خطر گازگرفتگی توسط حیوانات

بیشترین خطر گازگرفتگی توسط حیوانات ، عفونت می‌باشد. این عفونت از باکتری‌ها و میکروب‌های داخل دهان حیوان ایجاد می‌شود.

عوارض گاز گرفتگی توسط حیوانات

اکثر گاز گرفتگی‌ها عوارضی مانند مشکلات زیر ایجاد می‌کنند.

ایجاد زخم و عفونت زخم

جداشدن بافت‌های ماهیچه فرد

صدمه به استخوان و بافت‌های عروقی

مننژیت مغزی در صورت گازگرفتگی شدید جمجمه

تتانوس

خطر گازگرفتگی توسط حیوانات ممکن است به صورت تتانوس بروز کند. این عارضه نشانه‌هایی مانند اختلال در بلع ، قفل شدن فک ، اسپاسم عضلات گردن ، اسپاسم عضلات شکم  و سایر اسپاسم‌های دردناک به همراه دارد.

هاری

چنانچه فرد واکسن هاری را تزریق نکند ، عفونت هاری عوارض‌های خطرناکی را برای فرد ایجاد می‌کند. اگر زخم سطحی باشد ، برای درمان زخم به ضدعفونی کردن زخم و تزریق واکسن اقدام می‌کنند. اگر زخم عمیق و شدید باشد ، برای درمان زخم ممکن است از سلول‌های ضدهاری استفاده کنند.

خفاش‌ها معمولاً مبتلا به هاری می‌باشند. این حیوانات می‌توانند بدون برجای گذاشتن هیچگونه نشانه ای ، فرد را به هاری آلوده کنند. لذا افرادی که در محل‌هایی که خفاش دارد ، حضور دارند باید احتیاط بسیاری کنند.

شدت خطر گازگرفتگی توسط حیوانات

گازگرفتگی توسط حیوانات افراد زیادی را ممکن است درگیر کند. شدت خطر گازگرفتگی با توجه به نوع حیوان ، میزان آسیب وارد شده ، محل گازگرفتگی و … متفاوت می‌باشد. بیشترین حیواناتی که مسبب گازگرفتگی هستند ، سگ و گربه می‌باشند. میزان احتمال عفونت گازگرفتگی سگ حدود 15 درصد و احتمال عفونت گازگرفتگی گربه حدود 50 درصد می‌باشد.

کمک‌های اولیه پس از گازگرفتگی

تا رساندن فرد به مراکز درمانی و یا رسیدن اورژانس ، اقدامات زیر را انجام دهید.

خون‌های اطراف زخم و سایر مواد موجود روی زخم را پاک کنید.

اگر خونریزی زخم ادامه دارد ، با وارد نمودن فشار به صورت مستقیم برای چندین دقیقه سعی در توقف خونریزی نمایید.

با مواد ضدعفونی کننده‌ای که در دسترس دارید مانند آب و صابون ، زخم را شستشو دهید. برای ضدعفونی در صورت امکان از گاز استریل استفاده کنید.

با یک پارچه تمیز یا پانسمانی که در دسترس دارید ، روی زخم را بپوشانید.

محل آسیب دیده شده را بالا نگه دارید.

عفونت زخم گازگرفتگی

خطر گازگرفتگی توسط حیوانات باید جدی گرفته شود. گازگرفتگی ممکن است موجب عفونت شود. احتمال عفونت در گازگرفتگی گربه از سگ بیشتر می‌باشد. عفونت زخم گازگرفتگی به علت مواد میکروبی داخل دهان یا بزاق حیوان ایجاد می‌شود.

علائم و نشانه‌های این عفونت به صورت تب و لرز ، تورم دهان ، وجود ترشحات عفونی در زخم ، التهاب غدد لنفاوی ، تعریق ، اختلالات تنفسی ، دردهای شدید و … می‌باشد.

درمان گاز گرفتگی توسط حیوانات

به محض گاز گرفتگی توسط حیوانات ، به مراکز درمانی مراجعه کنید. اقدامات درمانی زودهنگام می تواند خطر گازگرفتگی توسط حیوانات را به کمترین میزان برساند.

اولین مرحله‌ی درمان زخم گازگرفتگی ، ضدعفونی نمودن زخم می‌باشد.

با تشخیص پزشک ممکن است برخی از بافت‌های آسیب دیده پوست و لخته‌های خون برداشته شوند. در صورت تشخیص پزشک نمونه‌ای برای انجام آزمایش کشت باکتریایی برداشته می‌شود. زیرا در صورت وخامت زخم و میزان عفونت ، با توجه به نتیجه آزمایش کشت آنتی‌بیوتیک مناسب تجویز می‌شود.

اگر مبتلا به دیابت هستید ، باید پزشک را در جریان بگذارید تا اقدامات درمانی را با در نظر داشتن فاکتورهای درمان زخم دیابتی ، صورت دهد.

برای پانسمان زخم می‌توانید از پانسمان‌های پیشرفته تریتا استفاده کنید تا نتیجه بخشی بهتری حاصل گردد.

آنتی بیوتیک مناسب برای عفونت زخم با صلاح دید پزشک و بر اساس شدت عفونت ، تجویز می‌شود. ممکن است نیاز به دریافت آنتی‌بیوتیک‌های وریدی باشد.

در موارد حاد با توجه به افزایش خطر گازگرفتگی توسط حیوانات ، ممکن است فرد در بیمارستان بستری شود. در این صورت روش‌های درمانی جدی تری انجام می‌شود و فرد تحت مراقبت‌های ویژه قرار می‌گیرد.

برای کاهش درد و بی قراری بیمار ، از مسکن‌ها مانند ایبوپروفن و استامینوفن می‌توان استفاده نمود.

اگر گازگرفتگی منجر به پارگی بافت‌ها شده باشد ، ممکن است نیاز به بخیه هم باشد. پس از بخیه برای جلوگیری از عفونت بخیه ، بهبود سریع جای زخم و بخیه از پانسمان‌های پیشرفته تریتا استفاده کنید.

واکسن‌های لازم برای گازگرفتگی

پزشک واکسن‌های هاری ، آنفولانزا ، کزاز و هپاتیت را با توجه به در نظر گرفتن شرایط برای فرد مصدوم تجویز می‌نماید. چنانچه بیش از ده سال واکسن کزاز تزریق نکرده‌اید ، برای تزریق آن در صورت شدت خونریزی ، بهتر است آمپول تقویتی نیز دریافت کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *