آیا خونابه نوع دیگری از زهکشی زخم است؟

زهکشی زخم معمولی

اگر یک زخم باز دارید ، ممکن است متوجه شوید که مایعات تخلیه شده از محل اغلب چیزی غیر از خون قرمز روشن است.
اگر زهکشی قرمز کم رنگ باشد ، یا مایع شفافی  با خون مخلوط بود ، احتمالاً تخلیه خونابه ایی است. این نوع زهکشی معمولاً دلیلی برای نگرانی ندارد.
اگر زهکشی رنگی متفاوت باشد ، ممکن است نشانه عفونت باشد. دانستن تفاوت بین انواع می تواند در تعیین زمان مراجعه به پزشک به شما کمک کند.

خواندن را ادامه دهید تا در مورد زهکشی سرووسانژین و همچنین اینکه انواع دیگر زهکشی زخم ها چگونه است، بیشتر بدانید.

انواع مختلف زهکشی زخم چیست؟

زهکشی خونابه ایی

زهکشی مانند آب نازک است. معمولاً رنگ قرمز روشن یا صورتی دارد ، هرچند ممکن است در بعضی موارد واضح به نظر برسد. شکل ظاهری آن به میزان مخلوط خون قرمز لخته با سرم بستگی دارد.
برای درک بهتر زهکشی خونابه ایی ، شناخت اجزای مختلف خون کمک می کند.
خون شما چهار قسمت اساسی دارد:

پلاسما در زهکشی زخم

این رنگ مایل به زرد است و حاوی سرم است که بیشتر آب است و فیبرینوژن ها پروتئین هایی هستند که به لخته شدن خون کمک می کنند. سرم ، پلاسما بدون فیبرینوژن ها است.

سلول های قرمز خون در زهکشی زخم

این گلبول های قرمز روشن به انتقال اکسیژن از ریه های شما به بقیه بدن کمک می کند. آنها رایج ترین سلولهای یافت شده در خون شما هستند.

گلبول های سفید خون در زهکشی زخم

این سلول های سفید به مبارزه با عفونت کمک می کند.

پلاکت ها

این قطعات سلول هستند که به شریان یا رگ آسیب دیده می رسند. پلاکت ها با هم جمع می شوند تا یک لخته تشکیل شود. لخته به پوشاندن زخم و کند شدن یا جلوگیری از خروج خون از زخم کمک می کند.
مایع تخلیه زخم با سرم و گلبولهای قرمز – زهکشی خونابه ای – می تواند به معنای آسیب دیدن مویرگ ها باشد.
مویرگ ها کوچکترین رگ های خونی در بدن شما هستند. با تغییر پانسمان روی زخم ، مویرگهای نزدیک به سطح پوست به راحتی آسیب می بینند. این بدان معنی است که یک خراش یا زخم با سطح بزرگتر ممکن است به ویژه احتمالاً باعث زهکشی خونابه ای شود.

زهکشی جدی

اگر زهکشی نازک و واضح باشد مایع سروز نیز شناخته می شود. این معمولی است که زخم در حال بهبود است ، اما التهاب اطراف آسیب هنوز زیاد است. مقدار کمی تخلیه سروز طبیعی است. مایع سروز بیش از حد می تواند نشانه ای از باکتریهای بسیار ناسالم روی سطح زخم باشد.

تخلیه زخم غیر طبیعی

سرم یا سرم خون از انواع طبیعی زهکشی از زخم بهبودی است. اما انواع دیگری از زهکشی ها طبیعی نیستند و ممکن است علامت یک عارضه جدی باشد.
انواع اصلی تخلیه غیر طبیعی عبارتند از:

  • خونی
  • بواسیر
  • چرکی
  • مغذی

اگر زخم شما علائم تخلیه غیر طبیعی را نشان می دهد، به پزشک خود مراجعه کنید. آنها می توانند تعیین کنند که چرا این اتفاق می افتد و هر عارضه ای را که ایجاد کرده است درمان می کند.

بیشتر بخوانید : درمان زخم سوختگی

زهکشی سنگی

زخمهای عمیق تر که شامل لایه های ضخیم تری از بافت است ، به احتمال زیاد باعث ایجاد زهکشی سنگین یا خون قرمز پررنگ می شوند. این به طور معمول اندکی پس از تشکیل زخم رخ می دهد.
اگر خون قرمز بعد از گذشت چند روز هنوز در حال تخلیه باشد ، ممکن است نشان دهد که آسیب بیشتری به زخم وارد شده است. این ممکن است به این دلیل باشد که شما بعد از دریافت زخم خیلی فعال هستید یا به دلیل اینکه به طور صحیح زخم درمان نشده است.

زهکشی بواسیر

اگر زهکشی سنگین به جریان خود ادامه دهد ، ممکن است در واقع نشانه خونریزی باشد. خونریزی در صورت آسیب به شریان یا رگ رخ داده است.
اگر خون قرمز روشن و پراکنده باشد ، ممکن است به معنای پارگی دیواره شریان باشد.

اگر خون قرمز تیره باشد و به طور مداوم جریان داشته باشد ، ممکن است به معنای پارگی رگ باشد.
اگر زخم کوچک یا کم عمق باشد ، اعمال فشار مستقیم با پارچه تمیز یا باند استریل ممکن است برای متوقف کردن خونریزی کافی باشد.

بعد از متوقف شدن خونریزی ، باید زخم را تمیز کنید ، آن را با کرم آنتی بیوتیک درمان کرده و دوباره آن را بپوشانید.
اگر زخم در سطح عمیق یا بزرگ باشد ، ممکن است لازم باشد به پزشک مراجعه کنید.

اگر مطمئن نیستید که به بخیه یا توجه جدی نیاز دارید ، از مراجعه به اورژانس یا کلینیک دریغ نکنید.
اگر خونریزی کنترل نشده است ، با خدمات اضطراری محلی خود تماس بگیرید.

زهکشی چرکی

زهکشی زخم که بافتی شیری دارد و به رنگ خاکستری ، زرد یا سبز است به عنوان زهکشی چرکی شناخته می شود. این می تواند نشانه ای از عفونت باشد. زهکشی ضخیم تر است زیرا حاوی میکروارگانیسم ها ، باکتری های پوسیدگی و گلبول های سفید است که به محل عفونت حمله کرده اند. ممکن است بوی قوی هم داشته باشد.
اگر تخلیه چرکی ناشی از زخم را مشاهده می کنید ، به زودی به پزشک مراجعه کنید. بسیاری از عفونت ها بدون درمان بهتر نمی شوند.

 

آیا خونابه یا نوع دیگری از زهکشی زخم است؟

 

زهکشی چربی

گاهی اوقات تخلیه سروز با یک مایع شیری و خارج از رنگ نیز رنگ می شود. اگر سرم کاملاً روشن نیست و چرکی قابل مشاهده است ، این نیز نشانه عفونت احتمالی است.
در هنگام پاکسازی عفونت ، تخلیه چربی نیز می تواند ایجاد شود ، اما همچنان باید پزشک شما  بررسی کند تا مطمئن شود.

چرا نوع زهکشی اهمیت دارد؟

این فقط ظاهر زهکشی زخم نیست که باعث نگرانی می شود. مقدار مایعات ناشی از زخم مهم است. به عنوان مثال ، تخلیه خونریزی نیاز به توجه فوری دارد.
یکی از راه های اطلاع از آسیب دیدگی شریان یا رگ، توجه به نحوه جریان خون است.

پارگی شریان در اسپرت ها خونریزی می کند. پارگی ورید خون را در جریان ثابت آزاد می کند.
زهکشی چرکی یا چربی خون ممکن است به آرامی در یک بار از بین برود. صرف نظر از اینکه چرک چربی قابل مشاهده است یا چطور تخلیه می شود ، نیاز به مراقبت پزشکی دارد.
اگر در روزهای پس از آسیب دیدگی یا برش جراحی متوجه زهکشی بیش از حد چربی و چشمی شدید شدید ، به پزشک مراجعه کنید.

تخلیه غیر طبیعی ممکن است نشانه یک عارضه اساسی باشد. تنها راهی که می دانید مطمئناً این است که پزشک معالج زخم شما را معاینه کند و علائم دیگری را که شما دارید بررسی کنید.
زخم تازه باید بیش از آن که به درستی بهبود می یابد تخلیه شود. اگر جراحی کرده اید ، کمی زهکشی جدی یا زخم خورده از برش طبیعی است.

با این حال ، خونریزی بیش از حد می تواند به این معنی باشد که رگ خونی در طی این عمل زخمی شده است. همچنین این بدان معنی است که داروهای رقیق کننده خون مانع از لخته شدن خون سالم می شوند. اگر در روزهای بعد از عمل متوجه زهکشی هر نوع هستید ، باید به پزشک خود بگویید.

 

خط آخر

برش های کوچک و ضایعات معمولاً در خانه قابل درمان هستند. اگر زخمی را دارید که به صورت حرفه ای تحت درمان زخم قرار گرفته یا تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

در صورت مشاهده زهکشی غیرمعمول ، با پزشک خود در مورد چگونگی مراقبت از زخم خود و آنچه باید انجام دهید صحبت کنید.
تخلیه جدی و خونابه ای برای دو یا سه روز اول طبیعی است. اما باید مراقب علائمی باشید که میزان خون مخلوط شده با سرم در حال افزایش است. اگر این اتفاق افتاد ، قبل از به پزشک مراجعه کنید.
توجه به زخم هنگام بهبودی بسیار حیاتی است. این ممکن است به شما کمک کند زود هنگام عوارض خود را پیدا کرده و قبل از بروز مشکلات بعدی درمان لازم را انجام دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *