه‌های آخر بارداری‌، با ایجاد این خال‌ها مواجه می‌شوند.
  • وراثت هم می‌تواند سبب ایجاد خال‌های گوشتی شود. اگر افرادی در خانواده شما خال‌های گوشتی داشته باشند، ممکن است شما نیز به این خال‌ها دچار شوید.
  • ویروس‌های پاپیلومای انسانی سبب بروز خال‌های گوشتی می‌شوند.
  • مشکلات و اختلالات هورمونی در پیدایش خال‌های گوشتی بسیار مؤثر هستند.
  • چاق ، فشارخون بالا و دیس لیپیدمی از عوامل افزایش دهنده پیدایش خال‌های گوشتی هستند.

تریتا | پانسمان زخم | ضد عفونی زخمجراحی خال گوشتی

جراحی از متداول‌ترین شیوه‌های درمانی خال‌های گوشتی است. این روش با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. برای برداشتن خال در این روش از سه شیوه استفاده می‌کنند.

خارج سازی کامل تراشه‌ای

پزشک با بی‌حسی موضعی فرد، توسط چاقوی بسیار تیز پزشکی که بسیار کوچک است، سطح خال را به طور کامل برش می‌زند. سپس سطح خال را با پوست‌های پیرامونش یکسان می‌کند. کرم‌های موضعی برای از بین بردن جای زخم ناشی از جراحی‌‌، مانند کرم ویتامین A و کرم ویتامین C مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین ببینید: بیوفیلم چیست؟

بیوپسی پانچ

در روش بیوپسی پانچ توسط یک دستگاه مخصوص به برداشتن خال اقدام می‌کنند و بخش مکعبی مانندی از پوست را پانچ می‌کنند. روش بیوپسی پانچ برای برداشتن خال‌های بسیار کوچک به کار می‌رود.

جراحی برشی برای درمان خال گوشتی

یکی دیگر از روش‌های جراحی خال گوشتی، جراحی به شیوه برشی است. در این روش خال را به صورت کامل برش می‌زنند، سپس زخم را بخیه می‌زنند. تعداد بخیه‌ها بستگی به بزرگی خال دارد. برای محو کردن جای بخیه حاصل از این روش، می‌توانید از محصولات پیشرفته زخم استفاده کنید. این پانسمان‌ها برای محو کردن جای بخیه و اسکار زخم بسیار اثرگذار می‌باشند. اسپری آنتی‌سپتیک طباسپت از محصولات تریتا است که به تسریع روند ترمیم بخیه پس از جراحی خال گوشتی کمک کرده و از عفونت نیز پیشگیری می‌کند.

برداشتن خال گوشتی با لیزردرمانی

یکی دیگر از روش‌های درمان خال گوشتی که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، لیزر درمانی است. در این روش، ابتدا محل خال را با بی‌حس کننده‌ها به صورت موضعی بی‌حس می‌کنند. بی‌حسی به گونه‌ای می‌باشد که فرد در هنگام لیزر درمانی هیچ دردی را حس نمی‌کند.

در مرحله‌ی بعد رنگدانه‌های خال گوشتی به کمک لیزر بیرون می‌آید. سپس رنگدانه‌ها را کاملاً تمیز می‌کنند. اسکار ایجاد شده روی پوست با گذشت زمان از بین می‌رود. تغییر رنگ محل درمان در روزهای ابتدایی درمان خال گوشتی با لیزردرمانی، کاملاً طبیعی است و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

در روزهای ابتدایی لیزر درمانی به هیچ عنوان در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار نگیرید. استفاده از کرم های ضدآفتاب با SPF مناسب، در بیرون از خانه الزامی می‌باشد.

لیزردرمانی یک روش مطمئن و بدون عارضه است. عوارض ناشی از عمل جراحی برداشتن خال، در این روش وجود ندارد. درد لیزر درمانی در مقایسه با سایر روش‌ها کمتر است.

کرم‌های از بین برنده خال گوشتی

برای درمان خال گوشتی که زیاد برجسته نیست‌، می‌توان از کرم‌های مخصوص از بین برنده خال گوشتی استفاده نمود. این کرم‌ها به مرور سبب کمرنگ شدن خال می‌شوند. کرم‌های از بین برنده خال گوشتی، برجستگی خال را از بین نمی‌برند. اما به دلیل از بین بردن رنگ آن، خال‌ها را تا حدودی محو می‌کنند.

تریتا | پانسمان زخم | ضد عفونی زخماز بین بردن جای خال گوشتی

پس از حذف خال گوشتی از روی پوست ممکن است شاهد جای زخم یا اسکار آن باشیم. رعایت موارد زیر به پیشگیری و کاهش جای زخم کمک می‌کنند:

  • از نور خورشید دوری کنید. طی 6 ماه پس از انجام جراحی حتما از کرم‌های ضد آفتاب مناسب استفاده کنید.
  • در محل زخم کشش ایجاد نکنید. هر چقدر کشش و حرکت پوست در ناحیه کم‌تر باشد اسکار زودتر محو می‌شود.
  • زخم را مرطوب و تمیز نگه دارید. زخم‌ها و اسکارهای خشک معمولاً دیرتر بهبود پیدا می‌کنند.
  • طی 6 هفته از پانسمان‌های مناسب استفاده کنید. پانسمان پلی‌اورتان برای حفظ رطوبت زخم مناسب است. شما می‌توانید از پانسمان پلی‌اورتان طبافلکس برای بهبود زخم و جلوگیری از ایجاد اسکار زخم خال گوشتی استفاده کنید.

در صورتی که اسکار بر روی پوست ایجاد شده و بهبود نیافته است می‌توان با استفاده از روش‌های زیر، آن را درمان کرد:

  • فریز اسکار با روش کرایوسرجری
  • لیزر و نور درمانی

نتیجه گیری

در این مطلب به بررسی خال‌های گوشتی، عوامل، روش‌های درمانی و مراقبت‌های پس از برداشتن آن پرداخته و اطلاعات و راهکارهای کاملی را در اختیار شما قرار دادیم. شما می‌توانید برای مشاوره در مورد درمان زخم خال گوشتی خود با کارشناسان تریتا ارتباط برقرار کرده تا راهکار مناسب برای ترمیم زخم را به شما ارائه دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *