درمان آبله مرغان

درمان آبله مرغان

در صورت شدت علائم بیماری آبله مرغان برای درمان آبله مرغان ، به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات درمانی لازم و مؤثر صورت گیرد.

آبله ، عفونت ویروسی می‌باشد که سبب ایجاد تغییراتی روی پوست می‌شود. این ویروس که به واریسلا نیز معروف است ، یک بیماری مسری می‌باشد. وارسیلا بسیاری از افراد را به ویژه در کودکی درگیر می‌کند. این بیماری در اکثر مواقع خطری ندارد و پس از گذشت دوره آن بهبود می‌یابد. اما در موارد نادر عوارض شدیدی از خود نشان می‌دهد و ممکن است فرد را در بیمارستان بستری کند.

علائم آبله مرغان

آبله مرغان در بیشتر افراد با نشانه‌هایی همراه می‌باشد که با دیدن این نشانه‌ها با توجه به وخامت علائم ، برای درمان آبله مرغان اقدام می‌شود.

این نشانه‌ها به صورت تب ، کم اشتهایی ، سردرد و حالت تهوع ، بدن درد و خستگی می‌باشد. در روزهای ابتدایی بیماری ، جوش‌ها یا تاول‌هایی روی پوست ظاهر می‌شود که در اکثر مواقع با گذشت چندین روز از بین می‌روند. تاول‌های ایجاد شده آبدار می‌باشند.

در نوع وخیم بیماری این جوش‌ها و تاول‌ها  در دهان یا چشم و گلو و … ایجاد می‌شوند.

عوارض آبله مرغان

آبله مرغان در اکثر افراد خفیف ایجاد می‌شود. اما در صورتی که افراد به آبله مرغان شدید دچار شوند و به درمان آبله مرغان اقدامی نکنند ، احتمال دارد عوارض شدیدی برای آنها ایجاد شود.

این عوارض شامل عفونت‌های شدید باکتریایی ، ذات‌الریه ، کاهش شدید آب بدن و کاهش وزن ، سندروم ری ، ضایعات شدید پوستی ، شینگلز ، التهاب مغز و … می‌باشد.

افراد مستعد بیماری آبله مرغان

احتمال بروز آبله مرغون در تمام افراد وجود دارد. اما در یکسری از افراد احتمال بروز این بیماری بیشتر است.

خانم‌های باردار ، افرادی با سیستم ایمنی ضعیف ، افراد مصرف کننده‌های داروهای شیمی درمانی ، افراد مصرف کننده داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن ، افراد مصرف کننده داروهای استروئیدی ، افراد مصرف کننده مواد مخدر و نوزادانی که واکسن آبله را نزده‌اند ، بیشتر به این بیماری دچار می‌شوند.

پیشگیری از آبله مرغان با دریافت واکسن

این مثل که پیشگیری از درمان بهتر است در مورد آبله صدق می‌کند. پیشگیری با دریافت واکسن ، بهتر از درمان آبله می‌باشد. واکسن آبله مرغان برترین روش پیشگیری از این بیماری می‌باشد. واکسن آبله به میزان 90 درصد در برابر این بیماری ایمنی ایجاد می‌کند. افرادی که واکسن آبله را بزنند به این بیماری دچار نمی‌شوند یا بسیار خفیف دچار می‌شوند.

واکسن آبله را 12 تا 23 ماهگی برای خردسالان تزریق می‌کنند. اگر در این سن ، افراد واکسن را دریافت نکرده باشند ، در سن 7 تا 12 سالگی به صورت دو دز برای آنها تزریق می‌شود. فاصله بین دریافت دو دز سه ماه می‌باشد. چنانچه فردی در این سنین هم موفق به دریافت واکسن نشده باشد ، می‌تواند واکسن را در هر سنی به صورت دو دز به فاصله یک ماه تزریق کند.

واکسن آبله برای خانم‌های باردار ، افراد حساس به ژلاتین و داروهای آنتی‌بیوتیک و افرادی با سیستم ایمنی ضعیف مناسب نمی‌باشد.

 

درمان آبله مرغان چگونه است ؟

اگر به این ویروس مبتلا شده‌اید ، توجه داشته باشید که این ویروس در 48 ساعت ابتدایی به شدت مسری می‌باشد. لذا از ارتباط با کسانی که به این بیماری دچار نشده‌اند و واکسن نزده‌اند ، خودداری کنید.

برای آبله مرغون یا واریسلا درمان خاصی وجود ندارد. اما در صورت وخامت علائم باید به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات لازم از سوی پزشک انجام شود.

داروهایی که پزشک در صورت وخامت بیماری برای درمان آبله مرغان تجویز می‌کند ، داروهای ضد ویروسی می‌باشد.

برای کاهش سوزش و خارش زخم‌ها یا تاول‌ها ، داروهای مسکن و آنتی هیستامین می‌تواند مناسب باشد. نوشیدن مایعات فراوان سبب بهبود خارش و سوزش زخم‌ها می‌شود.

برای درمان زخم های آبله و تاول‌ها ، از خارش آنها خودداری کنید. با استفاده از ماسک‌های خنک ، التهاب آنها را کاهش دهید.

پزشک برای درمان زخم آبله و تاول‌های آن ، کرم‌ها و لوسیون‌های مناسب را تجویز می‌کند.

همچنین ببینید : مراقبت از زخم فشاری

درمان جای زخم آبله مرغان

با وجود اقدامات مربوط به درمان آبله مرغون ، ممکن است جای زخم‌های آبله مرغان روی پوست باقی بماند. برای رفع جای زخم‌های آبله مرغان در حالتی که هنوز مدت زیادی از ایجاد زخم نگذشته باشد ، می توانید از محصولات زخم که برای درمان جای زخم مناسب هستند ، استفاده کنید. نمونه‌ای از این محصولات با کیفیت ، محصولات زخم تریتا می‌باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *