اسکار زخم چیست|محصولات ترمیم کننده زخم و نحوه استفاده

اسکار زخم

اسکار زخم

ترمیم زخم ها از طریق ایجاد اسکار در محل زخم یک امر اجتناب ناپذیر است. تشکیل اسکار یک فرآیند طبیعی و پیچیده شامل تشکیل کلاژن و تشکیل مجدد سلول های پوششی است. در واقع اسکار از رسوب رشته های کلاژن، تحریک اپیتلیالیزاسیون و جمع شدگی بافتی رخ می دهد.

تشکیل بافت اسکار بعد از جراحی یکی از مشکلات مهم است که نگرانی های زیادی برای پزشکان و بیماران ایجاد می کند. اسکار ها معمولا به صـورت هایپرتروفیـک یـا آتروفیـک دیده می شوند. اسكارهاي هيپرتروفيك نتيجه تشـديد پاسـخ ترميمـي زخـم هستند و علاوه بر نقايص زيبـايي ممكـن است دردناك و خارش‌دار بوده و محدوديت دامنة حركتي ايجاد نمايند و محدود به ناحیه زخم اولیه باقی می مانند.

اسکارهاي هایپرتروفیک معمولاً 5/1 % تا 5/4 % جامعه را درگیر می کند و ازبین بـردن آن هـا مشکل و پیچیده است.

اسکار چیست؟

کلویید ضایعه برجسته، اریتماتو، سفت و فیبروزی است که در ناحیه نرمه گوش، گردن، چانه، قسمت قدام جناغ، پشت، بالای بازو و پایین ساق پا شایع است. گاهی همراه با خارش و سوزش همراه است.  فراتر از محدوده زخم اولیه رشد و گسترش می یابد.

روش های متعددی از جمله: پانسمان های سیلیکونی، پانسمان های فشاری، ترمیم زخم با رطوبت مناسب، پیشگیری از عفونت و مزمن شدن زخم های جراحی، عصاره پیاز، ویتامین E، رادیوتراپی، کورتیکواستروییدها و لیزر برای  درمان پیشنهاد شده است.

اسپری انتی سپتیک طباسپت و ژل ایکس طباسپت از جمله محصولاتی هستند که با پیشگیری از عفونت و ایجاد رطوبت مناسب باعث کاهش ایجاد اسکار می شوند.

انواع ترمیم کننده زخم

زخم یا جراحت به هرگونه آسیب، جداسازی، شکاف و از بین رفتن پیوستگی و یکپارچگی اپیدرم پوست به تنهایی یا به همراه بافتهای پیوندی زیرین به دلایلی جون ضربه، فشــار، بیماری، جراحت و حرارت می باشد.

بر اساس ماهیت روند ترميم کننده زخم ها، زخم ها را مي توان به دو گروه زخم هاي حاد و مزمن تقسيم نمود. زخمهاي حاد، به گروهي از زخم ها اطلاق ميگردد كه معمولاً سطحي بوده و در مدت 8 تا 12 هفته كاملاً بهبود مي يابند مانند خراش،بریدگی زخم های ناشی از تروما و…. زخمهاي مزمن، بيش از 12 هفته به زمان برای ترمیم نیاز دارند.

زخم های مزمن تحت شرايط بيماري هاي خاص مانند: بدخيمي، عفونت هاي مزمن و يا شرايط فيزيولوژيكي خاص مانند: ديابت، در بدن ايجاد ميگردند. زخم هاي پا، با منشأ ايسكميك و وريدي نيز جزء اين گروه از زخم ها محسوب می شود.

زخم ها نیاز به پوششی دارند که محیطی مناسب را برای ترمیم آن ها فراهم نماید، سرعت ترمیم کننده زخم ها را افزایش دهد و از آن محافظت نماید.در سال های اخیر با توجه به پیشرفت روش های نوین در ترمیم کننده زخم و ساخت پانسمان های پیشرفته ، روند درمان زخم ها متحول شده است.از ویژگی های یک پانسمان مناسب به موارد زیر می توان اشاره کرد.

بند آورنده خونریزی شرکت تریتا

  • مرطوب نگه داشتن محیط زخم
  • قابلیت جذب ترشحات
  • تسریع روند درمان زخم
  • عدم چسبتگی به سطح زخم
  • جلوگیری از نفوذ میکروارگانسیم ها به داخل زخم
  • برقراری تبادل گازها و بخار آب
  • عدم ایجاد درد در هنگام تعویض
  • کنترل بو
  • عدم ایجاد حساسیت
  • مقرون به صرفه

انواع پانسمان زخم:

برای پانسمان زخم از دو روش پانسمان های سنتی (گاز، باند و…) و پانسمان های نوین که دسته بندی متعددی دارند و با توجه به شرابط هر زخم متفاوت هستند می توان استفاده کرد. با پیشرفت علم و فناوری استفاده از پانسمان های نوین در جهان به انتخاب اول درمانگران تبدیل شده است.

انواع پانسمان های نوین:

آلژینات ها برای ترمیم کننده زخم: آلیاف ساخته شده از جلبک های دریایی (جلبک قهوه ای) هستند که توانایی جذب ترشحات را دارند. به صورت ورقه ای ، نواری و پودر موجود هستند. پانسمان های طباگرن و طباگرن پلاس نقره تریتا حاوی آلژینات هستند.

کلاژن ها برای ترمیم کننده زخم: از منابع گاوی، ماهی و خوک گرفته شده اند. کلاژن ها در تحریک تولید پروتئین در ماتریکس خارج سلولی ، رگ زایی در بافت آسیب دیده رطوبت رسانی به سطح زخم بسیار موثر هستند. پانسمان های طبادرم ، طبادرم پلاس نقره و طبابرن تریتا از جمله پانسمان های کلاژنی هستند.

دبرید زخم

فوم ها برای ترمیم کننده زخم: فوم ها محصولاتی حاوی پلی اورتان با قابلیت جذب ترشحات و مدیریت آن هستند. به شکل ها و سایز های مختلف تولید می شوند. برخی از فوم ها خاصیت جذب عمودی ترشحات را دارند که از مسره شدن  لبه های زخم جلوگیری می کند.

گاهی فوم ها آغشته به نقره یا پلی هگزانید هستند که در این صورت یک فوم آنتی باکتریال تلقی می شود. پانسمان طبافلکس تریتا یک فوم پلی اورتان با قابلیت جذب عمودی ترشحات که به پلی هگزانید آغشته شده است.

همچنین ببینید: ترمیم کننده زخم

هیدروژل ها برای ترمیم کننده زخم: از پایه گلیسیرین و آّب تشکیل شده اند. به صورت ورقه ای ، سرنگی و گاز آغشته به ژل می جود می باشند. گاهی ممکن است با پلی هگزانید یا نقره ترکیب شوندکه در این صورت یک هیدروژل آنتی سپتیک به حساب می آیند. پانسمان طباسپت ژل ایکس و طباسپت ژل ایکس پلاس از جمله هیدروژل های حاوی پلی هگزانید هستند.

بند آورنده سریع خون ریزی برای ترمیم کننده زخم: خون ریزی غیر قابل کنترل یکی از عوارض ناشی از تروما، جراحات جنگی و دبریدمان زخم محسوب می شود. استفاده از محصولات بندآورنده خون ریزی از سریع ترین، موثرترین و ساده ترین راه های درمان خون ریزی محسوب می شوند.پانسمان طبااستاپ یک پانسمان پیشرفته جهت انعقاد خون می باشد.

اسکار زخم چیست؟درمان زخم در شرکت تریتا

 

نتیجه گیری ترمیم کننده زخم:

مراقبت و درمان زخم همواره یکی از موارد قابل توجه درمانگران بوده است. با پیشرفت علم و تکنولوژی پانسمان های نوین و پیشرفته در بسیاری از موارد جایگزین روش ها و پانسمان های سنتی شده اند که با توجه به نوع و شرایط هر زخم از یک پانسمان خاص استفاده می شود. جهت دریافت مشاوره برای انتخاب و خرید پانسمان می توانید با شماره 02167354000 تماس حاصل فرمایید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *