ارتباط بین بیماری قلبی و دیابت

بیماری قلبی و دیابت

بیماری قلبی و دیابت با یکدیگر در ارتباط هستند. اکثر افراد دیابتی در معرض خطر ناراحتی‌های قلبی و عروقی مانند سکته قلبی هستند.

آیا بیماری‌های قلبی از عوارض دیابت هستند ؟

دیابت یک نوع بیماری است که به‌آسانی قابل کنترل و درمان می‌باشد. البته برای کنترل و درمان دیابت اقدامات زیادی باید انجام شود. اگر دیابت کنترل و درمان نشود‌، مشکلات زیادی را برای افراد به‌وجود می‌آورد. به طور مثال زخم دیابتی یکی از عوارض دیابت است که در صورت عدم درمان‌، می‌تواند قطع عضو فرد دیابتی را به همراه داشته باشد. امروزه روش‌های درمانی زیادی برای درمان زخم دیابتی وجود دارد. اما بهتر است با روش‌های پیشگیرانه از ایجاد این مشکلات جلوگیری نمود.

یکی دیگر از عوارض دیابت‌، بیماری‌های قلبی هستند. بیماری‌های قلبی بیشتر در اثر عوارض دیابت نوع دو ایجاد می‌شوند. در ادامه به شرح دلایل ابتلا افراد دیابتی به بیماری‌های قلبی می‌پردازیم.

فشارخون بالا یا هایپرتنشن در بیماری قلبی و دیابت

یکی از عواملی که موجب ارتباط بین بیماری قلبی و دیابت می‌شود‌، فشارخون بالا است. مطالعات نشان داده است که میان فشارخون بالا و مقاومت به انسولین ارتباط مستقیمی وجود دارد. چنانچه افراد دیابتی مبتلا به فشارخون بالا باشند، ریسک ناراحتی‌های قلبی آن‌ها چندین برابر می‌شود.

کلسترول یا تری گلیسیرید بالا

افراد دیابتی در اکثر موارد سطح کلسترول غیرعادی دارند که سبب افزایش کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب می‌شود. این مشکلات در افرادی که مبتلا به بیماری‌های قلبی هستند‍، بیشتر ایجاد می‌شود. این شرایط می‌تواند سبب ابتلا به دیس لیپیدمی آتروژنیک شود که با مقاومت به انسولین در ارتباط مستقیمی است.

چاقی در بیماری قلبی و دیابت

چاقی یکی از مشکلاتی است که با بیماری قلبی و دیابت در ارتباط می‌باشد. کاهش وزن، سبب کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود و غلظت انسولین را به میزان زیادی کم می‌کند و میزان حساسیت انسولین را به طور چشم‌گیری افزایش می‌دهد. برای کاهش وزن باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشته باشید. کاهش وزن باید به صورت تدریجی باشد تا برگشت‌ناپذیر باشد.

عدم تحرک ، عامل ارتباط بیماری قلبی و دیابت

عدم تحرک‌، مقاومت به انسولین را افزایش داده و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد. ورزش از ابتلا به دیابت نوع دو پیشگیری کرده و سطح فشارخون را کم می‌کند‌، در نتیجه احتمال سکته‌ی قلبی کاهش پیدا می‌کند. افراد دیابتی که بیماری‌های قلبی دارند باید با نظر پزشک ورزش کنند و تمرینات ورزشی مخصوصی را انجام دهند.

روش‌های کاهش ریسک تأثیر دیابت بر بیماری قلبی

بیماران دیابتی‌، امکان کاهش ریسک بروز ناراحتی‌های قلبی و حملات قلبی را با رعایت کردن فاکتورهای ریسکی دارند. کنترل دیابت تحت نظر پزشک و انجام درست توصیه‌های پزشک‌، از موارد بسیار مهمی در مدیریت دیابت می‌باشد. کاهش وزن و عدم برگشت به وزن قبلی‌، یک روش کاهش ریسک تأثیر دیابت بر بیماری قلبی است. مصرف منظم داروها از دیگر مواردی است که باید در دستور کار قرار بگیرد.

روش ABCDEs برای کنترل دیابت

  • در این قانون‌، 8 مورد اصلی برای کنترل و پیشگیری از بیماری قلبی و دیابت وجود دارد که باید مورد توجه واقع شود.
  • حرف A اشاره به A1C دارد. تمامی افراد باید این فاکتور را به کمتر از هفت درصد برسانند. بدین منظور باید سطح قندخون کنترل شود. این فاکتور با انجام آزمایش خون مشخص می‌شود.
  • حرف B اشاره به فشارخون دارد. فشارخون تمامی افراد باید از 8/13 کمتر باشد.
  • حرف C به کلسترول خون اشاره دارد. میزان کلسترول بد افراد که با LDL نشان داده می‌شود‌، بایستی پایین‌تر از 2.0 باشد.
  • حرف D اشاره به داروهای مراقبت کننده قلب اشخاص دارد. درباره داروهایی که از حملات قلبی و سکته پیشگیری می‌کنند‌، اطلاعاتی بدست آورید. بهتر است این اطلاعات را از پزشک خود بدست آورید. برخی از این داروها شامل آسپیرین‌، کلوپیدوگرل و … هستند.
  • حرف E اشاره به ورزش و رژیم غذایی در بیماری قلبی و دیابت دارد. ورزش در پیشگیری از بیماری قلبی و دیابت نقش مهمی دارد.
  • حرف S اشاره به غربالگری دارد. باید چشم‌، قلب‌، کلیه‌، پا و … به صورت منظم معاینه و غربالگری شوند. آزمایش‌های مربوطه‌، باید به صورت دوره‌ای و منظم انجام شود.
  • حرف S به ترک دخانیات اشاره دارد. هرگونه دخانیات باید ترک شود و فرقی ندارد که چه نوع دخانیاتی است تا از بیماری قلبی و دیابت جلوگیری شود.
  • حرف S به منظور مدیریت و کنترل شرایط فرد مانند استرس است. برای کنترل این بیماری‌ها باید استرس را از خود دور کرده و با آرامش اقدامات درمانی را پیگیری نمایید. استرس سبب بدتر شدن شرایط بیماری می‌شود.

نتیجه‌گیری

در این مطلب ارتباط بین دیابت و بیماری قلبی و دلایل ابتلا به آن را شرح داده شده است. اگر مبتلا به بیماری دیابت هستید بهتر است تا تمامی روش‌های ذکر شده برای کنترل و پیشگیری از عوارضی مانند بیماری‌‌های قلبی یا زخم‌های دیابتی را رعایت کتید. چنانچه دچار زخم‌های ناشی از دیابت شدید می‌توانید از طریق مشاوره با کارشناسان تریتا از محصولات پیشرفته زخم استفاده کنید. پانسمان‌های ورقه‌ای ماتریکس کلاژن طبادرم و طبادرم پلاس نقره از جمله محصولات مناسب برای درمان این زخم‌ها هستند.

تریتا | ارائه دهنده انواع پانسمان پیشرفته ترمیم زخم

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *