کنترل و کاهش قند خون

کاهش قند خون

کاهش کاهش قند خون برای افراد دیابتی که کاهش قند خون بالایی دارند ، یک دغدغه به شمار می‌آید. آنها برای این دغدغه راهکارهای متفاوتی را انجام می‌دهند.

علت اهمیت کنترل قند خون

دیابت یک بیماری متابولیکی و مزمن است که به سه نوع دیابت نوع یک ، دیابت نوع دو و دیابت بارداری تقسیم می‌شود. دیابت خود می‌تواند سبب بروز بیماری‌های دیگری شود و مشکلات زیادی را برای افراد دیابتی بوجود بیاورد. عوارض دیابت به صورت مشکلات بینایی ، ناراحتی‌های کلیوی ، مشکلات قلبی و عروقی ، بیماری‌های لثه و دهان و … می‌باشند.

بیماری‌هایی که در اثر دیابت ایجاد می‌شوند ، بسیار زیاد می‌باشند. دیابت گاهی سبب مشکلات پوستی و ایجاد زخم‌هایی در نقاط مختلف بدن می‌شود. زخم‌هایی که به ظاهر ساده و کم اهمیت می‌باشند ، اما در صورت عدم درمان زخم ها مشکلات زیادی بوجود می‌آید. عدم درمان زخم دیابتی می‌تواند قطع عضو فرد دیابتی را به همراه داشته باشد.

با توجه به مشکلات گفته شده ، ضرورت کنترل کاهش قند خون در تمامی افراد به ویژه افراد دیابتی مشخص می‌گردد. در همین راستا برخی از راهکارهای کنترل و کاهش کاهش قند خون را مرور می‌کنیم.

قطع کربوهیدرات‌ها

کربوهیدرات‌ها از مواد افزایش دهنده سطح کاهش قند خون و افزایش دهنده وزن می‌باشند. کربوهیدرات‌ها پس از هضم ، سریعاً به قند تبدیل می‌گردند. یک رژیم غذایی با کربوهیدرات پایین می‌تواند در پایین آوردن سطح کاهش قند خون نقش زیادی داشته باشد. کربوهیدرات‌هایی شامل سبزیجات ، میوه‌ها ، برنج قهوه‌ای ، گندم سیاه و … برای دیابتی‌ها مفید می‌باشد.

مصرف چربی‌های خوب برای کاهش قند خون

برای داشتن یک تغذیه سالم ، از مصرف چربی‌های سالم مانند روغن‌های طبیعی و روغن ماهی غافل نشوید. از روغن دانه‌های گیاهی طبیعی استفاده کنید. روغن‌ها و چربی‌هایی که تأمین کننده اسیدهای چرب امگا 3 هستند. زمانی که شما کربوهیدرات پایینی مصرف می‌کنید ، حتماً به چربی‌های سالم نیازمند می‌باشید.

اندازه مناسب وعده‌های غذایی

باید برای وعده‌های غذایی خود ، اندازه مشخصی تعیین نمایید. زیاد بودن حجم وعده‌های غذایی ، سبب بالا رفتن کاهش قند خون می‌گردد. آرام غذا خوردن و خوب جویدن غذا مواردی می‌باشند که در زود سیر شدن شما نقش دارند. بنابراین یک وعده غذایی اندازه به شرطی که به آرامی خورده شود و کاملاً جویده شود ، شما را سیر می‌کند و از افزایش کاهش قند خون شما جلوگیری می‌کند.

مصرف بالای فیبر

یکی دیگر از مواردی که در کنترل و کاهش کاهش قند خون مؤثر می‌باشد ، مصرف فیبر بالا در رژیم غذایی می باشد. فیبر به آرامی هضم می‌شود و سطح کاهش قند خون را به سرعت بالا نمی‌برد. مصرف فیبر بالا علاوه بر کنترل قندخون ، هضم غذا را آسان‌تر می‌کند. فیبر در میوه‌ها و سبزیجات ، غلات سبوس‌دار و … موجود می‌باشد.

رژیم غذایی دارای پروبیوتیک

طبق مطالعات و بررسی‌های به عمل آمده ، پروبیوتیک تأثیرات زیادی در پایین آمدن گلوکز ، تنظیم میزان انسولین و مقاومت انسولین و … دارد. پروبیوتیک با کنترل عملکرد معده بر متابولیسم گلوکز اثر مثبت دارد.

مصرف ویتامین

مصرف ویتامین کافی برای بدن فرد دیابتی لازم می‌باشد تا سیستم ایمنی بدن فرد را برای استفاده از انسولین تقویت کند. ویتامین‌های ضروری شامل ویتامین C , K , E , B3 , B6 , B12  و … است. این ویتامین‌ها با بهبود سیستم ایمنی فرد ، به کنترل میزان کاهش قند خون آنها کمک می‌کنند. البته در مصرف ویتامین‌ها زیاده‌روی نکنید تا مشکلات دیگری را برای شما ایجاد نکنند.

کنترل وزن برای کاهش قند خون

کاهش وزن به بهبود سطح آمادگی جسمانی و کاهش سطوح HbA1c کمک شایانی می‌کند. همچنین کاهش وزن برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید می‌باشد. اکثر افراد درگیر بیماری‌های قلبی و عروقی دارای اضافه وزن می‌باشند. بیماری قلبی و دیابت و چاقی از عواملی می‌باشند که با همکاری هم سریعاً یک فرد را به کام مرگ می‌کشانند. با مصرف کربوهیدرات مناسب و چربی‌های سالم به کنترل وزن خود کمک کنید.

ورزش و قند خون

ورزش از راه‌های مختلف بر روی دیابت اثرگذار می‌باشد. ورزش منظم می‌تواند سبب کاهش وزن ، بهبود گردش خون ، بهبود حساسیت انسولین ، دفع گلوکز بدن ، کاهش کلسترول و تری گلیسرید و … شود. تمامی موارد گفته شده بر کنترل و کاهش کاهش قند خون  اثرگذار است. بنابراین ورزش منظم و روزانه را در دستور کار خود قرار دهید تا زندگی سالمی را تجربه کنید.

استرس را از خود دور کنید

طبق مطالعات و بررسی‌ها ، استرس در افزایش کاهش قند خون افراد اثرگذار می‌باشد. افراد دیابتی باید ناراحتی‌ها و اضطراب‌های خود را مدیریت کنند. استرس عوارض دیابت را در شما شدیدتر می‌کند. ورزش‌هایی مانند یوگا برای کاهش حس‌های بد و منفی مناسب می‌باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *